Zaunkönig bouwproject

Je kunt je gas meemixen met een grafiek, zodat je de uitslag van je hoogteroer traploos kunt regelen. Zo werken beide kanalen naar keuze lineair aan elkaar en gaat bovenstaand verhaal niet op. :)
 
Het klopt niet wat je zegt.
Als je het goed zou willen regelen moet je ook de snelheid mee kunnen mixen.
Bij volgas ineens naar stationair heeft hij de snelheid nog van volgas.
Daarnaast is het airodynamisch gewoon fout zover ik het kan bezien.
 
Het airspeed verhaal is wel zo inderdaad. Dan zou je een vertraging in moeten programmeren of iets dergelijks. Maar uiteindelijk moet het toch allemaal uit je duimen komen, dus gewoon rekening mee houden en iets compenseren.

Aerodynamisch is het zeker een tekortkoming. Mijn inziens geldt dat voor ieder model waar je motordomp moet inbouwen onderhand. Maar dat is juist de charme van de Zaunkönig. Voor modelvliegbegrippen is het ontwerp antiek. Dat het model vandaag de dag nog erg in trek blijkt te zijn, geeft alleen aan hoe aanstekelijk het oorspronkelijke ontwerp is.
 
snelheid is niet van toepassing, het is om motorvermogen dat het toestel wil klimmen. Zodra dat vermogen weggehaald wordt is de neiging tot klimmen ook gedaan vermoed ik. Dus dan kan de mix perfect werken.

alleen zoals bertus zegt als je accu leeg is gaat de mix nog altijd maar je motor niet.
 
snelheid is niet van toepassing, het is om motorvermogen dat het toestel wil klimmen. Zodra dat vermogen weggehaald wordt is de neiging tot klimmen ook gedaan vermoed ik. Dus dan kan de mix perfect werken.

alleen zoals bertus zegt als je accu leeg is gaat de mix nog altijd maar je motor niet.

Wat jij zegt klopt niet, het is echt zo dat je model omhoog gaat als je je gas dicht trekt.
Ik heb het bij mijn hots en bij de zaunkonig dus de praktijk bewijst het tegendeel.

Verder Jorrit ik ben het met je eens dat het de nostalgie is, wat mij het kistje leuk laat vinden.
Maar door de verkeerde domping, je veel down moet geven heb je wel een soort anker achter je kist hangen.
Alles staat nu scheef tov elkaar.
 
Bertus,

Ik gebruik deze mix in verschillende toestellen, onder andere in mijn (ernstig overpowerde) easyglider en het werkt echt prima. Je corrigeert alleen de motordomping en niet het profiel of de vleugelhoek (moet ik wel zeggen dat ik de Zaunkönig niet ken, het is natuurlijk wel een vrij oud ontwerp)

Ik snap wat je bedoelt in bovenstaande reactie maar om nu van een "anker" te spreken lijkt me een beetje overdreven; bij volgas is vaak maar 4-6% elevator down nodig om het toestel in een rechte lijn te houden. Natuurlijk wel lineair meemixen inderdaad, meer gas, meer down.

Voor wat voor motor was dit toestel origineel eigenlijk bedoeld?
 
Ik heb vorige week ook mn nieuwe zaunkonig ingevlogen, en ook hier hetzelfde "probleem" Ik moest zo'n 1-2 % elevator bijmixen.

Cor
 
Hey,

omdat de voorgaande ZK's wel goed konden, heb ik inmiddels de domp ook weer veranderd. Klimmen doet hij uiteraard met gas, dalen zonder, maar deze begint aan zijn looping op het moment van gasgeven, en gaat neusje omlaag op moment van gaslos.
Zodra even weer proberen, ik vermoed dat het nu stukken beter is.

Greetz, Aldert
 
Als je een motor in bouwd die de zelfde power heeft als een Cox 0,8 en dan geen regelaar maar een elektronische schakelaar en de domp als orginal op de tekening heb je geen problemen :mrgreen:

Mvg Johan
 
Bertus,

Ik gebruik deze mix in verschillende toestellen, onder andere in mijn (ernstig overpowerde) easyglider en het werkt echt prima. Je corrigeert alleen de motordomping en niet het profiel of de vleugelhoek (moet ik wel zeggen dat ik de Zaunkönig niet ken, het is natuurlijk wel een vrij oud ontwerp)

Ik snap wat je bedoelt in bovenstaande reactie maar om nu van een "anker" te spreken lijkt me een beetje overdreven; bij volgas is vaak maar 4-6% elevator down nodig om het toestel in een rechte lijn te houden. Natuurlijk wel lineair meemixen inderdaad, meer gas, meer down.

Voor wat voor motor was dit toestel origineel eigenlijk bedoeld?

Hij was bedoelt voor een o.8 cox motortje.

En ik moest half down geven om recht te vliegen.
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik de vleugel met folieën negatieve tipverdraaing heb gegeven dat is inmiddels weer hersteld misschien heeft dat er ook mee te maken gehad.
Helaas waait het nu te hard om het te testen.
 
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik de vleugel met folieën negatieve tipverdraaing heb gegeven dat is inmiddels weer hersteld misschien heeft dat er ook mee te maken gehad.
Is zelf op je foto nog te zien. Dat zal zeker invloed hebben op zo'n klein kistje!


Helaas waait het nu te hard om het te testen.
En dat gaan we zo zien ;) . (We wonen in Nederland, dan leer je ook te vliegen met een beetje wind).


Greetz, Aldert
 
Hey,

nu vliegt hij idd veel beter, voor zover dat te beoordelen was in zo'n hobbelige wind ;) .
Hij werd een beetje staartlastig, het hoogteroer is nog niet gelakt en werd helemaal volgezogen met water/regen. Dit was overduidelijk te merken.
Hij ligt bij de kachel, straks even het roertje lakken.

Greetz, Aldert
 
Back
Top