Yeb...alweer een binnentanker..

Eerst maar goed lezen Stefhan..haha..enne...ik ben geen U... maar gewoon jij en je hoor.. voel me anders zo oud..haha..
Maar het klopt da ik ik ook een binnenvaart schip ga bouwen..en wel de tanker waar ik zelf op vaar...
En als je Rinus pols bedoeld..ja die ken ik..die zie ik morgen weer....die fiets piloot..haha..
Zal hem groetjes van je doen...
Groet en ik kijk vanavond eens of je leuke en mooie detail foto's hebt staan..
Groet..
Frans..

Klein wereldje...

Hoi Stephan...
Heb net met Rinus gebabbeld..(aflos babbel voor morgen)
Maar doe de groeten aan je vader..(Cor)
Ben benieuwd naar je foto's en uitleg...zal er veel aan hebben..
Groet Frans.

Hallo Frans,

Voor de aansturing van de mast-servo's, daar kan ik je wellicht mee helpen.
Ik heb een schakeling gemaakt, met een servo-slow effect.
Deze kun je door middel van een MultiSwitch bedienen.

Zie hier voor meer info:
[76229] electronica-speciaal-voor-schepen-duikboten-3

Op deze manier, loopt de mast mooi rustig omhoog of omlaag !

Succes met de voorbereidingen en de bouw ervan.

Laatst bewerkt door een moderator:
zijn deze ook geschikt als roer servo vertraging
wil n.l. m,n roer niet te snel laten draaien voor een realistischer vaarbeeld

Hoi Michiel,

Dit is nog niet mogelijk helaas, maar ik ga dit wel proberen te maken !
Als het zover is, zal dit in hetzelfde topic bijgeplaatst worden.

okee bedankt.
wil nl net als frans ook een binnenschip gaan bouwen.
hiervoor heb ik echter wel een servo vertrager nodig,
vind het niet echt realistisch als de roeren in een keer de hoek in klappen
wil ze mooi laten draaien.

Wanneer je het mechanisch op wilt lossen is het volgstuur mechaniek misschien iets voor je?
In de aangegeven draad wordt het gebruikt voor een zeillier, maar in origineel ontwerp was het bedoeld om een roer van een hekwieler aan te sturen. Eis was dat het roer langzaam zou bewegen.
Dit mechaniek kun je op veel plaatsen inzetten.

Wim

Verdorie,

ik zie net dat de plaatjes zijn vervangen door kruisjes.
De originele scans staan op m'n laptop en die is afgelopen vrijdag overleden.
Er wordt nog geprobeert de data van de schijf te peuteren maar dat is nog niet zeker of het lukt.

Ik zal ondertussen nog eens kijken naar de volgstuur mechanieken die ik thuis heb liggen. Wellicht kan ik er een nieuw berichtje van maken.

(Of heeft er nog iemand die oude HB liggen en kan het scannen?)

Wim

nou ben benieuwd! kijken of het een optie is.
zit nl ook met een beetje beperkte ruimte (achterpiek)
dus wet niet of er grote tandwielen ed aan te pas komen.
hou het wel in de gaten dank je!

Heb even geprobeert het volgstuur mechaniek te schetsen:

Picture010.jpg

Wat uitleg:
Op de servo zit een schakel arm (de bovenste), 2 schakel boompjes en een servo plaat.
Op de schakel boompjes zit elk 1 micro switch.
Aan de schakel boompjes zit een flapje. Deze steunt tegen de servo plaat.
De schakel boompjes zitten met een boutje/moertje vast aan de schakel arm en aan de servo plaat.
(Dus niet aan de servo as!)

De servo plaat zit vast op de servo as.
De schakel boompjes zitten onderling verbonden met een veertje. Hierdoor worden ze richting schakel arm getrokken. Het veertje zit tussen "A" op schakel boompje 1 en "B" op schakel boompje 2. Door het flapje verschuiven ze niet over de servo plaat. Wanneer de flapjes in rust tegen de servo plaat steunen is de schakelaar niet bediend.

De schakel arm is verbonden met een moer op een draadstang. Deze moer bedient ook (bv) je roer.
De draadstang wordt aangedreven door een electromotor.

Wanneer je nu de servo verdraait, zal een schakelaar bediend worden.
Stel: verdraai de servo tegen de klok in - dus linksom - , micro switch 2 wordt dan bediend. (De servo plaat draait weg van schakel boompje 2) De motor gaat dus draaien. Als het goed is, gaat de moer daarbij bewegen in de richting van de niet bediende schakel boom (1).

Doordat de moer over de draadstang loopt, zal de schakel arm (die er aan vast zit) ook naar de niet bediende schakel boom (2) lopen. Op een bepaald moment staat de schakel arm weer in zijn originele stand. De schakelaar is nu niet meer bediend en de motor zal stoppen.
De bewegende moer kan gelijk met de schakel arm ook je roer meenemen.

Doordat je de servo proportioneel kunt bedienen, heb je dus een proportioneel volgend roer: klein beetje roer geven, servo verdraait een klein beetje, motor hoeft maar even te draaien om de schakel arm in te halen, schakelaar is niet meer bediend, motor gaat uit. Roer is een klein beetje verdraaid
Knuppel weer een stukje verder duwen, resultaat: het roer beweegt weer een stukje verder.

De andere kant op werkt dit natuurlijk op dezelfde manier.

Ik weet even niet hoe de schakelaars verbonden zijn met accu en motor.
Iemand een idee?
Wanneer de ene schakelaar bediend wordt, moet de motor de ene kant op draaien, bij het bedienen van de andere schakelaar moet de motor dus de andere kant op draaien.
Het geheel is met enkelpolige micro switches uitgevoerd.

Wim

Hallo Wim,

Wel leuk te zien, hoe dit (vroeger) werd opgelost :)
Zo werkte ik tot een half jaar geleden ook nog, om toch iets functioneel te kunnen maken.
Echter sinds ik me ben gaan verdiepen in die digitale wereld, is het vaak mooi en compacter op te lossen.

Heb vandaag een aardig stabiele ServoSlow kunnen programmeren, zonder teveel ge-jutter.
De snelheid wordt bepaald door de grote van een stap per ronde.
Hoe kleiner dit is, hoe langzamer die loopt/reageert.
Nu verhoogt of verlaagt de servo met het getal 3, totdat het gelijk is met de ontvanger-waarde.
Vanuit bijv. de middenstand, krijg je dit: 1500, 1503, 1506 enz....

Ik weet nog niet zeker, of de stap kleiner gemaakt kan worden, waarbij de snelheid gelijk blijft.
Dit komt mede doordat een servo om de zoveel tijd, een update moet krijgen van zijn waarde.
Langzamer is geen probleem, daar kan het getal 1 of 2 nog voor gebruikt worden.

Goede morgen allen...
@ Marten..
Nou..dat van zo een Servo vertrager lijkt me wel erg ingewikkelt maar voor mij wel de oplossing..Is namelijk ook een raar gezicht als me mast op voordek klapt en me achtermast op roef..
Lijkt veel mooier als dat geleidelijk en langzaam gaat..
En ben net als Michiel benieuwd naar je ontwerp (en of dat lukt) van een vertraging in het roerwerk...aangezien ik ook niet zo veel plaats zal hebben om het mechanies te maken zoals Wim voorstelde...Maar ik houd het alletwee in de gaten..
Ik ben nog wel niet zover,maar me voorbereiden kan altijd...en alvast materiaal verzamelen.
Marten....je hoort van me..
Zo...nu eerst een beetje maffen na een nachtje sturen....
Groet Frans..

Hoi Frans,

Hier alvast de opname van de Servo-Slow, die bedoelt is voor het roer:
Na mijn idee een mooie snelheid, langzamer zou nog kunnen.
Als ik de snelheid te snel maak, werkt het niet mooi meer.

Van die andere Servo-Slow, daarvan moet ik de onderdelen nog solderen.
Als dit gedaan is, komt ook daarvan een opname.

OK Marten, filmpje gezien, duidelijk.
MAAR!
;)
Bij de oplossing die ik aangegeven heb kun je om het even wat voor electromotor toepassen. Al is die 10kW. Je volgstuur mechaniek zorgt er voor dat het geheel proportioneel blijft werken.

Dit mechaniek is door mijn vader in het verleden als zeillier gebruikt. Het draadeind was verbonden aan een spoel waar de lijn op werd gewonden. In jouw oplossing is dit niet mogelijk.
Jou oplossing heeft ook zijn toepassingen. Ik ben echter wat meer van de mechanische oplossingen ;)

Wim

Marten erg knap gemaakt en lijkt me handig en plezierig varen.
Zou je misschien een schematische tekening ervan kunnen maken en die posten?
Ik zou namelijk wel een keer willen proberen zelf ook een servo slow te maken.

Hoi Wim,

Die mechanische oplossing blijft zeker uniek en effectief.
Zeker voor het doel die je beschrijft, waardoor je het zeil volledig onder controle hebt.

Betreft de kracht van een servo:
Er zijn tegenwoordig voldoende servo's, met een enorme kracht.
Deze zijn krachtig genoeg voor elke toepassing, betreft schepen.
Verder is dit Plug And Play voor elke type servo.
Je zet het tussen de ontvanger en de servo en klaar.

Ander voordeel is, het kan ook gelijk dienst doen als FailSafe.
Geen of slecht signaal en de servo gaat naar de middenstand, totdat het signaal weer oké is.
(FailSafe-stand is ook in een andere positie te zetten)

Zo heeft elk ding zijn voor- en nadelen ;)

Ik zal hierover een ander topic aanmaken, voor we dit topic van Frans gaan misbruiken :)

@ Willodude,

Alles zit in een PIC microprocessor !
Weinig tot geen extra hardware nodig.

Edit: Hier de link naar de Servo-Slow topic, voor verdere discussie/vragen:
[76229] electronica-speciaal-voor-schepen-duikboten-6

servo slow.

Hoi Marten...
Echt gaaf,,,da jij da zo voormekaar heb..leuk filmpje..
Da ga ik zeker bij me model gebruiken en je zal dan ook wel van me horen om wat bij je te bestellen of wat dan ook..haha..
Vind het mooi als je je roeren of masten realistisch kunt bedienen..
Tot horens..
Frans..

Heej,

Dat is inderdaad wel een goed idee voor mijn masten, die bouw je tussen ontvanger en sevo in dus als ik het goed begrijp en dan zou het moeten werken. Klinkt aanlokkelijk. Hoe groot is dat mechanisme? Heb evt wel intresse hierin.

Laatst bewerkt:
Hi medebouwers..
Het werd zo langzamerhand tijd om eens een update van me bouw te maken..
T's alweer een tijdje geleden..
Ben eerst een tijd aan het stoeien geweest om de tekeningen op de juiste grootte te krijgen,dat heb ik gedaan met PDF en EXEL..
Foto-GJWUM47J-G.jpg

heb toen alles op 3 mm triplex geplakt.
Foto-KDWKSZ4B-G.jpg

Foto-ULCIQVVQ-G.jpg

en alles uigezaagd.
Foto-IQKKGGON-G.jpg

spanten van het achterschip.. hier werk ik nog op een klein tafeltje wat in de kamer stond..tja..ben vrijgezel..dus da kon wel..haha..
Foto-WGB4FEVN-G.jpg

me achterschip..
Foto-63PHQSLY-G.jpg

hier ook.
Foto-XOB4DWR4-G.jpg

Foto-OXLKKJYD-G.jpg

hier probeer ik met een laser de boel een beetje goed uitgelijnd te krijgen..
Foto-YBSTI3CE-G.jpg

eerst maar eens een andere werkplek gecreeert..oude deur gebruikt en met laminaat bekleed.. wel een beetje rommelig nu..maar word iedere week opgeruimd..haha.
Foto-FSJRQLUX-G.jpg

me voorschip...had hier me spanten al gezet en ben hier aan het beplanken met 1,8 mm berkenhout(birken-flugholz) lekker stevig en hard..
Foto-8G7RAUW6-G.jpg

om het hout een beetje goed te kunnen bewerken en te kunnen buigen..een paar uur in het water..dan in vorm buigen en klemmen..duurt wat langer maar is erg stevig..
Foto-CGWUTFX3-G.jpg

me kop is dicht..vind het zelf goed uitzien..
Nu ben ik al een tijdje bezig met het beplanken..ben er een beetje zat van..haha
Dus ben ik maar eens begonnen met de kopschroef...Die kan er tenslotte in nu de kop klaar is..
Aangezien er in de grote zus waar ik op vaar een stuurrooster van Van Tiem zit, wou ik dat in me model natuurlijk ook..
Foto-QZJLGIGS-G.jpg

Foto-GK4BDIPP-G.jpg

Zoals hier op tekening wil ik die van mij ook maken..met behulp van Marten77 wil ik dan proberen om de besturing natuurgetrouw te krijgen..
Marten heeft namelijk een zeer grote know how op gebied van elektronica..
maar goed..hier wat plaatjes van me kopschroef..
Foto-WK4VOMOJ-G.jpg

Foto-373WLNYG-G.jpg

Foto-VWYNY4AL-G.jpg

Foto-AIOY4XOT-G.jpg

Foto-HAVQ3QKU-G.jpg

Foto-RJJKQB8S-G.jpg

Foto-HRWTBNQF-G.jpg

Het hele ding toen ie bijna klaar was, van binnen en buiten geheel met 2 componenten hars in gegoten

Foto-MT6OBGHQ-G.jpg

Foto-NLBXGG8K-G.jpg

Toen het hele ding lekker ondergedompeld in een potje verf wat toevallig nog aan boord stond..haha..
Foto-FSEBLWGG-G.jpg

Foto-R3QL3REP-G.jpg

Foto-VH7LDZRQ-G.jpg

Foto-QBSSTN76-G.jpg

hier zie je ook dat ik er een pijpje op heb gesoldeerd..daar moet de as door gesmeerd worden als het goed is..
Foto-INDOPVKJ-G.jpg

Foto-V8R8XQMA-G.jpg

Hier zien jullie dat me kopschroef in me kop zit..nog niet vast gelijmd hoor..maar hij past.. D'r moet eerst nog een schroef in..Die is besteld.. Maar het past toch al..
Foto-KHOIJXXI-G.jpg

De as en de schroeven die ik had besteld bij Flevoshop zijn zaterdag de 2de januari 2010 binnengekomen..
Een vijfblads voor voortstuwing en een 4 blads voor me kopschroef..
De as is een as van 6 mm die inkortbaar is en zelfsmerend..Dus als goed is (volgens Rabousch) hoef ik daar geen extra smering op te doen.

Nu eerst maar eens wat anders..lang aan een ding te werken is ook niks..
Ben toen maar (wat eigenlijk onlogisch is) aan me stuurhut begonnen.. Beetje afwisseling toch..
Hier me stuurhut..
Foto-MCDLBCQK-G.jpg

Tja...is nog niet veel he..Onze hut is nogal scheef..dus moest ik het zo wel doen..
Foto-QJMJYMXD-G.jpg

[im
Foto-376ATYNB-G.jpg

Foto-376ATYNB-G.jpg

Foto-3HTQQVRI-G.jpg

Foto-HZTFGMNP-G.jpg

Hier word natuurlijk hier en daar nog aardig geschuurd en gevijld hoor..
Maar hij is inmiddels klaar om geverfd te worden... Duurt nog ff hoor..
De bedoeling is dat er in de hut ook de nodige elektonica komt..
Dit is voorlopig de Update.. Morgen eerst maar een weekje door het ijs ploeteren op de grote Synthese 2..

Heb ook wat anders gevonden..Een tussendoor projektje om even uit de sleur te zijn..
Ga tussendoor de stoomsleper de "Hermes"bouwen..niet op stoom(daar ik ik geen kwow how voor)maar met elektro motoren..
Start daar een verslag van..

Groet en tot de volgende x.. Zal de 2 projekten samen en door elkaar bouwen..
Frans..

hoi frans

er komt langzamerhand schot in he. ziet er goed uit hoor.

en je kop schroef kan je die 360 graden draaien of hoe gaat dat in zijn werk?

gr willem

Back