Yak 55 shocky plakverslagje..

servo's

Jasper,

Buiten de dure servos' (D47 / DS318 en zo) wordt er indoor voornamelijk met de hxt500 servo gevlogen. Die dingen hebben namelijk een grote stelnauwkeurigheid, kleine dode band, en maken een klere herrie (dat is dan weer niet zo positief).

Ik heb zelf diverse goedkope alternatieven van hobbyking geprobeerd (de 3.7 gram, 2.5 gram, 2 gram) maar heb nog niks gevonden wat vergelijkbaar werkt. Dus ik heb overal hxt500's op zitten (of het is inmiddels gesloopt). Ik heb ook goede ervaringen met deze servo's maar die zijn een stukkie duurder:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...1kg_07sec_Digital_Metal_Gear_Micro_Servo.html

Wil je me een pm'tje sturen, of het hier melden, als die 4.4 grammers goed zijn ?

Volhout

Laatst bewerkt:
Jasper,

Buiten de dure servos' (D47 / DS318 en zo) wordt er indoor voornamelijk met de hxt500 servo gevlogen. Die dingen hebben namelijk een grote stelnauwkeurigheid, kleine dode band, en maken een klere herrie (dat is dan weer niet zo positief).

Ik heb zelf diverse goedkope alternatieven van hobbyking geprobeerd (de 3.7 gram, 2.5 gram, 2 gram) maar heb nog niks gevonden wat vergelijkbaar werkt. Dus ik heb overal hxt500's op zitten (of het is inmiddels gesloopt). Ik heb ook goede ervaringen met deze servo's maar die zijn een stukkie duurder:

D05010MG 5.7g / .61kg / .07sec Digital Metal Gear Micro Servo

Wil je me een pm'tje sturen, of het hier melden, als die 4.4 grammers goed zijn ?

Volhout

Ik heb 3 RC-Plus RC-20 (Protech) 2 grams servo's op m'n mini yak zitten.
Ze bevallen me zo goed dat ik er meteen 6 extra bijbesteld heb.

Zie hier:
[160664] mini-yak-55-a

Op een yak van 75 cm zou ik ze gerust durven proberen: eentje voor hoogte en richting, maar wel 2 stuks voor de rolroeren (puur gevoelsmatig lijkt me 1 servo niet voldoende voor 2 van die enorme rolroeren...)

Laatst bewerkt door een moderator:
Eventjes "druk" met school...
Moet ook gebeuren helaas. Zal zodra ik tijd heb, weer even wat verder werken.
Ben wel zover dat ik inmiddels wat koolstof verstevigingen heb aangebracht.

Even in een mooi verslagje verwerken.
Eerst nog even werken bij de Appie.

Groet.

Jasper,

Ben je al verder met je Yak of wacht je eerst op de apparatuur? Ik ben benieuwd:)

Groeten Ike

Maar het is eerst ook even wachten op geld voor nieuwe apparatuur.
Aangezien je het maar 1x uit kan geven... En pa zijn creditcard natuurlijk niet beschikbaar stelt... :p

Na verkoop van een kistje benodigde geld voor de setup..
Komt wel uit China, want duitsland had wel motortje+regelaar, maar niet de accu's.
In china geen motortje (bk) en geen servo (HXT900) die ik nog nodig heb... Dus motortje en servo bij RC-addict. Die heb ik dus morgen, dan wel overmorgen.

Regelaar en accu's, ontvanger komen uit china, dat duurt wat langer.
Als het goed is, heb ik dit weekend tijd en zal ik wat verder knutselen.

Groet.

Zo.
Motortje is binnen.

Straks rijles en dan weer even plakken.

Nog even een vraagje.
In hoeverre zijn carbon-verstevigingen nodig??
Ik heb de vleugels in een v-vorm van de romp smal naar vleugels wijd met 1mm(?) carbon verstevigd, zodat deze niet echt meer doorbuigen.

Verder heb ik op de neus aan beide kanten vlak tegen de motor aan 2 1mm(?) stukjes gelijmd. Is er verder nog iets nodig? Zoals over de hele lengte-breedte van de romp?

Groet.

Ook heb ik het onderste deel v/d romp geplakt. Omdat er geen nokjes en uitsparingen in zitten, moest ik dit zelf maar improviseren.
Dus… Men neme een heel dun stukje karton, ½ mm is voldoende.
bild2174.jpg

Hier snij je stukjes (ik geloof dat het er 10 waren) van ongeveer 1.5 bij 0.7 cm.
bild2176.jpg

bild2177.jpg

Je meet de hartlijn uit op het horizontale deel v/d romp. Dit doe je net zo vaak als dat je stukjes karton hebt. Vervolgens zet je op de uitgemeten hartlijn 10x een streepje van om en nabij 0.7cm.
bild2178.jpg

Ditzelfde proces herhaal je op de boven- en onderzijde van het verticale deel v/d romp.

Vervolgens kan je een van de delen erop lijmen.
bild2189m.jpg

De andere helft laat je er eerst af, zodat je eventueel dingen kan plaatsen, waarbij het handiger is om deze te plaatsen voordat je ruimte te kort komt.

Ook ben ik al even bezig geweest met wat koolstofverstevigingen.
bild2194.jpg

bild2195.jpg

bild2196.jpg

Dit is wat ik tot nu toe heb gedaan.

Nu even verder…

Wat ik vanavond heb gedaan...

Eigenlijk niet zo veel.
Ik heb eens het bovenste verticale deel v/d romp gepast mét rolroerservo...
Bleek dat er nog e.e.a. aan bijgesneden moest worden.
bild2198.jpg

bild2199.jpg

Na een beetje snijden en het resultaat op de rolmaat, past het bijna.
bild2202.jpg

Verder nog geconcludeerd dat ik op deze proefversie een kruisje 3mm triplex moet hebben met de lengte van as tot arm 11mm...

Volgende versie toch maar neus dicht laten en met bowden-kabel gaan werken.
bild2203.jpg

Als laatste heb ik geprobeerd een hoek van 45 graden in het hoogteroer te snijden, als scharnierpunt. Heb echter ondervonden dat dit niet makkelijk is.
bild2205.jpg

Zijn er misschien andere oplossingen?
Bijvoorbeeld scharniertjes maken uit het karton .5mm dat ik gebruikt het om de romp op te lijnen?? Of is dit niet handig??

Hans, dan heb ik voor jou nog een vraagje..
Zou je misschien eens wat detailfoto's willen maken van hoe je je elektronica vastgezet hebt?

Vriendelijke groet,
Jasper

Jasper,

Afschuinen doe je best met een houten blokje waarop je met dubbelzijdige tape schuurpapier (P180) plakt. Langs de rand van een tafel leggen, lijntje aftekenen op het stuurvlak op 3 mm van de rand (geeft exact 45° bij 3 mm depron) en voorzichting schuren maar (niet in 1 keer proberen alles weg te halen, maar in een keer of 8 )

ESC en ontvanger met dubbelzijdige tape tegen de romp plakken.
Accu met 2 stukjes klittenband (1 cm x 1 cm), 1 stukje tegen de romp plakken andere stukje op de accu.

Succes!

Aangezien ik nog steeds wacht op de componenten regelaar, ontvanger, accu et cetera dacht ik, laat ik eens de roeren een kleurtje geven.
Het creatieve deel van mijn brein aangesproken, en voìla:
bild2214g.jpg

bild2215.jpg

bild2217.jpg

bild2218s.jpg

bild2219.jpg

bild2220.jpg

bild2221.jpg

En het uiteindelijke resulstaat:
bild2222.jpg

bild2223.jpg

Groet.

nederlandse leverancier van gesneden indoorflyers

Wie weet de naam van de firma die in de buurt van Hengelo (?) indoormodellen als set aanbiedt? 3MM depron.\

Ben de gegevens kwijt!

Back