Zaunkönig

Hoi,

@Dirk: Ik kan ze inderdaad beiden frezen, moet enkel dan wel de orginele dan opnieuw tekenen...dat zijn dan 2 toestellen, want de romp is aangepast aan het vleugelprofiel om eenvoudig te bouwen en alles mooi aan te laten sluiten.

@Peter: Alvast bedankt om hem in te seinen. :wink:

@Jan-Hein: Bekijk deze site eens van een Nederlandse club, daar staan zeer interessante tools op, ook voor de andere modelbouwers http://www.mbcweert.nl/rubrieken/software/index.php

@Theo: Jets over Pampa http://www.pmf.be is op 24 en 25 Juli, 25 juli zou ik mogelijk in de voormiddag naar ginder kunnen komen....trouwens jullie rijden bijna voorbij mij deur als jullie daar naartoe gaan. :lol:
Zijn jullie daar op zondag voormiddag ook? Hoe herken ik jullie en waar?
Zeg nu niet wij lopen in het oranje rond. :twisted:

Dit weekend frees ik een set en plaats ik een foto op het forum.

Tot hoors
Tom

Ik heb eens effe snel gekeken maar als ik langs je huis moet rijden om naar Helchteren te gaan moet ik toch een klein beetje omrijden. Ik woon in de directe omgeveing van Maaseik, maar dan aan de andere kant van de Maas.

Wij zijn beide dagen daar aanwezig en te herkennen aan de kleinste jets die er zijn.

De kleinste electro jets.. en het meeste lawaai erover.
En ik zelf luister nogal slecht, vooral als het hard waait.

janhein zei:
Blijft die kist met 40 gram nog een beetje hangen of heb ik dan echt een baksteen

baksteen dus met 40g/dm
In het verleden geprobeert met een zaunkonig met sp400 en 8x500AR. Zou in principe kunnen vliegen als je het afschiet, maar was niet te gooien. Met 450g al veel te zwaar.

Simprop heeft geen sp400, maar een vertraagde 300.
Ik denk dat je duidelijk onder 350g moet zien te komen.
Met lipo moet dat toch haalbaar zijn met sp400.

Ik denk trouwens dat met deze open ribben bouwwijze het effect van een mooi profiel als mh43 niet tot uiting komt.
Overtrek eigenschappen zijn belangrijk om in de gaten te houden.

Ik had nog een oude tekening opgezocht. Volgens mij ook wel leuk om uit depron te maken met cdrom aandrijving.

Hoi,

@Theo: Inderdaad als je van de Maaskant komt is het niet aan te raden langs Mol te komen. :lol:

Maar ik zal zondagvoormiddag aanwezig zijn op de Pampa's.
Oh waren jullie daar toevallig vorig jaar ook met de kleine jets? Toen het zo'n lekker heet weer was en iedereen onder die boom en tent zat te schuilen?

@Harold: Ik heb die Zaunkönig ooit zien vliegen met het MH43 profiel, dat was in de club waar Jépé vliegt, vond het een prachtig toestel en volgens die mensen toen vloog hij veel beter met dat profiel.

CDrom aandrijvingen zijn voor mij gans nieuw...waar kan ik hier info over vinden? Depron moet wel gaan denk ik, maar ik zou niet weten waar of hoe ik aan Depron kan geraken.

Tot hoors
Tom

In de FMT van juli staat een test ..... volgens de testers vliegt hij goed(moedig) ....

SP280 + vertraging ?:1 + APC 7"x6" Slowfly prop
Accu 7x700 mAh NiMh (AAA tjes ?? = dan ca 80 gram accu, of zijn het 2/3 AA'tjes à 15 gram per stuk, zit je al over de 100 gram) ...

Zo weegt hij dan 322 gram ... = +36 gram/DM²

Dus met Lipo's kan je er nog eens 50 tot 70 gram af krijgen ..... lichter motortje heeft weinig zin, want dan kom je snel met je zwaartepunt in de knel ....

Als je hem zelf bouwt kan je in iedergeval het staartgedeelte lichter maken (meer gaten in de romp en staartvlakken en dunner en geselecteerd hout), 6 grams servo's i.p.v. 9 grammers en waar verder nog te besparen is .... ik ga voor de 200 gram als streef gewicht .... (~23 gram/DM²) ....

Tom Verstappen zei:
Maar ik zal zondagvoormiddag aanwezig zijn op de Pampa's.
Oh waren jullie daar toevallig vorig jaar ook met de kleine jets? Toen het zo'n lekker heet weer was en iedereen onder die boom en tent zat te schuilen?

CDrom aandrijvingen zijn voor mij gans nieuw...waar kan ik hier info over vinden? Depron moet wel gaan denk ik, maar ik zou niet weten waar of hoe ik aan Depron kan geraken.

Tot hoors
Tom

wij vlogen met een kleine witte fantrainer en zwarte pampa jetje aangedreven door gws impellertjes.
Wij zaten geheel rechts in de pits, te zweten onder een paar vissersplu's.
Harold nog wel bedankt ook names in grote getale aanwezige MVA leden :twisted:

Typ eens CD-rom in bij de zoekknop rechtsboven.. Heb je effe een avondje tijd over om alles te lezen? 8O

Hoeveel kub depron moet ik voor jouw meenemen naar hechteren? 8)

Voor sp400 "classic" (echte 400 met NiCads) kom je op 400g of zo. Liever iets groter lijkt mij

Een zaunkonig van 50cm i.p.v. 40 cm mag volgens de regels van het schalen 2 keer zo zwaar wegen.
Lengtes x 1.25.
Oppervlaktes x 1.25 x 1.25 = 56% extra.
Gewicht x 1.25 x 1.25 x 1.25 = 1.95.

Vleugel belasting mag met grotere kist met de schaal vergroting meer worden: mag 1.25 x zo hoog.

Mischien gokt simprop op nostalgische vijftigers die vroeger heel stoer waren met de orginele zaunkonig. Heeft nogal indruk gemaakt toen.

Peter Pankras zei:
Hey Tom,

ha.. ik weet het..
Ik ben benieuwd. Ik ken nog iemand met een coxje die er een kistje voor zoekt.. ik zal hem inseinen..

Peter

Hm...dat zal ik wel zijn geweest :P

Tom: ik heb wel interesse, maar ben eerst voor 'onbepaalde' tijd op vakantie. Na de vakantie stuur ik je wel even een mailtje of een PB'tje :)

jetpower zei:
192 eurotje's is de adviesprijs van simprop

Zijn ze helemaal gek geworden bij Simprop?
frusty.gif
Voor €192,- bouw je dat ding van tekening, én heb je ook nog eens de aandrijving én besturing erbij zitten. Hoe denken ze een model bestaand uit 2 plankjes en een druppel lijm kwijt te raken voor zo'n exorbitant hoge prijs?
sm_eerie.gif

Peter Pankras zei:
Dat zou ik ook wel eens willen weten..
192 euro.. dikke neus..

staat in de nieuwste modelbouw aktueel en de juiste prijs is 197,50 eurotje's

Wordt bij de "oosterburen" al voor minder dan € 125,-- aangeboden .....(advies € 159,--) is wel inclusief SP 280 met vertraging en 2 x 9 grams servo's ..... dus het kale kistje kost dan iets van € 75,--

Ik heb hem vandaag zien liggen voor 145 € in Duitsland.
Het blijft veel geld. Als daar nu eens de accu bij inbegrepen zat was het nog te doen..

in de laatste fmt staat een hele review van de simprop arf versie. het is inderdaad iets meer als een standaard arf. beide servos worden er bij gelevered en zijn reeds ingebouwd evenasl de stuurstangen aangesloten . tevens wordt ook de 280 motor met 1:4 vertraging er bij gelevererd en ook deze is reeds ingebouwd. alleen nog accu ontvanger en regelaar toevoegen naar smaak.

maar geod 192 euro is inderdaad een hoop geld

vinze

Dus gaan we lekker zelf bouwen. Als simprom mert dat er veel meer zaunkonigs vliegen dan hun verkopen komt de kit (doosje stansdelen) voor een redelijke prijs (nou ja, Simprop prijzen...) op de markt.

@Tom Verstappen: Dat ziet er leuk uit, dat wil ik ook wel hebben, zeker voor een 20 euro's

Als je ze gaat versturen, laat het mij ook weten, dan geef ik je m'n adres gegevens.

Groeten, Cor

Back