Xray XB8-R

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Rienk Jan, 19 aug 2007.

  1. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    Nou, ik heb hem. De Xray XB8-R, 2dehands gekocht maar haast niet meegereden :p

    Hier staan alvast wat foto's, http://www.mijnalbum.nl/Album=MTEEDQO7.
    Het kapje moet zoals je ziet nog gespoten worden, dit is de eerste keer dat ik dat ga doen. Het wordt groen met zwart. Ik denk dat dat donderdag gaat gebeuren!

    [​IMG]

    [​IMG]
    Appeltje voor de sfeer 8)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het eerste wat mij tegenvalt zijn de schroefjes, xray levert alleen inbusjes, en rare schroefjes, die zowat al dol zijn :cry: . Heeft iemand hier ervaring mee met zijn eigen Xray XB8

    De motor wordt een Force X-Race 25 SZ :D

    Electronica: Ace Thunder-Tiger DS 1313 op het stuur en een DS1015 op het gas :p

    PS: weet iemand een handig/snel foto verklein programma? Zodat ik de foto's van de link hier ook kan plaatsen?
     
  2. Hangover

    Hangover

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    406
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik heb zelf de truggy van Xray(XT8),en de schoeven zijn prima.Volgens mij worden gewoon de zelfde schroeven gebruikt.
    Kijk is of je gereedschap nog wel goed is
     
  3. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    Bedoel je daarmee, de speciale Hudy tools. Hmm, tjaa. Die heb ik niet :oops: , maar dat vind ik best wel dom. Heb je je kit binnen kun je hem niet eens inmekaar zetten. Die 'schroefedraaiers' moet je apart kopen :| . Ik denk erover om net zo als Pyscho (Emil) gewone schroeven te kopen. Wel goeien natuurlijk :wink:
     
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik heb echt een hekel aan die bout dingen! :(
    Mischien een verkeerde batch, maar goed, der zijn eingelijk 3 gecombineerde dingen.


    Ten erste is het plastic composiet van Xray echt taai,echt veel taaier dan "normaal" "plastic".

    De voorgeboorde gaten zijn best wel aan de nauwe kant, bij andere merken zijn die gewoon een stukje groter. De schroef werd ook echt heet als je hem erin draaide (perstte).

    De inbus maat is vergeleken met de (kop)maat schroef, erg klein, een grotere maat, had zat in de kop gepast.

    Er liep een draadje op het Xray forum, met de volgende oplossingen, doe wat vet op de schroef, dan draait hij er makkelijker in. Pak een andere (kruiskop) schroef, en draaie deze er eerst in, en dan pas de "echte". Tap het gat voor met een schroeftap.

    Ik heb hudy tools, en gewoon goed merken geprobeerd, en dan nog draaide ik ze soms dol.

    Het is verdomd lastig dat je een kop van de diffs aan de onderkant losdraait,en dit dus opeens klik zegt en dol is. Ook de genen die wel goed gingne vertoonden gewoon vervorming op de kop van de schroef.

    Toen me dit gebeurde, heb ik besloten alles te vervangen door kruiskopjes van high grade stainless steel.

    Echt een verademing!. Gewoon erin, en eruit, zonder problemen, en het staat wel leuk, het beetje extra gewicht wat dit met zich mee brengt , nam ik voor lief.

    Nadeel was de prijs, voor een complete set, was ik 55,00 euro kwijt, maar wel van ieder een 20 extra.

    De kant en klare setjes van bv rc screwZ zijn wel goedkoper, maar dan nog had je inbus, en dat wilde ik dus niet.

    Edit foto's verkleinen:
    Er is een sticky op dit forum, speciaal hiervoor:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=761

    Suc6!
     
  5. M@@rten

    M@@rten Guest

    Even een klein vraagje tussendoor,
    wat is het verschil tussen de gewone xray xb8,
    de xb8tq en de xb8r?
    grs Maarten
     
  6. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    En dan heb je ook nog de EC :wink: Dat is de opvolger van de TQ, maar meer bestenmd voor USA.
    De R heeft wat meer Carbon delen, terwijl de TQ-EC dat alu hebben. Ook is het plastic (nog :lol: ) taaier.

    (goh, van wie zal ik deze info hebben :roll: )

    Bedankt, Emil!

    Dit is de handigste http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe
    Nadat je dit hebt geinstalleerd, kun je gewoon in je foto's map, de foto's die je wil verkleinen seleteren, rechtermuisknop 'resice image'. En dan had kun je kiezen, er wordt gewoon een kopie van gemaatk!
     
  7. Ruskenhunter

    Ruskenhunter Guest

    Mag ik vragen wat je voor dit monster kwijt was?
     
  8. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    Tuurlijk, 300euro. Zonder motor en electronica.
    Maar een nieuwe kit kost 357, zonder banden!!
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Vroeger toen de lucht nog schoon was,en sex vies, uhm, annyway,

    Je begon met een XB8, de luxery car.
    Presteerde goed, en door de forse aanschaf prijs is, er naar behoefte, ook een instap model gemaakt, de 8-r. Deze heeft meer carbon delen (wel blauw) en minder alu. Hierdoor is de wagen lichter, en stijver.

    Naar een aantal zooitjes hopups werd de TQ geboren, deze wagen is op aanraden van de rijders helemaal aangepast, en wijkt op veel punten af van de originele Xb8:

    Draagarmen voor en achter
    alu front stiffner
    alu achterstiffner
    complete susp. holders
    servo saver
    ballstuds
    center mounting dif plate
    spurgear
    front diff outdrive adapter
    Cahssis plaat voor meer bodenvrijheid.
    Alu radio plate clutchbell + flywheel
    alu clutch shoes light
    schocklpistons + schokshims front upper pivot pins
    V2 body

    Hierna heb je dus de EC,
    De motor is meer naar het middengeplaats, zodat de aandrijfassen even lang zijn vanut het middendiff gemeten. De schoks hebben een grotere diameter. En nog een paar kliene wijzigingen..

    Niet zulke hele grote aanpassingen dus, men stapt ook niet massaal over op de Ec..... Zeker omdat men er in het algemeen over eens is dat het verschil in de wagen niet zo groot is da thet uitgemaakt had of je nu de race met een EC of de TQ reed , wat betreft de plek waarop je eindigde.

    Wel is de TQ dus vervangen door de EC.
    Dus ook al mikten ze meer op de usa track style, vanuit hun uitgangspunten, de TQ is gewoon komen te vervallen.... Mede door de geringe wijzigingen natuurlijk....
     
  10. M@@rten

    M@@rten Guest

    Maar waar zijn voor de tq en de r dan onderdelen te krijgen?
    bij the border zie ik namelijk alleen xb8 staan? ;)
    of geld dat gewoon voor alle modellen?
     
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Heel veel past (bijna alles)gewoon standaard op de xb8/R. Het is ook de xb8 SERIES parts, hier staan verschilende modelen onderdelen, je pakt dat gene wat je nodig hebt. Veelal zijn de hopups voor de R standaard XB, etc.
     
  12. Hangover

    Hangover

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    406
    Locatie:
    Zeewolde
    Als je de XB8 & XT8 Parts Cross Reference Table download kan je zien wat op welke auto zit en wat er over te zetten is.

    LINK!
     
  13. Jochemicalie

    Jochemicalie

    Lid geworden:
    25 jun 2005
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Terneuzen
    Als ik jou was zou ik het net andersom doen, de 1015 heeft net wat meer power en is net weer wat sneller, wat dus handiger is voor op het stuur :wink:

    Voor de rest, zeer mooie wagen ! en veel plezier, ga je ook wedstrijden doen ?

    Gr. Jochem
     
  14. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Aan zijn motorkeuze te lezen niet :wink:
     
  15. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    He, bedankt. Misschien wel es een keer nodig, hoop het niet :wink:

    Tja, de servo's zijn beide krachtig genoeg om te sturen, maar bij een jump heb je wel de beste conrole als je de snelste op gas/rem doet.

    Haha, nee ik ga geen wedstrijden rijden :wink:
     
  16. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    Ach, ik had vandaag toch niet te doen:). Dus waarom donderdag!
    Afplak tape zit nog op de raampjes, klopt!

    Door het weer kon ik buiten geen foto's meer maken, maar ik maak nog wel een keer mooiere!:)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog een vraagje heeft het zin om met wit af te spuiten?
     
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Zeker netjes! (voor den eerste keer), simpel,maar erg doeltreffend!


    Edit: nog wel ff plakband verwijderen.. :p
    Wha, het groen zal der wat beter uitkomen, maar goed,ik ken de kleur die groen wel,kan je net zo goed met de restjes zwart doen,dat heb je al en zoveel zal dat niet verschillen....
     
  18. Ruskenhunter

    Ruskenhunter Guest

    Wat laat het groen er beter uit springen, ik zal het persoonlijk wel doen ;-)
     
  19. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    Zo, klein updatje. Emil heeft mij geholpen met de servo's inbouwen (Emil :thumbsup: ).

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder heb ik vandaag nog wat zwart op de body, gedaan. Nu vind ik hem wel klaar, wou nog smoke op ramen doen, maar.... vind hem zo al mooi :p

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Hee, en al wat verder gekomen ;) ????
     

Deel Deze Pagina