Yorkshire steam wagon

Stoompomp

In Memoriam
In mijn topic "Vragen aan stoompomp" had ik informatie gevraagd over de Yorkshire steam wagon.
In deze nieuwe topic geef ik de huidige stand van de verkregen informatie.
Vanuit Nederland;
- van @willy1960 de aanbiedingen om volgens tekening een alternatief te bouwen.
- van @willum een link naar de stoomwagen, waarin de stoommachine staat.
img006 verkleind2.jpg

Vanuit Duitsland, als eerste in het Engels uit het boek.

steam_wagons_in_focus_1 verkleind.jpg


De tekening van de stoommachine.

Yorkshire_patent_Steam_wagon-5 (2).jpg

Op deze tekening is te zien, dat de stoommachine aan de bovenkant smal is.
Een Duitse collega, stuurde mij de tekening van zijn ontworpen smalle stoommachine.
Stoommachine verkleind.jpg
010.1 Gesamtansicht verkleind.jpg


Deze machine moet ik nog aanpassen voor de stoomauto.
Tevens vanuit Duitsland in zowel Engels als Duits informatie over de stoomketel en de te gebruiken brander.
De ketel op de tekening en de foto van de delen, zo als destijds gemaakt.
Ketel stoomwagen verkleind.jpg
Yorkshire_patent_Steam_wagon-7 (2).jpg


Omdat ik alles eerst wil uittekenen ben ik begonnen met het tekenprogramma Fusion 360.
Dit zal wel enkelen weken/maanden in beslag nemen.
Wordt vervolgd.
Henk.
 
Stoomverdeling zonder excentrieken , de beweging komt van de drijfstang die overgezet word naar een schaar waar blokjes in schuiven . Die schaar staat stil en kantelen voor de rijrichting.
Moeilijk uit te leggen , maar het filmpje toont hoe het werkt. Heel compact systeem . Laatste loc ( 2.5 duim ) die ik bouwde was met zo een verdeling .
Dirk
 
Leuk, dank voor de uitleg! Ook wel knap om dat compact te bouwen want je hebt er aardig wat stangen voor nodig om die excentriek functie over te nemen. En ook draait en schuift er een hoop wat ook allemaal gesmeerd zal moeten worden. Ik zal eens opzoeken hoe dat verder werkt. Ben ook wel benieuwd wat je nog kan afstellen met zo’n machine.

Wel een gaaf geluid van die loc zeg, dat is indrukwekkend!
 
Leuk, dank voor de uitleg! Ook wel knap om dat compact te bouwen want je hebt er aardig wat stangen voor nodig om die excentriek functie over te nemen. En ook draait en schuift er een hoop wat ook allemaal gesmeerd zal moeten worden. Ik zal eens opzoeken hoe dat verder werkt. Ben ook wel benieuwd wat je nog kan afstellen met zo’n machine.

Dat is het lastige van joy.
Er valt weinig af te stellen.
Alles staat of valt met het nauwkeurig bouwen.
Een manier om te checken of het goed gemaakt is:
Zet de kruk in het achterste dode punt, als je nu de schaar voor of achterover kantelt mag de schuifstang niet bewegen.
Doe ditzelfde met de zuiger in het voorste dode punt, ook dan mag de schuifstang niet bewegen bij het verstellen van de schaar.
 
Beste forumleden.
In de afgelopen tijd heb ik getracht een schatting te maken over de tijdsduur, die ik verwacht nodig te hebben om dit project te voltooien.
Er bestaan geen accurate tekeningen, dus evenals mijn stoomsleepboot Dockyard V, moeten alle delen ontworpen, getekend en gemaakt worden.
Dit zal dus een project van jaren worden.
Daarom, gelet op mijn achteruit gaande gezondheid, heb ik besloten om met dit project te stoppen.
Groet, Henk.
 
Henk, als het niet gaat dan moet je afzien, beter ten halve gekeerd dan een volle frustratie vanwege niet meewerkende gezondheid.
 
Dat is spijtig om te lezen.
Wellicht een verstandige beslissing en ongetwijfeld moeilijk om te nemen.
Sterkte met de gezondheid!
Hopelijk komt het goed en laat je je hier nog lang horen.
 
Idd jammer dat je een project moet stopen vanwege de gezondheid.
Hopelijk dat het weer wat beter gaat met de gezondheid komend jaar en dat je hier je kennis nog kunt delen met ons.

Het beste,

Ruud.
 
Zoals @JeroenDorr schrijft, had ik ook gedacht om wat kleinere projectjes te doen.
Maar door een medicijnvergiftiging van een pijnstiller, vochtophoping in de voeten en benen, is hier niets van gekomen.
Ik kon niet meer lang achter de draaibank staan.
Het vreemde is, dat je wel bij fresen kunt zitten, maar niet bij de draaibank.

Over mijn gezondheid.
Deze week krijg ik de tweede chemo behandeling, de eerste gaf weinig klachten.
Nu afwachten, wat de effecten zijn van de tweede chemo.

Om toch bezig te zijn ben ik begonnen aan het maken van een Caterpillar wiellader, nu wel een bouwplaat.

SAM_1752.1 verkleind.jpg


Als eerste heb ik de graafbak gemaakt.

SAM_2259.1 verkleind.jpg


Vandaag heb ik de voorwagen gereed gekregen,

SAM_4220 (2) verkleind.jpg


Nu nog de achterwagen met de cabine.
Zoals gewoonlijk zat het niet mee.
Een belangrijk onderdeel voor de koppeling tussen voor- en achterwagen brak.
Het onderdeeltje was ca. 10x4mm, dat als een koker gevouwen moest worden.
Ik dacht, even solderen, maar dit viel tegen.
Alleen met het agressieve S39 voor RVS lukte het.

Komende week, eerst bloedprikken, overleg oncoloog en dan de behandeling.
We houden de moed erin.
Groet. Henk.
 
Zo hee
Dat is niet mis, hoeveel pech kan iemand hebben.
Op een Engelse site heb ik eens gezien dat de draaibank onder een hoek was opgesteld.
De eigenaar zat in een rolstoel en kon op deze manier toch nog wat doen met zijn hobby.
Ik vond het wel slim en het is het overwegen waard.
 
Back
Top