XXlite

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door kristof 1, 31 okt 2011.

  1. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ongelovelijk! Geweldig gemaakt Kristof, nu maar hopen op een rustig seizoen, dan ben je niet te verslaan.
     
  2. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847

    jorn,

    niet te verslaan...daar ben ik nog lang niet , ik ben er zelfs van overtuigd daar nooit te geraken , hoog gooien is 1 ding maar daar win je absoluut geen wedstrijden mee.

    hoeveel wedstrijden heb jij al gevlogen waar er geen thermiek is? de xxlite zou in princiepe in dead air het goed moeten doen maar dat kom ik zelden tegen op wedstrijd...

    volgend jaar proberen wat beter te doen dan dit jaar , dan ben ik al heel tevreden!

    -kristof-
     
  3. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    Ligt het in dead-air goed presteren niet meer aan waar het zwaartepunt ligt? Net iets achter het "sweet spot" zou zeer goed in dead-air presteren, lijkt me..
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Da's fraai dan, wie was hier het eerst, jij of hij? De gebruikers kunnen er wel wat aan doen door ALLE alter-ego's te plonken in iedereen er in elke discussie op te attenderen. Waardeloos hufter gedrag.

    Dag dominee Gremdaat
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/profile.php?do=addlist&userlist=ignore&u=36376
    Dag ROBnijhuis
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/profile.php?do=addlist&userlist=ignore&u=35923
    Dag KareldeK
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/profile.php?do=addlist&userlist=ignore&u=35666
    Dag Philipe Henry
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/profile.php?do=addlist&userlist=ignore&u=35942

    Of een draadje starten zodat nog meer mensen hemkunnen blokken.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2011
  5. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    599
    Locatie:
    balen
    dus we zijn vandaag de xxlite gaan testen
    wat me onmidelijk op viel was , die gaat hoog
    zelf heb ik ook mogen gooien ben zeker tevreden met mijn hoogte volgens zlog zou dat
    55 meter zijn
    over het vlieg gedrag hij lijkt me niet overdreven snel
    als je iets te traag zou gaan blijft hij zeer braaf
    in het sneller vliegen is zeker geen probleem
    thermiek draaien deed hij zelfs ook , daar had ik een klein beetje bang van omdat hij een smalle vleugel heeft
    maar ja met 200 gram
    kortom ik denk met nog iets meer testen er zeker nog wat meters erbij komen
    ik heb er al een besteld hihi
     
  6. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Uit eerdere postings lijkt het erop dat dit toestel hoofdzakelijk ontworpen is voor kalme lucht. Toen ik het ontwerp voor het eerst zag dacht ik juist dat het voor veel wind ontworpen was. Hoge vleugelbelasting bij 400 gram en bij een hogere vleugelbelasting zullen de eigenschappen meer verbeteren dan bij een toestel met een grotere koorde (Reynoldsinvloeden zijn groter bij lagere Reynoldsgetallen). Misschien wel een nadeeltje bij turbulentie dat het profiel iets dunner is.
    Ik ben benieuwd wat het toestel met meer wind doet, jammer dat je afgelopen zondag niet getest hebt :).

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2011
  7. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    599
    Locatie:
    balen
    ik vermoed dat bij meer wind het best gaat mee vallen
    en dan moeten we gaan spreken van 10 of 20 gr ballast

    gr peter
     
  8. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    Vleugels met een kleine gemiddelde koorde de zogenaamde "slanke divas" hebben minder geïnduceerde weerstand. En bij lage snelheden (thermiek) is de geïnduceerde weerstand het leeuwenaandeel in de totale drag. Dus om goed te thermieken hebben we slanke divas nodig ASH25,Nimbus4 e.d.
    Vooropgesteld dat de vleugelbelastin binnen perken blijft. Met 200 gram is dit geen probleem.
    De opmerking van Bart gaat mijn stadschoenen te buiten. Ik citeer die Meneer : Hoge vleugelbelasting bij 400 gram en bij een hogere vleugelbelasting zullen de eigenschappen meer verbeteren dan bij een toestel met een grotere koorde (Reynoldsinvloeden zijn groter bij lagere Reynoldsgetallen).
    Wat bedoel je hiermee Bas ? In alle ernst,

    Yves
     
  9. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Yves,

    De prestaties van een profiel worden beter als het Reynoldsgetal hoger wordt.
    Bij lager Reynoldsgetallen is de invloed van een verhoging groter dan bij hoge Reynoldsgetallen. Er is dus sprake van een verminderende meeropbrengst.
    Een toestel met een smalle koorde zal hierdoor meer baat hebben van een verhoging van de vleugelbelasting dan een toestel met een brede koorde.

    Bas
     
  10. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    OK Bas, bedankt voor de uitleg. Groetjes,

    Yves
     
  11. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    @ Kristof1 gefeliciteerd met je geweldige maiden, schrijf aub nog verdere vliegervaringen of nog beter een youtube video ( zonder muziek:cool:anders kan ik hem weer niet afspelen:sniper:GEMA)
    Groetjes Domi
     
  12. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847

    heb geprobeerd een filmpje te maken met men gsm maar er is bar weinig op te zien...
     
  13. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    vandaag nog wat gegooid met de xxlite , deze keer waren de condities geheel anders.

    veel wind dus een heel andere situatie.

    ik had 30 en 45 gram balast gemaakt maar had de indruk als het erg hard begon te waaien dat 45 niet genoeg was , het was zo , vond het geen nadeel dat extra gewicht maar hij kwam toch beter tegen de wind met 45 gram .

    mijn ram 3 die me gisteren een teleurstellende 55meter toonde was me vandaag beter gezind, 67meter max enkele 66meters en gemiddeld zo'n 63-64 denk ik.

    de ailerons zijn nog niet afgetaped, het kapje is een stukje wc rol(past niet eens mooi erop) momenteel en de aansturing van de rollen loopt langs buiten, dat moet beslist wat minder "draggy" kunnen denk ik.

    omdat ik zo overtuigd ben van het concept zit er wel een aangepaste staartset aan te komen

    -kristof-
     
  14. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    Dit is zonder enige twijfel het meest innoverende F3K projekt van de laatste jaren.

    Ziet er naar uit dat de XXLite precies is wat we nodig hebben voor het wedstrijdseizoen 2012. Ik bestel nu vooraleer de wachtlijst te lang wordt.

    Proficiat Kristof,

    Yves
     
  15. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Kristof,

    Wat ga je aan de staartset aanpassen? Gevoelsmatig lijkt me het huidige kielvlak me redelijk goed maar lijkt het stabilo ietwat aan de grote kant.

    Ik sluit me aan bij Yves dat dit project ZEER innoverend is. Dat vond ik ook al bij de bouwmethode die je voor de Helios ontwikkeld hebt. Mooie is dat die bouwmethode perfect bruikbaar is voor dit concept.
    Jammer dat de verschillende loggers zo'n groot verschil aangeven, maar zelfs uitgaande van de meest negatieve logger zijn de hoogtes zeer goed, hopelijk komen er nog wat meters bij als het stabilo wat kleiner is, de kap wel aansluit, de flaps zijn afgedicht en de stangen voor de aansturing zitten waar ze horen. Een vleugel die wat stijver is op buiging geeft mogelijk ook nog een metertje extra.

    Bas
     
  16. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    bas,

    heb net hetzelfde idee , het kielvlak vind ik prima , de stabilo zou ik inderdaad kleiner willen , ik denk eraan het freak v2 profiel te gebruiken en ook een slanke stabilo te maken , heb dit aan gerald voorgelegd om zijn idee hierover te vragen...

    -kristof-

     
  17. PeterPeeters

    PeterPeeters Guest

    Servo's in vleugel

    Kristof,
    Zouden de D47 passen in de vleugel ?
    Waarom dan niet proberen op 2s lipo en d47?
    PeterPe
     
  18. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    @PeterPeeters: Dikte van de vleugel is 8.5mm dus de D47 zouden er dan uitsteken, zie post #41. Dit servootje is mischien net niet sterk genoeg, maar wel eens leuk om uit te proberen lijkt me.. en dat moet passen met 7.5mm dik.
     
  19. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847

    peter ,

    ik zet gewoon een 2s lipo op de futabas dat er nu inzitten , geen probleem , de hyperions kunnen dit ook aan hoor . heb al verhalen gelezen va,n mensen die al jaren deze servo's op 2s zetten en verontwaardigd waren te lezen dat bij f3k iedereen een regulator gebruikt.

    de vleugel is uiteindelijk 7.55mm dik , neem dat je achter de ligger moet zitten en de servo is dan nog 30mm lang , daar is de vleugelk zo'n 4a5 mm dik schat ik ..., echt niet te doen dus...

    volgende word aangestuurd zoals bij de flow , alles in de romp , wat lastig om te bouwen vind ik maar men vleugel moet er toch nooit af..

    -kristof-
    -kristof-
     
  20. PeterPeeters

    PeterPeeters Guest

    Kristof,
    Het ging me vooral om een servo in de vleugel te krijgen.
    De aansturing van de Flow of Steig of zelfs Blaster3 blijft altijd een zwak punt.
    Maar als het ni anders gaat, gaat het ni anders he:confused:
    PeterPe
     

Deel Deze Pagina