Yke rusticus antonov

Yke gebruikte nogal vaak naca profielen
maar ik weet niet welk profiel i voor dit model gebruikt heefd
ik zal dat moeten uitspitten
ik heb nog bergen met documentatie te doorzoeken

ik ben van mening dat de antonov makelijker te hanteren is met een giro op het hoogteroer
en welicht op de rolroeren
hij zal dan wat minder windgevoelig zijn
ik ga daar komende week mee aan het werk
ik heb nog een giro liggen dus ik kan testen
eerst maar is op hoogte
daar was i best zenuwachtig op
het zijn ook beste lappen aan de staart
 
Als hij gevoelig is op hoogte , is meestal het geval dat de kist te staart lastig is.
Probeer eerst wat gewicht in de neus te doen voordat je een giro gebruikt.

Gr. Maikel
 
als i staartlastig was zou i voral op omhoog gevoelig zijn
maar hij is het ook naar beneden
en hij klimt niet bovenmatig bij volgas eigelijk vrijwel niet
de roervlakken zijn gewoon best groot en de romp is vrij kort
en hij reageert er behoorlijk op waar je ook heen stuurt
 
Grote vraag is natuurlijk: heb je uitgerekend (afgekeken) waar het zwaartepunt moet liggen, en heb je gemeten hoe de vlag erbij hing? :|

En zo ja, wat waren de ervaringen? :p


jan.
 
Ik heb er de hele avond over zitten tobben
Het model is gebalanceerd door yke
ik heb daar niks aan veranderd
over het algemeen wist i waar i mee bezich was
maar
Ik ga niet koppig doen
het zwaartepunt staat op de tekening
en volgens die tekening is i in balans
maar ik ga tog is uitrekenen of de berekening van yke wel klopt
op het eerste gezicht wel

Bedankt voor de tip
het is het waard om naar te kijken
de chipmunk was ook niet perfect in balans
die was juist neuslastig

ik hou julie op de hoogte
 
Hoi Jeroen.

Doe eerst een second opinion door even een goede ervaren vlieger ermee te laten sturen voordat je wat gaat aanpassen, waarschijnlijk is het een kwestie van de uitslagen iets verkleinen, wat meer expo of een combinatie hiervan, effe checken of de aansturing naar de hoogteroeren soepel en spelingvrij lopen.
Maar ehh een giro??? kist moet gewoon neutraal te krijgen zijn.

O ja, nog proficiat met de maiden nog en houtem heel hé :wink:

Just my two cents.

Ger.
 
Ik heb er de hele avond over zitten tobben

Dat is het laatste wat je moet doen! :???:

Gewoon back to the basics:
- zwaartepunt bepalen volgens het boekje
- meten hoe het zit/ligt en eventueel aanpassen
- misschien instelhoeken checken (maar is weinig aan te doen)
- misschien eerst een heel (met grote schaalkisten) ervaren man aan de sticks

en dan komt het allemaal goed. :yes:

Er is geen haast bij! :nooo:

No worry alles sal reg kom.


jan.
 
Dat laatste is precies wat ik gedaan heb
ik heb de foto,s gemaakt
ik kan nogsteeds niet vliegen en foto,s maken tegelijk
heb hem dus laten invliegen
de persoon die hem invloog zij dat i niet het gevoel gad dat het model staartlastif was
ik vroeg het hem namelijk tijdens de vlucht
ik vond namelijk dat i erg klom
wat hem zeer erg opviel was dat het model bij zeer lage snelhijd voledig stabiel bleef
totaal geen neigingen tot overtrekken

ik ga morgen is eve naar het zwaartepunt kijken
vandaag was ik met het gezin op stap
 
Vandaag de antonof onder de loep genomen wat het zwaartepunt betreft

ik heb zelf opnieuw het zwaartepunt berekend
maar ik kwam op precies hetzelde resultaat als Yke uit
daarna het model uitgewogen

De antonov is eerder iets neuslasig maar niet veel

Maar als iemsn anders naar de tekening wil kijken
om te kijken of het zwaartepunt wel goed berekend is graag

Ik moet wel zeggen dat we de uitslagen voor de vlucht op aanraden van de vlieger vergroot hadden
die staan weer terug op origineel nu
en ik heb exspo ingeprogameerd
als het weer het toelaat zal ik hem zo snel mogelijk weer vliegen
en kijken hoe het nu gaat

eerst nog eve de bevestiging van de neuskap verbeteren
dat zit me niet naar de zin

iedereen bedankt ik hoop dat iemand wil kijken naar de tekening
bij voorkeur iemand met ervaring wat dubboldekkers aangaat
ik ben benieuwd
 
vandaag men mick reeves spitfire van 1,6 meter maar is ingevlogen
ik had hem het afgelopen weekend gebalanceerd
best wat lood in de neus
na de motot goed afgesteld te hebben de poging maar gewaacht

ik heb hem zelf ingevlogen dus helaas geen foto,s
Hij vliegt goed
stabiel en geen rare fratsen
ondanks de schaal stuurvlakken

maar helaas 1 van de bouten waar het lood me vast zit trilde los en kwam tegen de spinner
daardoor stopte de motor en moest ik een noodlanding maken
niet wetend hoe snel het model zou zakken draaide it te vroeg in voor de landing
en kwam daardoor harder op het veld als gewenst
lichte schade tot gevolg
1 poot is uitgebroken
maar dat is zo gefixst ik had een constuctie ingebouwd wat moest voorkomen dat de schumkern vleugol er aan zou gaan
dat heefd prima gewerkt

al met al het model zweefd best door
blijft stabiel en lusterd geweldig goed naar de schaal rolroeren
een lekker fun kisje
 
Jeroen,


Ik denk dat het handig is om je in dit draadje te concentreren op de Antonov.

(Overigens: mooi dat 'ie zo lekker vliegt. :p

Je komt wel in het rijtje van mensen met modellen die wielen, kapjes, spinners, propellors etc. verliezen! . . . :rolleyes: )


jan.
 
ja ik heb niet feel mazol dit seizoen wat betrouwbaarhijd betreft
ik heb het noig nooi eerder meegemaakt dat een bout die met locktite vast zit iver een afstand van 16mm los weet te trillen
dat ga ik dus anders borgen

dat is ook het nadeel met nieuwe modellen invliegen je weet nooit 100% zeker dat alles goed gaat
maar ik verlies liever een boutje hier en daar dan het hele model

als het weer goed is ga ik komende zondag eve zelf met de antonov vliegen
nu met de aangepaste uitslagen op het hoogteroer
maar nog zonder giero
 
Vandaag in oss zelf gevlogen met de antonov
Zelf vliegen is tog anders dan dat een ander hem voor je vliegt

Ik ben het dus nu met julie eens
ondanks dat degene die hem voor me ingevlogen had zei dat i niet het iedee had dat het model staartlastig was ben ik van mening dat i dat zekers wel is
het zwaartepunt moet zeker een centimeter naar voor
meschien wel 1,5 cm
dat is gelukig zonder lood op te lossen
accu naar de neus en er zit een lange stalen bout in de staart voor het deelbaar maken
daar ga ik dus wat anders op verzinnen

verders had ik niet het gevoel dat i lastig vliegt
hij is tamelijk stabiel en reageert zeer goed op de besturing
ook bij zeer lage snelhijd
 
de kinderziektes zijn ondertussen uit de an2 vandaan
het is een geweldig model om mee te Mogen vliegen

een heerlijk toestel dat compromieloos was ontworpen
 
Het afgelopen weekend heefd de antonov weer gevlogen op sparenwoude
de aanpasing aan het zwaartepunt was een gulden dreep
het model gedraacht zig nu fantasties de snelheid blijft er goed in zitten en de start zakt niet meer weg heerlijk stabiel en rustig
jammer dat ik een wiel verloor bij het opstijgen dat koste me een propeller
 
Jammer van je prop Jeroen, dure grap zo'n 4-blads :(
Zijn er nog foto's gemaakt van de kist in de lucht?

Groeten, Ralf
 
Back
Top