Alex Söntgerath zei:
De spie was niet afgebroken en zit helemaal vast. Ik denk ook niet dat het "vliegwiel" verdraaid is dan zou immers ook het ontsteekmoment niet kloppen.
Hey Alex,
Toch ga ik proberen dit ook een beetje uit te leggen.
In tegenstelling tot wat de meeste denken, is het niet zo dat een spie het geheel op zijn plek houd. De spie is er alleen voor om te zorgen dat het vliegwiel (in dit geval de propmeenemer met magneetje en prop die als vliegwiel fungeert) op de juiste "plek" op de krukas wordt gemonteerd. Het is de conische passing van het vliegwiel die op de krukas word geklemd (ook conisch) wat het geheel vast genoeg houdt om ook de kracht te kunnen overbrengen.
Ik heb (in tegenstelling tot Plotterwelt) in de loop der jaren véél kettingzagen gezien met afgesneden spietjes, die dan exact dezelfde klachten hadden. Een enkele onder produktiebosbouwers, de meeste bij de "aangepaste" zagen. Deze zagen werden voor een bepaald doeleind veranderd, en o.a. werd het vliegwiel afgedraaid (koelvinnen eraf) om meer power te creëren (wedstrijden). Als het vliegwiel los was geweest gebeurt het wel eens dat ze niet zo vast meer komen als voorheen. Tevens hebben deze zagen vaak meer compressie (stukje v.d. voet v.d. cilinder afdraaien). De startkracht wordt ook via het vliegwiel doorgegeven. Als dit eens niet goed gaat (vooral bij een eventuele terugslag), dan word het spietje door de gleuf in het vliegwiel en het kuiltje in de krukas gewoonweg door midden gesneden/geknipt. Je ziet er aan de buitenkant niets van, want de helft zit immers nog gewoon in het vliegwiel. Het gebeurt overigens steeds minder, want de conische zitting die voorheen van iets harder ijzer/staal was zit er tegenwoordig niet meer in, dit is nu van alu en één geheel met het vliegwiel. En de laatste zagen hebben dit spietje simpel vast zitten (meegegoten ook als geheel v.h. vliegwiel).
Wat Plotterwelt aangeeft, dat het bij grasmaaiers meer gebeurt klopt overigens. Een grasmaaiermotor kan vaker eens abrupt gestopt worden (mes direct aan de krukas), en het vliegwiel is behoorlijk zwaarder (meer energie). Hier wordt zelfs een zacht aluminium spietje gebruikt, om ervoor te zorgen dat bij zo'n abrupte stop het spietje word afgesneden (i.p.v. schade aan de krukas).
Ik vermoed nog steeds dat dit het euvel is bij jou ZDZ. Je vliegwiel schuift een stukje héén en weer over je krukas. Een propeller heeft een behoorlijk raakvlak met de (geribbelde) meenemer, om de kracht over te brengen. Bij het monteren van een prop word deze soms niet zo vast gezet als een vliegwiel, en tevens heeft een houten of kunststof prop iets meer "vering" dan alleen een aluminium vliegwiel. M.a.w. als het conische deel van je meenemer net niet vast genoeg op de krukas is geklemd, komt alle kracht tijdens de start (en lopen) op het spietje aan (je prop glijd immers niet over de propmeenemer heen, dit is geribbeld en heeft een behoorlijk raakvlak). Wanneer je dan de prop een slinger geeft, en de zuiger loopt tegen de compressie aan, duw jij met alle kracht tegen dit spietje wat dan kan afsnijden. De meenemer begint te glijden over je krukas... het heeft uiteraard wel weerstand (dit glijden gaat niet eenvoudig) dus hij komt wel door de compressie heen. Zodra hij door de compressie is, duwt de zuiger je (tragere) vliegwiel aan, en kan weer terugschuiven. Het is zeker niet de eerste keer dat ik gezien heb dat het vliegwiel héén en weer schuift/glijdt over de krukas.
Het lijkt dan idd ook alsof de magneet de oppikker (of onsteking) op het BDP passeert. Maar de breedte van één spietje is al een behoorlijk aantal graden verdraaing, wat deze klachten kan geven.
Ik ben nu vooral benieuwd wat Amelungen gaat vinden, maar houd zelf op dit moment nog vast aan bovenstaande theorie (door praktijkervaring bij de kettingzagen).
We wachten af, groeten van Aldert