YAK 23 FLORA

Kom maar op met die plaatjes 8)

En zie ik daar een foto van de cockpit op de foto? (Snap je 't nog?)
Daar heb ik wel interesse in, want een leuke cokpit moet er bij mij ook nog in.
Of als je nog meer info hebt, houd ik me aanbevolen...
 
Ton,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal eens wat verder zoeken op het forum, als ik nog vragen heb weet ik je te vinden :lol:
 
De laatste tijd weer wat aandacht besteed aan de Flora.
Nog een tijdje flink tekeer gaan met de schuurlat en dan aan het glassen.






Ton,
Heb jij info (plaatjes) van de cockpit?
 
Wouter,

Zo je bent lekker opgeschoten, ziet er goed uit die YAK23.

Blijft leuk werk he zo'n houtbouw model, heb zelfs al weer een nieuw ontwerp klaar voor Rob.

De cockpit in de YAK stelt niets voor heb alleen maar een dashboard uitgeknipt en opgeplakt.

Was wel van plan een vacuumset te ontwerpen maar dat is veel werk en niet echt de moeite waard.

Ben nu eigenlijk alles aan het afbouwen en afwerken en vliegklaar aan het maken en dan zijn de detail minder belangrijk.

Heb nog wel veel foto's van de YAK en zal deze van de week plaatsen, de cockpit zit daar ook bij.

Heb je nog meer plaatjes om erbij te zetten.

Ton
 
Wouter,

Waren er toch wat meer dan gedacht maar hier is de fotoupdate van de YAK incl de cockpit.

Zet er voor nu geen text bij doe alleen even uploaden.

Als er wat uitleg gewenst is hoor ik dat wel.

YAK%2023%20%2852%29.JPG

YAK%2023%20%2853%29.JPG

YAK%2023%20%2854%29.JPG

YAK%2023%20%2855%29.JPG

YAK%2023%20%2856%29.JPG

YAK%2023%20%2857%29.JPG

YAK%2023%20%2858%29.JPG

YAK%2023%20%2859%29.JPG

YAK%2023%20%2860%29.JPG

YAK%2023%20%2861%29.JPG

YAK%2023%20%2862%29.JPG

YAK%2023%20%2863%29.JPG

YAK%2023%20%2864%29.JPG

YAK%2023%20%2867%29.JPG

YAK%2023%20%2868%29.JPG


Zo dat is de eerste serie

Ton
 
Mooie stroomlijn. Ben benieuwd of je de kist nog een beetje kan herkennen zo in de lucht. Voornamelijk op een zonnige dag zou het wel eens moeilijk kunnen worden. Laat je het zo of ga je het nog aanpassen?
 
Peter Jan,

eehhh ja eehh dank je wel.


Erik,

Ach je probeert eens wat, heb je al gevlogen met de LIP20.


ZamBeZi,

Ga je zeker een seintje geven, maar is dat voor vliegen te Boskoop of mijn eigen club Red Eagles te Dordrecht.


Arvid,

Ja zeker mooie stroomlijn en het leuke is dat na het verschijnen van de RBC YAK opeens veel meer YAK jets ontwerpen verschijnen.

Is nog niet klaar maar wil eerst invliegen en dan wat markins, misschien klinknagels en wat wheateren.


Ton
 
Had zaterdag bijna een HET 2W motor gekocht voor de Yak, maar Rob merkte op dat deze bij 3S wel zo'n 60A trekt, wat ook wel een beetje heftig is.
Dan kun je beter een 3W of een 2W-20 kopen op 4S, zei hij. Maar ja een 4S past niet zonder verbouwen in de Yak.
Een 2W-20 op 3S schijnt volgens Rob ook te kunnen, dus nu weet ik het effe niet meer.
Iemand een oplossing?
 
Arvid,

Nee nog geen maiden gehad, staat wel vliegklaar.

Heb nog een beetje zitten te tobbe met het zwaartepunt, soms best lastig dat die Lipo's zo lichtgewicht zijn.

Moet ook nog wel een rangecheck doen weet niet of de alubekleding problemen zal geven.

Misschien maiden op de schaalmeeting.

Ton
 
Al gevlogen Ton?
Op de russische boekensite een mooi boek van de Flora opgeduikeld 8)

 
Wouter,

Ja mooi boekje is dat he je zou bijna een grotere YAK bouwen met al die detail foto's voorhanden.

De YAK heeft gevlogen maar dat heeft wat langer geduurt dan gehoopt.
Had voor het met vakantie gaan nog even een poging gedaan maar dat ging een beetje fout :hammer: , eigenschulddikkebult.
Denk je natuurlijk dat je als ontwerper alles kan permiteren, maar ook voor mijn geldt dat het zwaartepunt gewoon goed moet liggen.
Had door de Lipo cellen en twee 3300cellen voor gewicht het zwaartepunt bijna goed en dacht dat moet wel lukken met een 10-12mm naar achteren.
Dat bleek dus toch een stomme zet en met de eerste poging ging de YAK recht omhoog.
Kon hem met een flip nog vlakleggen en met volgas horizontaal landen, wat best een grappig gezicht was.
Eigenwijs als dat ik ben, nog een poging dus maar dan met veel down en jawel dat ging goed.
Maar na een 180graden bocht en dus op de terugweg begon de YAK over de dwarsas te roteren en stolde uiteindelijk.
Ook dat was een heel bizar gezicht om dat dit eigenlijk heel langzaam gebeurde en waar ik niets aan kon corrigeren.
Maar ja dat ging wel tenkoste van de romp neus want deze crash ging wat harder.

Niet echt slim dus, maar als ik me zinnen heb gezet op vliegen dan moet tie ook vliegen.
Met nog enkele dagen voor de trip naar de camping, nog snel even een beginnetje gemaakt aan de neus met een luik voor de accuwissel.
Na de tie verder vliegklaar gemaakt en tweeweken geleden gelijk met de Birddog ingevlogen.

Had daarbij nog een kleine uitdaging, was namelijk een haak vergeten in te lijmen en merkte dat met het willen aanhaken van de bungeelijn.
Maakt niet uit dacyht ik geef em gewoon een handstart en met 3/4 gas een zetje en man wat ging dat mooi strak weg.
Was echt helemaal verbaasd en heb daarna heerlijk staan te scheuren, toch een stuk beter als het zwaartepunt goed ligt.
Had zelfs met de eerste landingpoging nog iets teveel snelheid en maakte een Touch and Go waarna de YAK prima doorvloog.
De tweede landings poging ging daarna perfect en heb er dus weer een heerlijke kist bij.

Ga je nog naar Theo's EDFmeeting want daar gaat tie zeker vliegen.

Ton
 
Back
Top