Yellow accu bolt al na 6x laden

Dan heb ik nog wel een vraag. Waarom? Als ik een lipo in de chemobox gooi, of bij de stort tussen de andere accus gooi is er toch niets aan de hand? Waarom al de moeite.

Dank je had ik ondertussen al gevonden.
Ben al lang modelbouwer, maar allen RC zeilboten, wil eens wat anders en ben zinnens een rc zweefvliegtuig te bouwen , ben druk aan het lezen om geen gevaarlijke beginners stommiteiten uit te halen :)

Wat doet dat met je lipo ?

Zout water is daar een onderdeel van maar bepaald niet het enige.

Zoals Ernst zeg onderdeel van een methode.
Maar ik moet toegeven dat ik vandaag de dag gewoon accu's ontlaad en bij de Mileustraat inlever.
Natuurlijk is het ook niet zo dat ik wekelijks accu's inlever o.i.d..

Punt was gewoon dat deze accu's knap waardeloos waren en 1 ervan gebruikte ik als ontvanger accu. (Mja, met een zelfontlading a la NiMh gaf dit niet echt vertrouwen.)

Dan heb ik nog wel een vraag. Waarom? Als ik een lipo in de chemobox gooi, of bij de stort tussen de andere accus gooi is er toch niets aan de hand? Waarom al de moeite.
Omdat ze ook bij de stort het niet leuk vinden als de zaak in de fik gaat. Voor alle accu's geldt dat ze die het liefst inactief aangeleverd willen hebben. Elke accu waar nog energie in zit is een potentieel gevaar. Bij het afval breng station hier is er al een paar keer een fikkie in de accu opslag geweest. Ook Lipo's die "versleten" zijn bevatten nog voldoende energie om een brandje te veroorzaken. Zo ook een oude accu uit een auto. Het waren meestal die dingen waar de problemen mee zijn ontstaan. Ook al is die accu voor de auto versleten bij een kortsluiting kan hij toch open barsten en dan loopt het zuur overal heen.

Ik had 2 Yellow RC 6000mah 35c in mijn tt mt4 g3 en sommige zeggen dat die 35c wat te laag zou kunnen zijn maar dat denk ik niet. K hoop dat deze het langer doen

Ik heb nu dus 2 nieuwe accu's, maar ik hoor van een aantal mesnen dat je een nieuwe accu moet inladen, wat houd dit precies in?
Bij me vorige accu's nooit gedaan en die deden het ook gwn prima

Bij NiCd en NiMH accu's moest je de accu eerst een paar keer langzaam laden en weer ontladen voordat de accu de maximale capaciteit en stroom kon gaan leveren. Bij LiPo's speelt dat eigenlijk nauwelijks meer. Een beetje afhankelijk van hoe lang de accu niet is gebruikt zal de accu al bij de eerste keer laden en ontladen zijn maximale capaciteit kunnen leveren.
Om op zeker te spelen kan je de eerste paar keer laden voorzichtig aan doen en laden met maximaal 1C. Wil je later toch sneller laden dan kan je dat langzaam opvoeren tot wat de accu maximaal kan verstouwen. Bedenk je wel dat je relatief weinig tijdwinst zal halen met dat hele snelle laden. Als je met 1C de accu in 70 tot 75 minuten vol hebt halveert dat niet bij laden met 2C. Je zal dan op iets van 45 minuten uitkomen. Echt tot 100% laden duurt met 5C nog steeds rond een half uur!
Het grote nadeel van echt snel laden (meer dan 2C) is dat het merkbaar ten koste gaat van de levensduur van de accu.

Oke bedankt voor de info, ik heb nog een wat oudere lipo lader die maar tot 3000mah per uur kan laden, dus heel snel gaat dat niet. Ik wil toch een keer voor een betere gaan kijken want met deze lader kan ik ook niet tot opslag volt laden

Een lader kan geen mah laden maar milli Ampère (mA) of Ampère (A). De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in mAh of Ah. Dit staat voor milli Ampère hour of Ampère hour.
Dit betekend dat bijvoorbeeld een 1000mAh accu gedurende één uur 1000mA kan leveren of 2000mA gedurende 30 minuten, of 500mA gedurende 2 uur, en zo voorts.

Jou lader kan dus een accu met maximaal 3000mA, of te wel 3A, laden. Hoe lang het laden van jouw accu daarmee duurt hangt af van de capaciteit van die accu. Als het een 3000mAh accu is duurt het laden van een helemaal lege accu ongeveer 70 tot 75 minuten. Een 10000mAh accu duurt echter minstens 3,5 uur misschien wel 4 uur. ;)

Leest iedereen hier overheen?
De accu braait nog steeds mee maar ist laats weer een stuk boller geworden, ook lijkt de capaciteit afgenomen te zijn, hij lade eerst op tot 5950 en nu nog tot 5300mah,
Dat betekent dat je ze echt helemaal leeg trekt, en dat is voor de levensduur niet zo goed. Advies is om ze tot ongeveer 80% leeg te trekken. Aangezien het 6000mAh packs zijn moet je even uitkienen hoe lang je kunt rijden zodat je ongeveer 4800mAh bij kunt laden.
Als je nu rijdt totdat de afslag op je regelaar ingrijpt zou je die ook wat hoger kunnen zetten.

Dat betekent dat je ze echt helemaal leeg trekt, en dat is voor de levensduur niet zo goed. Advies is om ze tot ongeveer 80% leeg te trekken.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je minimaal 20% restcapaciteit moet overlaten in de accu en dat je er dus maximaal 80% uit haalt?

ja precies. Bij een 6000mAh accu dus zover dat je na afloop ongeveer 4800mAh bij kunt laden.

Back