YAKOVLEV YAK 3

Er zijn diverse modificaties geweest op de yak 3 ook qua motor kappen. Zie bijgevoegde foto. Hiermee kun je voor afdoende koeling zorgen.
Aw70723.jpg


De Russen pakte alles te pas en onpas aan om te verbeteren in het veld. Dus wat je ook doet het is schaal.
 

Wil de Yak een voor het grootste deel 2.5 mm dik balsa gaan afwerken met 25 gram glasdoek en verdunde epoxy.
In de afwerking wil ik de huidbeplating en de nagels afdrukken.
Heb hier een stukje van een ander model in aanbouw alvast een proef gemaakt.
Vraag mij af eerst het glasdoek met de 1e laag epoxy dan de huidplaten en nagels er in tekenen ,dan de 2e laag.
wie wil zijn ervaringen delen?
 
Met hitte inpersen. Buis op juiste diameter. Wel al is stadium van grondverven.
En niet zozeer om door het glasweefsel te persen.

Buisje met scherp randje als een papierboor, ingespannen in compacte elektrische handboor, op laag toerental. Mikken en constant op de spot vraagt handigheid.

Grondverf aanbrengen en opvolgend met geperforeerde tape een extra laag vulprimer opbrengen.
Dat kan wellicht ook met een verdunde epoxy. Opdikking blijft zichbaar in opvolgende laklaag.
Wel tijdig tape wegnemen en vooral ook testen.
Het kan ook te hard zijn, dus als het nog soepel is, timing belangrijk. Vulprimer is veel brozer.
30 minuten epoxy kan je als de reactie goed op gang is, nog een beetje gestuurd worden.
Dat geeft voordelen bij modelleren. Plamuursels in het gareel te dwingen.

Hetzelfde kan ook met stikkermateriaal. Ook dat geeft in de opvolgende en tot en met eindlak een reliëf door.
Je zou een vinyl folie kunnen nemen. Autofolie, en eventueel in metallic zilver. Kan een effect geven bij doorpoetsen op de eindlak. aanbrengen moet per transfer, en kan dus ook intensief werk zijn.

Lijmdotten.

@Ramses is een goede schaalbouwer met veel tips. Barstens vol goede ideeën.

Hier een draad uit het verleden.
https://www.rcuniverse.com/forum/rc...809434-yellow-p-40-under-construction-21.html

Via zoeken in de browser 'rivets' komen er een paar taktieken boven.

RC Scalebuilder. Ook een goede site. Veel tips. Om iets te zien moet je lid worden.
https://www.rcscalebuilder.com/
https://www.rcscalebuilder.com/Tutorials/panels_and_rivets/default.htm
En daar tref je een aardige tutorial hoe het aan te pakken...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:



Na een paar dagen de info verwerken over het afwerken zijn er een aantal onderdelen gereed voor het motorcompartiment.
Drogen wachten tekenen passen en meten. Fantastisch dat een extra vorm aan de motorkap mogelijk is.
De luchtinlaat ( 3D printer), (het inspectieluik voor het landingsgestel (CNC),en de koolstof motorbok.
Allemaal fancy stuff onderdelen waar de makers van het orgineel nog niet van hadden gehoord.
 
Ook voor de Yak 3 een proefopstelling gemaakt voor de kleppen.
Na heel wat passen en meten ben ik tot deze oplossing gekomen.
Een aanstuur as van een F3A model (hoogteroer ) en een paar koolstof horns voor de 90 graden verdraaiing ,afstellen en fijntunen gaat beter buiten het model.
Door deze opstelling kan de servo voor de kleppen op een gemakkelijk bereikbare plaats onder de cockpit worden gezet en is er meer plek voor de stuurservo van het staartwiel.


 
Laatst bewerkt:






Bezig met de vulopening van de brandstoftank en de gear indicator.
Volgende week fraisen en graveren.
Voor de bediening vna de gear doors van het staartwiel heb ik de servo s verplaatst in de romp en wordt de aansturing gedaan door een bowdenkabel.
3 servo s achterin inbouwen is te veel gedoe in zo een kleine ruimte ondanks de 1: 4 schaal.
 



Een paar niet vliegen dagen geeft wat voortgang.
Het freeswerk voor de tankinstumenten is klaar, de servo s voor de wieldeurtjes staan op de juiste plek en de motorophanging in de koolstof motorbok is uitgericht.
 
Mooie ducting voor de koeling van je cilinder Ed :thumbsup:
Fraai freeswerk ook, doe je dat zelf of heb je er een adresje voor?
Mooie progressie!

Groeten Ralf
 
De koeling van de achterste cilinder een lastig onderdeel van een 2 cilinder in lijn.
Door deze inlaatbuis gaat de lucht er links in en komt er aan de andere kant weer uit.
De inlaatbuis is met een 3 d printer gemaakt.en met glasdoek bekleed voor de sterkte.
Mijn dochter heeft een 3 D printer, en heeft dit gemaakt.
Ook tussen de cilinders komen schotten om de koellucht goed langs beide cilinders te leiden.
Hiermee ga ik binnenkort aanvangen.
Het ontwerp en documentatie van het freeswerk doe ik zelf, voor het CNC freeswerk heb ik een adresje.
De zomer komt er aan en dan gaat het bouwen op een lager pitje.
Op het programma staat nog het testen van de motorbok en het maken van een koolstof /epoxy motorkap.
De problemen waar ik tegen aan liep zijn in control.Moet het alleen nog maken.
Maar ja Ralf, daar weet jij alles van.

Had wat meer tijd doordat door de coronacrisis mijn opdrachten waren uitgesteld en stilgelegd.
Nog 2 weken dan gaat het weer van start en moet ik mijn bouwtijd weer beperken.

Ben nog wel met de voorbereiding van een Douglas AD 1 Skyraider bezig.
Dick is voor dit model helemaal los aan het gaan om een 7 cilinder stermotor te bouwen.
92 CC op basis van de Penta 54.
Het ontwerp ik klaar en het carter is al gemaakt hij is nu met de cilinders bezig.
Zal binnenkort wat foto s publiceren van de bouw van deze motor.
 
Het project heeft even stil gelegen.Eerst alle lopende projecten afgemaakt en onderhoud gepleegd aan de modellen na het vliegseizoen.
Nu kan ik weer met de Yak 3 verder.
Was blijven steken bij het maken van een mal van de motorkap.
Ik ga een koolstof epoxy motorkap maken en gebruik de houten motorkap als mal.
De motorkap van de kit heeft een houten opbouw.Niet erg stevig en duurzaam.
De motorkap krijgt een aangepaste vorm om de Kolm 100 geheel in de kap op te nemen.
Ook de passing van het richtingsroer was niet naar mijn zin.Toch maar wat opdikken en beter in vorm schuren.

 
Back
Top