yeti ds 24

Discussie in 'Model elektronica' gestart door warbird, 22 mrt 2020.

  1. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    226
    Locatie:
    wuustwezel
    hallo,
    ik heb even een vraag, kan ik 2 7kanaals ontvangers plaatsen in 1 toestel? de reden is dat ik kanalen tekort kom, daardoor zou ik 2 ontvangers willen plaatsen, moet ik dan doublepad instellen,
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Op zich kan dat maar wat wil je er mee? Normaal gesproken zijn de kanalen op beide ontvangers hetzelfde dus kanaal 1 op de ene ontvanger is hetzelfde als 1 op de andere ontvanger. Dat geldt ook voor de rest.
    Er zijn ontvangers die je kan instellen door ze op een speciale manier te binden aan je zender zodat je op de ene ontvanger kanaal 1 t/m 7 hebt en op de andere ontvanger kanaal 8 t/m14. Dit kan natuurlijk alleen als je zender ook minimaal 14 besturingskanalen heeft.
    Let op dit kan lang niet bij alle merken! Van Futaba weet ik dat het met een paar zenders en ontvangers kan van andere merken weet ik dat niet.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Neem even aan dat het om een Jeti DC-24 gaat. Een Yeti is een Verschrikkelijke Sneeuwman https://nl.wikipedia.org/wiki/Verschrikkelijke_sneeuwman En Ernst, bij Jeti werk het allemaal net iets anders.

    Je kan beide ontvangers in Doube Path binden. Zie ook https://www.modelbouwforum.nl/threa...s-16-zender-topic.181114/page-22#post-3892209

    Ontvangers van Jeti ontvangen altijd alle kanalen. Dat zijn er 16 of 24. Vervolgens kan een kanaal gekoppeld worden aan een servo-uitgang van een ontvanger. Bij een 6 kanalen ontvanger kan je dus 6 van 16 (24) willekeurige kanalen toewijzen aan een servouitgang. Jeti noemt een servo uitgang een output-pin. Als je twee 7 kanalen ontvangers gebruikt, kan je de kanalen 1-7 toewijzen aan de output pinnen van de ene ontvanger en de kanalen 8-14 aan de output pinnen van de andere ontvanger. Maar het mag, als dat beter uitkomt, volkomen willekeurig zijn.
    Het instellen van de ontvangers gaat draadloos via de Device Explorer in de zender (Menu-Model-Device Explorer).

    Maar er zijn nog andere oplossingen. Afhankelijk van welke ontvanger je gebruikt kan een Jeti ontvanger op een of twee pinnen een serieel signaal met servo-informatie afgeven. Voor dit signaal zijn meerdere protocollen beschikbaar zoals PPM, Futaba S-bus en EX-bus. Met een geschikte decoder kan je dan op een uitgangspin 4 servo's aansluiten. Op twee uitgangspinnen 8 servo's. Zo'n decoder is hier te vinden https://www.hacker-motor-shop.com/Fernsteuerungen/Zubehoer.htm?SessionId=&a=catalog&p=884 Let op er zijn twee decoders verkrijgbaar. Eèn voor de kanalen 1 t.e.m. 4 en èèn voor de kanalen 5-8. Als je servo`s hebt die veel stroom verbruiken, dan is deze oplossing niet bruikbaar. Alle stroom wordt immers door één pin en via één dun kabeltje geleverd. Ook via de bekende China webshop's zijn vergelijkbare decoders verkrijgbaar.

    Gebruik zelf zo'n decoder in een toestel met meerdere servo's in de vleugel. De decoder is in de vleugel geplaatst en is met één kabel verbonden met de ontvanger. Geen kansen meer op het verwisselen van servosnoertjes.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2020

Deel Deze Pagina