zagi mania

omdat de vorige zagi mania weg is :cry:
een nieuwe :P

hoe zit dat nou net in elkaar met die flaps !?
sommige snijden de gewoon uit het profiel,
andere snijden een klein sukje ui het profiel, en plaatsen dan flaps ( deze lijken groter volgens mij )

wat raden jullie me aan?
gewoon de flaps op het profiel snijden? of een klein stukje prfiel eraf, en dan flaps plaatsen, waardoor ze groter zijn?

zeg ook waarom !
mvg ruben

Mên, dit is echt niet leuk. :nosmile: De Zagi Mania is weg! :cry:

Nog even al mijn foto's

zagi_01.jpg

zagi_02.jpg

zagi_03.jpg

zagi_04.jpg

zagi_05.jpg

zagi_06.jpg

zagi_07.jpg

zagi_08.jpg

zagi_09.jpg

zagi_10.jpg

zagi_11.jpg

zagi_12.jpg

zagi_13.jpg

zagi_14.jpg

zagi_15.jpg

zagi_16.jpg

hè jij,
heb jij van het profiel gewoon op het uieinde een sukje weg gelaten?
en daar dan flaps op gehangen?
wat zijn de afmetingen van de flaps?
of heb je het volledige profiel uitgesneden en daarin de flaps uit gesneden?
( ik denk dat je gewoon een stuk van ej profiel hebt gedaan en dan flaps hebt achtergehangen, want zo zie ik he toch op de foto's)
wat is de lengte van het profiel van je tip?
en de langte van het profiel van het "midden"
en heo groot zijn die flaps dan juist?

mvg ruben

staan die speed 400's trouwens wat naar beneden gericht mee met de glooiing van het profiel? of staan die perfect horizontaal?

en heb jij ook die tip "verdraaiing" , van enkele millimeters dat het uiteinde van het profiel van de tip wat hoger zit dan die van het midden?

Ruben, je komt opzich een heel eind met de volgende tekening (die overigens qua formaten niet overeen komen met de Zagi's die wij snijden)

zagi.jpg

Mijn profiel is gewoon recht aan de achterzijde. Daaraan bevestig ik een balsa roer. Dit is duidelijk te zien op de foto's die ik hierboven heb geplaatst. De roeren zijn +/- 65x360mm. Komt niet op de milimeter precies. Ik pas zelf geen tipverdraaing toe. Het profiel is volledig symmetrisch en dat bevalt en vliegt goed. De Sp400 plaats ik evenwijdig aan de hartlijn van het profiel zodat je een 0° instelhoek hebt. Anders moet je dit namelijk gaan compenseren met up-trim.

Jorrit,
als je profiel volledig symmetrisch is, welke naam is dat dan juist van profiel?

en wat zijn de afmetingen dan van de zagi's die jij snijdt?

mvg ruben
dus
lengte tip die recht afgesneden is( dus de lengte ZONDER het afgesneden stuk)
lengte midden die recht afgesneden is( dus de lengte zonder het afgesneden stuk)
lengte zagi = 120 cm dacht ik
en dan wat de hoek van de neus is, (ik denk 120° aangezien er 3 zagi's net in elkaar passen, dat heb ik gezien op de foto)
en de hoek waar de motor zich bevindt?
als ik die gegevens heb, kan ik aan de slag

ohja, waar plaas je de servo's ongeveer?
op hoeveel cm van de hartlijn?
en op hoeveel cm van de boord van de voorkant?

mvg ruben

Wat is de spanweidte?

En is dit een leuke motor voor een Zagi Mania :?:

EMM-150PW Outrunner

KV: 1450
Voltage: 7,4 - 11,1V
Gewicht: 50 gram
Afmetingen: 30,5x27mm
As diameter: 3mm
Inclusief Stick-montage (GWS).

Ruim 550 gram Thrust haalbaar op 3 Lipos!!!! (10,5Ampere!)

effe een vragje
waarom borsteloos????
ik heb mijne 1mtr spw en vlieg half gas lekker volgas gaat die in een hoek van bijna 45 graden omhoog en als ik volgas voorbij vlieg krijg ik flutter dus power goeg dacht ik en het is maar een motor van 8 euro

Hey,

Als je de 2 helften tegen elkaar hebt geplakt gewoon gaten snijden voor de elektronica. Het zwaartepunt kan je dan nog veranderen door plaatsing van je motor en batterij, deze 2 zijn tenslotte het zwaarst.

Ik heb mijn flaps en winglets uit 4 mm balsa gehaald bespannen en erop geplakt. De precieze maten voor flaps e.d. zijn niet zo belangrijk, het vliegt toch wel. Zorg gewoon dat het goed past met je propellor, en zorg dat ze even groot zijn. Suc6

zagi%202.jpg

zagi.jpg

jorrit? wat is de naam van het profiel die je hebt gebruikt?
die ZAGI 12 is dat goed als profiel?
en hoe lang is je profiel dan? zonder het suk dat je hebt afgesneden

en wat zijn die hoeken nu?

ik vind het een leuke motor en zoek eigenlijk wel spanweidte combatwing bij die motor past.

Dus misschien 1.20 meter?

jorri,

je zei :

Ruben, je komt opzich een heel eind met de volgende tekening (die overigens qua formaten niet overeen komen met de Zagi's die wij snijden)

nu is mijn vraag, welke formaten gebruik je dan?

mvg ruben

Spanwijdte: 84cm
Grootste koorde: 26,5cm
Kleinste koorde: 18,5cm

De hoek waaronder je snijdt kun je zelf bepalen in principe. Als je de Zagi minder pijlstelling geeft draait hij sneller, maar bij meer pijlstelling is hij stabieler. Je moet een soort van compromis zoeken tussen die 2.

ik dahct he wel da je spanwijde maar zoies was :lol:
wan je zei da je flaps ongeveer 36 cm lang zijn , en oen zat ik te denken=> 36 cm maar :? da ziet er groter uit als je zagi 120 cm is in het totaal 8O hier klopt iets niet
maar nu is alles klaar en duidelijk

wa bedoel je met de koorde?
de lengte van het profiel denk ik? is dat juist?

mvg ruben

Ik ga morgen ook zoon zagi snijden en ik wil het profiel gebruiken dat ook bij het vorige topic zat als pdf. en 1m spanw (makkelijkste uit het piep te halen)
Als hij niet hard genoeg gaat haal ik er gewoon een aantal cm vanaf.
De roeren worden van depron gemaakt (6mm) en de kielvlakken gaan er met een paar magneetjes op en worden van 3mm depron of 3/4mm balsa gemaakt.

De motor word waarschijnlijk een 480 7,2v met een 2s2p 2400 7,4v accu.
De RPM zijn ongeveer gelijk aan een 400 6v maar de iets minder ampère, wat betekend dat ik een grotere/snellere prop kan gebruiken. Wat ik wel gunstig acht.(met gunter verwacht ik 30min vliegtijd)

Maar ik zit nog wel met de hoeveelheid pijlstelling,
hoeveel cm naar achter zit de voorkant van de smalste korde ten opzichte van de punt, bij jou jorrit?(of iemand anders die al veel ervaring heeft met zagi's) (Ik moest het ook een aantal keer nalezen maar volgens mij klopt het.)

Hopelijk gaan Ijsbrand en ik binnenkort ook combatten :yes: :twisted: :twisted: :twisted:

Nando.

mijn in 3en gebroken zagi gister weer gelijmd, versterkt in het midden met glasmat en polyester.

dat polyester is trowens wel gemeen tegen het piepschuim, maar met lekker veel harder vreet ie het niet helemaal op ;-)

had ook epoxy kunnen gebruiken, maar daz zo dik, werkt voor geen meter. maar volgende keer is het toch op een EPP rompje :wink: die lust wel wat chemicaliën

vanavond de motor er nog op lijmen, en misschien krijg ik em wel weer vliegklaar voor vanaaf :P

groeten
Rico

ik heb gisteravond met men zagi gevlogen
2 club leden en ik haden er een sliert van papier hangen en probeerde het er achter ah te vliegen maar ik mikte iets te hoog en vloog zwars door de ultimate heen hij had hem in puin en ik had niets ik kon door vliegen maar in de zelfde vlucht vloog ik er nog een aan en had een dol gedraaide bunter

raymon zei:
ik heb gisteravond met men zagi gevlogen
2 club leden en ik haden er een sliert van papier hangen en probeerde het er achter ah te vliegen maar ik mikte iets te hoog en vloog zwars door de ultimate heen hij had hem in puin en ik had niets ik kon door vliegen maar in de zelfde vlucht vloog ik er nog een aan en had een dol gedraaide bunter

jezus, kom op.. af een typ fout ok, maar dit is toch niet te lezen man!

Back