Xtra300 bouwverslag (vanaf tekening)

Beste modelbouwliefhebbers,

Na al een tijdje opzoek te zijn naar een middelgroot '3D'vliegtuig stuitte ik op een topic over een Xtra300 (bouwverslag-extra-1500mm-span) waar een mooie tekening van een prachtige Xtra300 in stond met een spanweidte van 1500mm.
Ik was wel weer in om iets leuks te bouwen. Allereerst ben ik gaan zoeken naar een geschikt motortje en dat is een OS Max 60 FX geworden. Hopelijk houd ik hierbij nog genoeg vermogen over om leuke 3D kunsten uit te halen. Mijn streefgewicht is dus ook tussen de 2500 en 3000 gram, het liefst zo licht mogelijk in ieder geval.
Verder wil ik in dit model een aantal 'voor mij' nieuwe techniekjes verwerken, zoals een pull-pull systeem en ball-links. Voorheen heb ik altijd kleinere modelletjes gebouwd en gebruik gemaakt van simpele stuurstangen en kwiklinks.

Een kleine 2 maandjes ben ik al langzaam begonnen met de bouw van dit vliegtuig. Het bouwproject zal wel eventjes duren, omdat mijn studielocatie en bouwlocatie ongeveer 225km uit elkaar liggen:p Maar ik hoop het toch wel voor het einde van het jaar klaar te hebben.

Hieronder volgen al de eerste foto's (de foto's kunnen nog vergroot worden door erop te klikken):

Vleugel skelet (ribben 2mm balsa, draagligger 3mm balsa en als verbindingsstuk 3mm multiplex)

Vleugel skelet 2

Rechtervleugel beplanking (1,5mm)

Rechtervleugel beplanking

Hier had ik een klein vergissinkje gemaakt, want ik had eerst die strips op de ribben helemaal door laten lopen en dat had eigenlijk niet gemoeten, maargoed toen het overbodige maar weer weggesneden.

Vleugeloverzicht

Het 10cc motortje

Motortje bij de vleugel

De beplanking aan de onderkant is klaar, nu is de bovenkant aan de beurt

Lekker met naaldjes aan de gang

Een schuin vooraanzicht

Bovenkant ook alweer bijna klaar. Ik wacht hier nog met het dichtmaken van dat middengedeelte, omdat hier straks nog de 2 snoeren van de servo's doorheen gaan lopen.

Zijaanzicht

Hier heb ik alle ribbetjes doorgesneden van het rechterrolroer en het geheel losgemaakt van de vleugel

En het linkerroer ook al bijna

Nu is het stabilo aan de beurt. Deze wordt gemaakt op de standaard lattencontstructie welke dan weer aan beide zijden bedekt wordt met 1mm balsa.

Hier heb ik voor de zekerheid ook nog maar wat schuine ribbetjes ertussen gemaakt. Stond niet op de tekening, maar ik ben achteraf blij dat ik het wel gedaan heb, want anders druk je zo door dat 1mm balsa heen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit!

Ben momenteel nog bezig aan een Multiplex Parkmaster (elapor dus, geen balsa), maar als ik topics zoals deze lees moet het volgens mij een nog grotere voldoening geven om echt vanaf 0 te beginnen aan een model, en echt alles zelf te maken.

Abbo genomen hierbij :)

Ziet er goed uit!

Ben momenteel nog bezig aan een Multiplex Parkmaster (elapor dus, geen balsa), maar als ik topics zoals deze lees moet het volgens mij een nog grotere voldoening geven om echt vanaf 0 te beginnen aan een model, en echt alles zelf te maken.

Abbo genomen hierbij :)

Voldoening geeft het zeker ja! Wat ik ook het fijne vind van dit soort bouwprojectjes is dat je veel dingen nog naar eigen voorkeur kunt veranderen of aanpassen, zolang de sterkte van het model maar niet in het geding komt natuurlijk.
Mijn voorkeur gaat er bij dit project in ieder geval naar uit om hem zo licht mogelijk te krijgen!
Over een weekje of 2 zal ik weer een weekendje thuis zijn en een begin kunnen maken met de romp.

Update

Beste mensen,

Hierbij heb ik weer een update voor jullie, door een operatie tussendoor en weinig tijd daarvoor heeft het eventjes geduurd, maar toen ik weer deels bijgekomen was had ik een paar weken de tijd om lekker wat te bouwen.

Met de vleugel was ik al redelijk ver en het werd dus langzamerhand tijd om met de romp te gaan beginnen. Allereerst werd op de tekening aangegeven dat de 2 voorste schotten en de rompzijkanten van triplex moesten worden. Voor mijn gevoel was dit niet echt nodig en dus heb ik dit uit 3mm balsa gemaakt. Er konden weliswaar wel hele delen uit de rompzijkanten gehaald worden ter gewichtsbesparing, maar omdat ik het nu van balsa ging maken heb ik dat dus niet gedaan.
De 2 voorste schotjes heb ik zo gemaakt dat de houtnaden haaks op elkaar staan. Het voorste schot heeft dus de naden over de lengte lopen en het 2e schot over de breedte. Op deze manier wordt het geheel al een stuk minder buigzaam. Ook heb ik beide schotten aan 1 kant voorzien van een 1mm dik laagje triplex. Dit samen met het multiplexhouten motorbakje vormt een ontzettend sterk en stijf geheel.

De 2 voorste schotten en het multiplexhouten motorbakje.

Rechterschot beplankt met 1mm triplex.

Hier de 2 schotten met 1mm triplex beplanking en het multiplexhouten bakje in elkaar gelijmd.

Hier heb ik een basis gemaakt voor de romp. 1 rechte pennenlijn getrokken met een paar haakse strepen en daarna een paar kleine stukjes balsa op de plak gelijmd die ervoor zorgen dat het geheel straks recht en haaks staat.

Op deze manier kan ik het motorschot haaks op de bouwplank zetten

En nog een keer.

Hier had ik de zijkanten van balsa al klaar en alle tussenschotjes ook. De schotjes zijn hier nog niet vastgelijmd, maar alleen even gemonteerd om het geheel te bekijken.

Nog een foto van de opzet. Ook zie je in de romp een vurenlatje en een paar balsa latjes zitten die ervoor zorgen dat de romp ten alle tijden recht blijft. Dit geheel zit er gewoon los in en wordt later verwijderd.

Hier ben ik begonnen met het beplanken van de voorkant. Dit is gedaan met 2mm balsa. Ook zie je dat er een snee zit het deel wat nog rechtop staat. Dit is gedaan om de buiging te kunnen realiseren. Verder heb ik met behulp van een eierkoker(stoom) de scherpe hoeken gebogen.

Hier het geheel. Ook ben ik hier begonnen met het onderste gedeelte van de achterkant dicht te maken, beetje slecht te zien op de foto.

Hier een goed beeld van de onderkant van de romp die ik dichtgemaakt heb.

Hier heb ik een begin gemaakt met de onderkant van de vleugel. Hier loopt het rompgedeelte nog door. Die middennaat ga ik nu eerst verstevigen met een lapje glasvezel en polyesterhars waarna ik hem verder dicht kan maken.

Het lapje glasvezel.

Nou dat was het dan weer even voor nu.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik erg veel fouten heb ontdekt in de tekening. De aanzichten kloppen onderling al niet eens, schotjes zitten op de aanzichten op verschillende afstanden van elkaar en ook de vleugel inham in de romp is te klein(als je het volgens tekening maakt). Hierdoor moest de vleugel bewerkt worden om hem passend te maken. En zo nog een aantal dingetjes. Maargoed met wat inzicht en improvisatie komt het allemaal goed!

Zier er erg goed uit zie alleen één ding waar ik je even voor wil waarschuwen. Dat glasmat wat je hebt is voor deze toepassing absoluut ongeschikt. Hiervoor moet je geweven doek voor gebruiken in een gewicht van ongeveer 170 gram. Ook zou ik epoxie aanraden inplaats van polyester. Met epoxie wordt dit veel lichter en flexibeler met minimaal dezelfde sterkte.

Zier er erg goed uit zie alleen één ding waar ik je even voor wil waarschuwen. Dat glasmat wat je hebt is voor deze toepassing absoluut ongeschikt. Hiervoor moet je geweven doek voor gebruiken in een gewicht van ongeveer 170 gram. Ook zou ik epoxie aanraden inplaats van polyester. Met epoxie wordt dit veel lichter en flexibeler met minimaal dezelfde sterkte.

hm dan lees ik dit weer net te laat natuurlijk:P Ik heb net vanavond het glasmatje erin gelegd namelijk. Maargoed ik verwacht al met al dat het geheel alsnog wel stevig genoeg zal zijn, maar het is in ieder geval iets om mee te nemen voor een volgende keer.

3mm balsa liggers en een 10cc erop ?
horen die liggers niet wat steviger ?

Aan de binnenkant van de rompzijkanten zit ook nog een latje van 20mm breed multiplex (3mm) ter versteviging. Deze loopt vanaf de voorkant tot bijna de helft van romp. Ook wordt het rompgedeelte waar de vleugel in komt te liggen nog verstevigd. Het materiaal wat wordt gebruikt is natuurlijk belangrijk, maar de constructie bepaald uiteindelijk het allergrootste gedeelte van de stevigheid en torsiebestendigheid. En gezien de constructie zal dat denk ik geen problemen geven, ondanks dat er een 10cc op komt.

3mm balsa liggers en een 10cc erop ?
horen die liggers niet wat steviger ?

Ik bedacht me net ineens dat u het had over de liggers.. en ik begin ineens over de romp te praten:S.. foutje van mij!
Ik verbaasde mij inderdaad ook wel een beetje over die 'maar' 3mm balsa ligger. Maarja ik heb dat maar aangenomen van de tekening plus dat er nog een aantal mensen van dit forum dit vliegtuig hebben gebouwd en ermee vliegen. Dus daarvan uitgaand hoop ik dan toch maar dat het stevig genoeg is.:D

Eh, ik bouwde de vleugel met 3mm hobby-triplex van de gamma, zie link in je openingspost. 3mm balsa lijkt me wat zwak. Sorry dat ik je topic niet eerder gezien heb en nu pas reageer...

Hugo

Back