Yeb...alweer een binnentanker..

Hi fooks....

Ook ik ga dus proberen om een binnenvaart tanker in 1:50 te bouwen... :lol:
en wel de Synthese2 van Wijgula....Een type N gesloten van 86x11.45 mtr

synthese20220nijmegen20si4.jpg

Ik vroeg me baas of ik tekeningen kon krijgen,en hij stuurde me echt alles wat met het orgineel te maken had op.. :P
Heb 2 ordners vol met alle orginelen....dus da kan nu wel wat worden.....

Ik vaar zelf op de grote dus kan zelf veel detail foto's maken wat het nog gemakkelijker maakt..
Zal proberen om het een en ander hier bij te houden....Ben nog ff bezig met de Smit R'dam van billing voor de vitrine..

Me tanker zal dan 172x23 worden en gaat alles in RC uitvoering krijgen....dus de hut open neer,radar,boegschroef( die ik dank ALEX zijn voorbeeld en PB'tjes probeer te maken..) thx Alex nogmaals..

Het zal een klus worden , maar dat gaat lukken....

Oja....die tekeningen staan allemaal op van die hele groote vellen in schaal 1:25... wie kan mij vertellen hoe ik die het beste kan verkleinen naar 1:50....voornamelijk de spanten dan....

Alvast bedankt en tot de volgende...

Greetings Frans.

Ahoi Frans,

Om je tekeningen te verkleinen kun je volgens mij het beste naar een reprocentre gaan.
Hier kunnen ze je tekeningen wel verkleinen.
Het kost een paar pleuries maar dan heb je ook wat.

Greetings,
Luit

Hey Luit...
Das een snelle reactie van je...Thx...

Zal eens gaan kijken bij zo een zaak....Beter dan zelf aan klooien te gaan met scanner en printer...haha...

gr...Frans.

Frans,

Ik zou ze laten digitaliseren, dan kan je zelf bepalen welke schaal je de boot gaat bouwen.
1720mm 8O 8O , dat wordt toch wel een beetje onhandelbaar :?:

Wat zijn hele grote vellen :?: een A0 is 1189 x 841mm

grtn marcus

Hallo Marcus..

Nou,die vellen zullen dan wel A0 zijn want ze zijn ongeveer 110x80 cm ja..beetje groot...
En hoe moet je die digitaliseren dan...zelf doen?

En om het model zo rëeel mogelijk te laten lijken zal het 1720mm gaan worden ja....dat valt wel mee hoor...er zijn er die groter zijn.... :roll:

Gr. Frans.

Frans, het zou mooi zijn als iemand in je kennissenkring hebt die op het werk een plotter heeft.
Je zou eens prijzen kunnen opvragen en het verschil bekijken tussen verkleinen en digitaliseren (scan's).
Als je in het bezit bent van de scan's, dan kun je hiermee alle kanten op. :wink:

En inderdaad, er varen er wel meer rond met die lengte.

Zaken die dergelijk werk doen zijn: Kopiviet en Multicopy.

grtn marcus

Ahoi,

Het nut van digitaliseren zie ik niet zo 1-2-3.
Wat je overhoud is een CD met je tekeningen, en dan?
Als je de tekeningen vervolgens op een huis-tuin en keukenprinter print, hou je een bepaalde marge over, oftewel nooit exact.
Met een plotter heb je deze marge niet.
Frans wil zijn tekeningen verkleinen, dit kun je het beste bij een reprocentre doen.
Die hebben meestal plotters die met gemak een A0 formaat aankunnen.
Maarja, nogmaals; het kost een paar (Euro-)centen.

Greetings,
Luit

Luit zei:
Ahoi,

Het nut van digitaliseren zie ik niet zo 1-2-3.
Wat je overhoud is een CD met je tekeningen, en dan?
Als je de tekeningen vervolgens op een huis-tuin en keukenprinter print, hou je een bepaalde marge over, oftewel nooit exact.
Met een plotter heb je deze marge niet.
Frans wil zijn tekeningen verkleinen, dit kun je het beste bij een reprocentre doen.
Die hebben meestal plotters die met gemak een A0 formaat aankunnen.
Maarja, nogmaals; het kost een paar (Euro-)centen.

Greetings,
Luit

Klopt helemaal Luit,

Ik zeg al, als je mogelijkheden hebt betreffende een plotter die A1 aankan is voldoende, dan kan je zelf bepalen wat de schaal wordt.
Daar de tekeningen 1 op 25 zijn en Frans het schip 1 op 50 wil gaan bouwen.

Als je geen mogelijkheden hebt betreffende de plotter dan ben je genoodzaakt naar een reprozaak te gaan.
Van die prijzen wordt je vaak niet vrolijk van denk ik. 8O

grtn marcus

Hallo allen

De kosten vallen ook wel mee. Ik heb ook de tekeningen laten copyeren bij een copyshop. Dat waren ongeveer 80 tekeningen. En na mij weten was ik daar nog geen 50 euries kwijt. Alleen als je dat daar laat doen. Moet je wel zorgen dat je de goede verklein of vergroot percentage door geeft. En regelmatig nameten. Je bent er wel een 2 uur mee bezig. En als je zegt, dat het voor de hobby is. Dan zit er ook meestal een korting aan vast(bij ons wel).

Hoi Frenske,

Mooi dat jij ook binnenvaart gaat bouwen want daar zijn er veel te weinig van maar zo langzamerhand wordt de club wel groter, kunnen we mischien ooit eens een binnenvaartdag houden.

Ik heb mijn tekeningen van mijn 1e schip gewoon bij de supermarkt op het copieerapparaat vergroot en dat ging perfect, van mijn huidige project heb ik alles op CD dus kan ik het naar wens uitprinten.

Succes met de bouw en ik zal het zeker volgen.

Groeten, Ingmar

ha Ingmar...
Het is zeker leuk da de club van binnenmannen groter wordt..haha..... Maar we kunnen toch ook nog veel leren van al de andere
kollegas.... :wink:

Zal eens gaan proberen met de tekeningen bij een copy center te gaan, anders bij de supermarkt ja... :lol:
Maar weet nu genoeg van tekeningen anders dwaln we af en had het bij topic tekeningen moeten staan....

Bedankt allen tot zo ver....word over uurtje opgehaald en dan weer weekje op de grote jongen.....

Greetings allen en tot de volgende ronde....
CIAU.... 8)

ha die frenske,

ik vraag me eigen nu wel is even 1 ding af..
want daar zit ik dalijk ook mee.
met een nieuwbouwproject van mij !!!

ik ben al zo`n beetje wat info aan het bespeuren voor de Binnenvaart modelbouw.

ik zie ook dat jij een tanker ga bouwen..
en ik neem aan dat je er dus ook tanks in ga bouwen dat het nodige gewicht moet kunnen hebben om af te zinken.

zit je dan niet met de dikte van het hout ??
want niet dat dalijk je bodem der uit knart
als je hem uit het water wil tillen en stel der zit nog wat in...

of onder het varen ?????

wie helpt me ??/

armando

Hoi Armando....
Als eerste laat ik haar niet afzinken maar pomp er ballast in..... :wink: grapje....

Ik ben er zelf ook nog niet zeker van hoe ik het ga aanpakken....
Hoorde van Huub de Jong da vlak en zij wel van 3mm hout kon zijn..
Denk da over de hele lengte wat extra spanten er tussen zet en dan van pvc de ballast tanks met ieder een eigen pomp er in plaats....Hoeft tenslotte niet verder ballasten als de ijk toch.. :)
Het schip zal dan wel niet licht meer zijn maar dan eet ik gewoon wa meer spinazie....haha...

Maar voorstellen van ieder ander hier op forum zijn natuurlijk van harte welkom..

Leuk trouwens dat jij ook een binnenman wilt gaan bouwen....

Groeten Frans en jij ook veel succes...

nee nee,

nu nog niet

het echte schip is pas over een jaar in NL

eerst even me Smit lloyd afbouwen

maar ja even info verzamelen he ??

armando

Frenske zei:
Oja....die tekeningen staan allemaal op van die hele groote vellen in schaal 1:25... wie kan mij vertellen hoe ik die het beste kan verkleinen naar 1:50....voornamelijk de spanten dan....
Greetings Frans.

Hallo Frans,

Wat ik mij zat te bedenken, als jouw baas alle tekeningen heeft, dan heeft hij ze misschien ook wel digitaal. Bijvoorbeeld in AutoCad ofzo.
Dan kun je o.a. de spanten meteen op de juiste schaal afdrukken. Ik heb mijn spanten ook thuis afgedrukt en ik moet je zeggen, dat ding kan preciezer printen dan ik kan zagen. En dat is gewoon een alles in één printer van HP. Is nou niet bepaald de duurste in zijn soort, maar wel zeer nauwkeurig. Ik weet niet of jij in bezit bent van AutoCad maar daar zijn ook weer andere oplossingen voor.

Ik zou dat eerst checken, dat is altijd makkelijker, en volgens mij preciezer, dan al dat kopiëer werk.

Succes.

Groeten van Alex

Alex.....
Helaas heeft me baas die tekeingen niet digitaal....jammer.. :(
Had anders ook geen cad programma om ze te kunnen bewerken....
Ben ze nu tussen de bouw van de Smit door , een beetje aan het bewerken en stap er dan mee naar een copy center....
Ik neem daar me tijd voor en het zal dan ook nog niet zo een vaart lopen...

Maar thx en we horen en zien he....
Greetings Frans.

bewegen stuurhut op schaar..??

Ahoi allen...
Hier ben ik weer met een vraagje...?
Ben met me tekeningen naar een copy shop geweest en heb ze daar laten scannen en in PDF laten opslaan...Thuis aan het bewerken met exel gegaan...en uitgeprint met me HP Photosmart C5180
Heb ze nu klaar....:-)..
Heb spanten van achter en voorschip klaar en die van achterschip staan al uitgelijnt d.m.v laserwaterpas op bouwplank....
Doe eerst poosje knutselen en dan pas foto's...kan dan gelijk een paar foto's met kommentaar zetten...duurt anders zolang..haha..
Maar ik denk een beetje vooruit.... De hut van me gaat door middel van een schaar op en neer...
Hoe kan ik dat het beste aan pakken(servo matig..)schroevdraad of asje aan een servo..???
Dat zelfde geldt voor me voormast en de mast achter op me roef..??
Ik hoor van jullie..
Groet Frans..

Hoi Frans,

Je masten zou ik met een servo doen, kijk anders eens bij mij op het forum hoe ik dat heb gedaan dat gaat best wel goed. Als je er nog nie uitkomt wil ik nog wel meer of andere foto's maken voor je, laat het maar weten dan,

Op je schaar zou ik met draadeind doen, omdat je die uiteinden bij elkaar moet gaan brengen he. Zou dat op die manier doen. Dan gaat het geheel gelijkmatig. En je kan bepalen waarneer het begint en stopt, zonder dat je al te veel moeite hoeft te doen en dat je electro kapot gaat. Dit kan je ook nog wel op een servo aansluiten, als je het nulpunt uit je servo verwijderd heb je een regelaar en motor in een.

Maar welke tanker is dat dan die met een schaar (stuurhut) naar boven gaat? vaart die nog?

Volg je bouw vanzelf wel als er foto ed op staan

Laatst bewerkt:
Hoi Stephan...
Das een snelle reactie..haha..
Zou mooi zijn als je nog wat foto's had over de servo's en de masten..
Zat zelf eigenlijk ook te denken om me schaar met een draadeindje te laten werken..
En die tanker is de Synthese 2 van WGL in Druten....Het schip aan het begin van dit topic...
En ja...die vaart nog want ik moet er morgen weer aan boord stappen voor een week..
Oja...de Synthese 2 is gebouwd in 2000...dus geen oudje..haha...met een schaar..haha
Groet en tot horens..
Frans.

ken je nagaan hoe goed ik aan het opletten ben,

Ik heb al met u gesproken bij mij op me topic, Zit nu op school en ben eff bezig maar keek net toevallig op modelbouwforum, was dus nie helemaal aan het kijken van wie of wie je was :S Sory. Las meer een schip, oh leuk eff lezen, en zag dat u een vraag had denk ook maar eff reageren. Had niet door dat u dat was.

Als ik thuis ben maak ik nog wel wat meer foto's ervan. Zullen vanavond er wel opstaan, rond een uur of 9/10 denk ik. En anders morgen.

Kent u Rinus? die zou ook op die tanker varen als het goed is, me vader kent die namelijk.

Back