Omdat de motor meer vermogen heeft hoeft de carburateur minder ver open om in de heli hetzelfde toerental te bereiken.
En is daardoor zuiniger.
Het is dus een gevolg van.
Henk.
Zucht
En dat is dus ook weer volkomen NIET waar....
Nitro bevat per kilo maar heel weinig energie (minder dan de helft van wat methanol bevat).
Maar het heeft maar extreem weinig zuurstof nodig om te verbranden.
Ga je dus Methanol "verdunnen" met Nitro, dan daalt de energie inhoud van het mengsel, naarmate er meer Nitro in zit. Maar het heeft per liter mengsel óók minder lucht nodig.
Voor dezelfde hoeveelheid vermogen, is dan méér brandstof nodig, maar minder lucht.
Die carburateuropening die kan dus inderdaad verder dicht, maar NIET "omdat de motor meer vermogen heeft", maar omdat brandstof met veel nitro, MINDER LUCHT nodig heeft om te verbranden, MAAR WEL MÉÉR BRANDSTOF om de gevraagde hoeveelheid vermogen te leveren.
Als een heli hoovert, heeft hij "X" vermogen nodig. Daar verandert niks aan, en dat vermogen is DWINGEND: méér vermogen en je stijgt, minder vermogen en je komt niet van de grond.
Hooveren is hooveren, dus je weet dat je exact dezelfde hoeveelheid vermogen vraagt.
Probeer het gerust: met een tankje 5% Nitro hoover je langer dan met een tankje 20% Nitro. Vermogen is hetzelfde, verbruik is hoger.