Zaunkönig

Hoi allemaal,
hier alvast een paar foto's van Aaalie's zaunkonig...ja ze zijn niet al te scherp.
afb7427.jpg

afb7428.jpg

de 2e volgt nog.

groetjes.

Ja dat vroeg ik mij ook af... zie een paar postings terug .. :roll:

Die van Aaalie vliegt wel...naja hij ligt weer een tijdje te rustten in de kelder.. :)

groeten Vip-er

De (af)bouw heeft even stilgestaan ivm kluswerkzaamheden aan het huis, en door het inbouwen van m'n eerste brushless in een slowflyer (hurricane).

Off topic
Vanmiddag gaat de slowflyer voor het eerst brushless de lucht in, geschatte vluchtduur 45 minuten plus!... 8O Non stop wel te verstaan. E.e.a. afhankelijk van het aantal loopings e.d. Van het weekend goed weer dus zal wel vliegen worden (zabarak), en niet bouwen.
On topic

Ik moet alleen nog de ondervleugel bespannen en de roeraansturinkjes in elkaar fabrieken. En dan nog verzinnen hoe ik die ondervleugel ga vastzetten. Elastieken gaat nl niet ivm ailerons aansturing. Misschien lukt het om volgende week de Zaunkonig af te maken en dan volgend weekend te vliegen??

Hallooo iedereen,

reactie op eerdere vragen m.b.t. tot het koning(innetje).
Voor de aansturing van de rolroeren heb ik een staande servo op de vleugel geplaatst, en met behulp van krimpkousjes verbonden met de orginele metalen stangetjes (z-gebogen) zoals die in de oer-koning ook zitten. Hierdoor hou je de onderzijde van het toestel gewoon vlak, en alle bewegende hevels in het toestel zelf. Je kan dan gewoon de vleugel m.b.v. elastiekjes bevestiggen. Voor het vastlijmen heb ik epoxy gebruikt, zo op de oracover. Ze heeft vele vluchten en ook (harde) landingen meegemaakt, en er is nog nooit iets kapotgegaan (op bespanning na, na een vervelende ontmoeting met een soldeerbout).
Roeruitslagen:
-rustig vliegen... rol, 3,5 mm up en down, lineair.
hoog, 3 mm up en down, lineair.
-snel vliegen... rol 2,5 mm up en down, 20%expo. hoog, 2 mm up en down, lineair.

Kheb al veel geprobeerd, maar hiermee ging het het lekkerst. Moet wel zeggen, ik ben niet zo'n piloot, 't gaat me vooral om het bouwen, en de leuke aandrijvingcombo's uitproberen.

Ben ook benieuwd naar jullie ervaringen, en foto's. En Iwan, misschien moet je de aansturing v.d. rolroeren toch nog anders maken, als je het toestel lichter hebt dan de mijne, zal een "normale"handstart ook goed lukken. Dan is het niet nodig om de ondervleugel vast te lijmen maar volstaan de elastiekjes.
Ik wil nog proberen om een goede foto te maken van de aansturing v.d. rolroeren, maar mijn toestel werkt niet helemaal mee.

Het mooie weer komt er weer aan, dus vliegen...

Succes, groetjes Aaalie.

Hallo iedereen,

We horen niet zoveel meer van de zaunkonig, terwijl het toch een lief modelletje is. En enkele waren al bijna vlieggereed. Vliegt er inmiddels al eentje?
Heb haar weer uit de kelder gehaald, pas een motor gekocht, ze gaat nog op dieet (triplex word verwijdert).
Nu gaat ze vliegen met Mega 16-7-6 en twee Polyquest 880 Mah. Ben te nieuwgierig hoe ze vliegt als ze iets lichter is en beetje meer power heeft.

Groeten Aaalie.

Ik heb nu de arf versie van de zaunkoning en de motor met vertraging maakt een takke geluid. Nu wil ik er een borstelloze motor inzetten.
Omdat ik vanmidag mijn kieth rider racer plat heb gevlogen daar zat een typhoon 6/15 in met een 5,2x5,2 prop met een 3s1p 1500mah pakket.

Is het verstandig om deze combinatie te gebruiken op de zaunkoning?

Hey Jetpower,
Ik zou zeggen...waarom niet??

Zou het best doen toch, als je ervaringen met deze motor een beetje goed zijn.

groeten Vip-er

Net dus even gevlogen zoals te zien is..

Motor: Mega 16-7-6 (met kapotte lagers)
Accu: polyquest 850 2s
Gewicht: 235 gram

Vliegt net als voorheen (boven de 300 gram), bij normale handstart draait ze nog steeds op haar rug..
Starten dus met side arm launch...
Kan met lager gewicht nog steeds niet echt langzamer...
Wel is er meer dan genoeg vermogen aan boord.

Vip-er

Vip-er zei:
Net dus even gevlogen zoals te zien is..

Motor: Mega 16-7-6 (met kapotte lagers)
Accu: polyquest 850 2s
Gewicht: 235 gram

Vip-er

waar haal je die polyquest vandaan ?

Schaam schaam :oops: ,
ik heb 'm nog steeds niet af. Bij het bespannen van de vleugel ging het in eerste instantie goed, totdat ik zag dat bij het vastzetten van de Oralight bij de tips de vleugel licht getordeerd was. Vervolgens geprobeerd dit te corrigeren en ..ggrrrr... verschrompeld de Oralight bij de tips en de vleugel was nog steeds licht getordeerd. Dus het geheel er maar weer afgepulkd, blijkt dat de vleugel nog steeds licht getordeerd is. Eerst maar eens kijken hoe ik deze weer recht krijg ADVIEZEN ZIJN WELKOM!
(Nat maken en onder belasting laten opdrogen, of stomen met waterkoker???)

Daarbij heb ik heb net te weinig Oralight over om de vleugel nog een keer te kunnen doen, en ivm drukte op het werk en thuis heb ik eigenlijk geen tijd om langs een modelbouwzaak te gaan.

Momenteel vlieg ik alleen nog in de hangaar met slowflyers (tijdens lunchpauzes). Vliegen buiten heb ik al een tijd niet gedaan, omdat het buiten naar mijn zin te hard blijft waaien/regenen en ik geen tijd had om naar de club te rijden. Dus de noodzaak om vliegtuigjes voor buiten vliegklaar te hebben was er eigenlijk niet afgelopen tijd. Maar mijn voorgenomen doel is om het voor het eind van het jaar een keer gecontroleerd airborne te krijgen en gecontroleerd te landen uiteraard :wink:

Hmm, solutions can be simple. Ik ga het eens proberen jonathan!

Ik moet zeggen dat ik normaal Oracover op een ingedekte vleugel een stuk eenvoudiger vindt om te doen dan Oralight op een ribbenvleugeltje, met nadruk op TJE. :? Maar ja oefening baart...vliegtuigen.

Hallo Iwan,

De vleugel van m'n koningin was ook behoorlijk getordeerd (na een tijdje onbespannen in de kelder te hebben gelegen), maar na het bespannen met standaard Oracover kan je met de "geregelde verfbrander"alles weer recht krijgen.
Volgens Aaalie draagt de Oracover behoorlijk bij aan de stevigheid van het toestelletje, bovendien valt het reuze mee wat het geheel extra gaat wegen.

Succes, groeten van Aaalie

zo eindelijk is de mijne klaar bouwtijd 2 uur (lekker een arf )
gewoon met de standaardt aandrijving gaan we het morgen eens proberen.
afb13652.jpg

Way to gooo Jetpower...

Mooi toestel, succes. En als ik hier naar buiten kijk denk ik dat ik je voorbeeld NU ga volgen... (Handig die volle lipo's zonder zelfontlading).

Have fun, groeten Aldert.

Back