ZDZ 60 wil niet starten

ZDZ 60 wil niet op toeren komen

Hallo allen,

Ik heb ene tijd geleden een nieuwe ZDZ60 gekocht van iemand dus wel 2e hands helaas. Nu heb ik de motor op een bok gezet om de motor eens te leren kennen. Uiteindelijk komt de motor op een Piper PA18 van 3 meter span.

Setup:
Prop Biela 24/10
De demper is een krumsheid.
Ontsteking is nog een oude VLACH.
Brandstof ASPEN mix 1:50 door toevoeging van ASPEN olie inloopmix gemaakt van 1:33.

Ik krijg de motor met geen mogelijkheid aan de praat. Carb. al afgehaald en opgeschroefd, alles goed, membraam ook niet droog. L-naald al verder opgedraaid, geen resultaat. Hij vonkt verder goed en contactafstand is ongeveer 0,7mm. Valt me wel op dat de motor ontzettend snel verzuipt (hij hangt overigens wel op zijn kop). Ontsteking is ingesteld op BDP conform de handleiding (1 A4). Motor ploft en hoest af en toe even maar gaat niet draaien.

Helaas heb ik ook diverse rcuniverse.de en op dit forum al meerdere berichtgevingen gelezen dat de ZDZ's beroerd starten dus dat stemt me niet al te best. Als ik geen vorderinen boek met de motor dan overweeg ik om hem de deur uit te doen. Een motor moet lopen, geen gedoe en speciale starttrukjes of andere aanpassingen aan de motor :? .

Hopenlijk kan iemand mij goed advies geven.

Laatst bewerkt:
Hoi Alex,

zelf heb ik ook de ZDZ 60rv met Vlach ontsteking.
Ook heb ik de problemen gehad met het starten.. in het begin startte hij amper. Uiteindelijk lag dit aan de membranen van de carb. Deze waren aan elkaar geplakt of hoe dan ook.. er zat iets niet goed. Na schoonmaken starte hij stukken beter.

Ik heb om brandstof aan te zuigen wel een stok gemaakt waarmee ik de carb. in de romp kon afsluiten.

Mvg, Vincent

Hoi Vincent,

Welke membranen bedoel je exact en hoe heb je die schoongemaakt? Had jij een trechter op de carb.?

Hing jou motor op zijn kop want als ik bij mij de choke gebruik om aan te zuigen dan verzuipt hij heel snel.

De ontsteking kan ik ook niet vroeger zetten want ik heb de sensor geheel naar een zijde gezet, dan ontsteekt hij bij het BDP.

Zal kijken of ik wat fot's kan plaatsen.

Misschien anderen ook nog tips/advies?

Thankx!
Alex

allereerst zou ik gewone brandstof nemen, geen Aspen.

als deze motor bij de vorige eigenaar niet met aspen gelopen heeft kun je het met aspen al vergeten.

dus gewone 98 brandstof met 1/50 voll synthetische olie.

verder als je vermoed dat je motor al meer dan voldoende brandstof heeft en af en toe een pof zegt doe je het volgende :

zet motor vol gas, neem de spinner vast en shake hem heen en weer, steeds in tegengestelde richting tegen het compressiepunt aantikken.

hierdoor krijg je veel meer lucht in de motor.

door dan een iets hogere traagloop in te stellen moet je motor beter aanslaan.

verzuipt hij vlug, mag je de L naald toch wel wat minder zetten.

een te rijke motor, vooral een ZDZ is dan ook geneigd om terug te slaan dus hiervoor oppassen.

De moed nog niet opgeven.

Peter

@Alex.

Nieuw pomp-membraampje erin (oude is verhard) Dennis (hobby-in) heeft ze liggen voor de walbro carb's.
En het starten zal geen problemen meer opleveren.
Sommige membramen gaan 10 jaar mee en sommige zijn na 2 jaar al op, zal wel een kwaliteits verschil zijn.

Grtz Ger.

@Peter,

Ik vermoed dat hij bin de vorige eigenaar helemaal niet heeft gelopen maar ik ga het zeker met de 98 proberen, ik weet alleen niet of de carb. dit fijn vind aangezien er al Aspen in zit. Waarom denk je dat hij met gewone brandstof beter zal starten?

Wat bedoel je exact met traagloop, overigens zit er op mijn setup geen spinner :oops: .

@Ger
De carb. is een bing48, het membraam voor de Walbro zal niet passen denk ik.

Voor wat betreft het aanwerpen van een ZDZ nog tips, voor mijn Zenoah met Easystart is het voldoende om hem bij wijze van spreken over de compressie te tillen en dan start hij, bij de ZDZ heb je een bepaalde minimum slagsnelheid nodig anders vonkt hij niet. Oftewel wat doen jullie een ferme zwieper of juist een elegante zwieper?

Alvast dank voor jullie tips! :)

bing vind je in Duitsland.

maar die zijn niet allervriendelijkst aangezien ZDZ geen zaken meer doet met hem en nu ook met walbro carburatoren bezig is.

Ik ken er alles van, ik had een ZDZ 80 boxer met soortgelijke problemen.

traagloop is relenti stand. dus iets meer gas geven voor te starten.

carburator even uitspoelen met zuivere benzine en daarna met met lucht uitblazen.

ik heb ook eens aan de aspen geproefd. de zdz wou er niet mee lopen maar die wou van tevoren al niet.

dan eens in een ZG 23 geprobeerd, motor was niet meer af te stellen, terug mijn gewone benzine erin en motortje liep terug als vanouds. dus voor mij geen aspen niet meer, al zijn er genoeg die er tevreden van zijn.

leg je menbramen een nachtje in pure benzine, dit kan al genoeg zijn om hem terug soepel te maken en terug mooi bol laat staan.

aanwerpen is net zoals een easystart, niet hard maar wel kordaat over zijn compressie werpen. zeker niet aarzelen.

als je geen spinner hebt neem je de prop tussen je vingers en ga gewoon snel heen en weer tussen de compressiepunten. wel met gas helemaal open !!!!

groeten,

Peter

Peter alweer vast bedankt en ik ik ga hier eens mee verder.

Voor mij andere motoren heb ik overigens wel goede Aspen ervaring.

Zodra ik nieuw heb post ik het, al blijven tips welkom.

Zelf heb ik een ZDZ80RV met dezelfde Vlach ontsteking, starten doet hij in principe goed, maar je moet wel uitkijken dat hij niet verzuipt tijdens het choken. Op de een of andere manier geeft mijn motor geen "prutteltje" wanneer hij genoeg gechoked is (uiteraard met ontsteking aan). Ik choke gewoon door totdat ik de benzine ruik, en haal dan de choke eraf. Aspen zou ik zeker vanaf stappen, ik heb hier al zeer frequent problemen over gehoord, en dan met name schade aan de carb/membramen.

Hpim3711.jpg

Succes.

Aspen is prima peut volgens mij. Of in ieder geval, al de motorzagen, bladblazers en ander tuingereedschap van veel gemeenten lopen op aspen en daar zitten voor het merendeel walbro carbs op die geen problemen geven. Wel lopen veel van dat tuingereedschap iettewat rijk.

zelf heb ik ook aspen in mijn mvvs 35 gebruikt en die liep er prima op. Ben overgestapt op 95 omdat deze simpelweg goedkoper is....

Denk dat mijn 2e bericht wat ik vanmorgen plaatste verdwenen is..

Ik wilde zeggen.. mijne hangt ook op de kop, en heeft een kelk op de carb.

De membranen in de carb. zoals hier gezegd vervangen of schoonmaken wil erg goed werken..

Zelf draai ik ook op aspen.. en beviel me goed. Draaide beter dan mn oude benzine daarvoor.

Het enige wat ik zelf nog wil.. en waar ik mee bezig ben is het verkrijgen van een goede bocht.. de nu geknutselde bocht is niet veel soeps...
Waar haal ik een goede bocht weg.. en zijn ze er in veel verschillende maten/ bocht types.. ?

Mvg, Vincent

Vincent,

Ik heb dezelfde ervaring met Aspen al mijn motoren lopen er beter op. Misschien dat de ZDZ er niet tegen kan. Het grootste voordeel van de Aspen vind ik dat je niet meer zelf hoeft te mixen en dus ook een constante kwaliteit benzine hebt. Ja het is duurder maar hoeveel kannen verstoken we nu toch per jaar?

De membramen liggen op dit moment in de benzine, daarna nog eens proberen.

De bochten kun je bij Krumsheid verkrijgen, via Amelung of via Dennis te bestellen.

Groet,

Alex

nog even terugkomend op de brandstof,

ik gebruik de laatste 5 jaar enkel nog vliegtuigbrandstof. gekend als 100LL of AVGAS.

gemengd is het nog altijd goedkoper dan aspen maar deze stinkt ook niet zoals gewone benzine en is ook langer houdbaar.

nadeel is dat je even langs het lokaal vliegveldje moet om te tanken. ik doe dat met een tank van 25 liter.

en dit toch een 4 keer per jaar.

Peter

Dankuwel..
Ik heb een beetje zitten kijken en zie wel mooie bochten staan maar toch net niet wat ik zoek..
Misschien dan toch maar zelf een maken.. of wat onderdelen voor zelfbouw kopen.

Mvg, Vincent

@Peter,

Wat is dan het voordeel van de AVGAS, dit bevat toch enorm veel lood?

@allen:
Wat voor effencten heeft het verstellen van de ontsteking op het starten?

Alex,

waar haal je dat veel lood ??

100LL, hiervoor staat volgens mij de 2 LLen voor Low Lead.

de motor draait er goed mee, heb met al mijn benzinemotoren nooit problemen gehad (behalve de ZDZ 80)

grootste voordeel is afwezig zijn van geurhinder.

mijn kist staat in huis en je ruikt er niets van, zelfs een hele dag in de auto is geen probleem.

trouwens, loodhoudende benzine gaf destijds een veel betere verbranding dan huidige loodvrije. Dus ik denk in dit geval een beetje minder ecologisch en gebruik dan maar loodhoudende benzine.

als je weet hoeveel sportvliegtuigen er wekelijks die brandstof verbruiken, ...

wat de prijs betreft, ik betaal voor 25 liter avgas 42 euro., dan nog eens 12 euro voor 1 liter voll synthetische olie (castrol TTS) en dan kom ik net niet uit op 2 euro / liter afgemaakte 1/50 brandstof.

nog altijd een pak goedkoper dan aspen.

Peter

wat betreft ontsteking ga ik misschien fouten zeggen maar het is wat ik denk.

vervroeg je de ontsteking kun je de motor hoger in de toeren laten lopen. MAAR de kans dat de prop in je hand gaat bijten met een terugslag is veel groter. en daarbij ook nog eens de kans op drijfstangbreuk.

door de ontsteking wat te verlaten gaat de motor rustiger lopen maar te late ontsteking doet de motor heel slecht starten.

Corrigeer de fouten maar.

Peter

@Peter:

Oeps :oops: , excuses je hebt gelijkt, ik had met google op AVGAS gezocjht en hoe ik tot de conclusie kwam dat het veel lood bevat?? Waarschijnlijk verkeerd gekeken.

Opnieuw gegoogles: Avgas 100LL (Laag Benzeen gehalte)
Alternative Names: Alternatieve namen: Luchtvaart benzine met een Laag lood gehalte

Zie ook:
Wiki Avgas

....en dit allemaal in het kader van de niet startende motor dus op het randje topic.

Voor wat betreft de ontsteking heb ik niet op aan te vullen, je verhaal is naar mijn idee geheel juist.

Back