ZDZ 60 wil niet starten

Alex Söntgerath zei:
De carberateur kon niet voor problemen zorgen ook niet de membramen. Het komt volgens hem eigenlijk nooit voor dat de membramen vervangen hoeven te worden, je doet dat bij een grasmaaier immers ook nooit (zijn uitspraak).

Alex

Ik heb als "Kleingerätemechaniker" een paar jaar Grasmaaiers, Motorsagen en dergelijke gerepareert.

Ik heb nog geen grasmaaier met een pompcarberateur gezien , die hebben geen membramen dus kan je daar ook geen van wisselen.

Bij motorsagen worden de membramen vaak gewisseld als hij niet wil lopen of niet goed in te stellen was.
Ook van vliegmotoren heb ik bij verschillende de membramen gewisselt.
Membramen worden hard als ze te lang droog staan en dat komt bij motorsagen veel voor omdat die meestal 1 maand gebruikt worden en de rest van het jaar niet lopen.
Je kan het aan de membraam niet zien of voelen als hij al iets te hard is , je merk het pas als je een nieuwe ernaast legt.

Mvg Johan

Klopt Johan, mijn ZG62 had toen ik hem kreeg jarenlang stilgelegen, dat is in principe helemaal niet erg. Echter was het membraam kei en keihard geworden, na een benzinemassage tussen de vingers werd het iets beter maar de motor liep ronduit beroerd (ook afslaan in de lucht). Na het vervangen van de membramen (koop je als setje voor 18 euro bij hobbyin) was het probleem opgelost. Echter had deze ZDZ nooit gelopen bij de vorige eigenaar? Het lijkt me dat de membramen eerst met benzine in aanraking moeten komen om te kunnen verharden.

Grt

Misschien heeft hij al een keer sprit gehat.
Membramen wisselen kan bijna iedereen zelf doen (even opletten hoe ze zitten) en in 95% alle vallen loopt hij dan weer.

En is goedkoper als naar zdz sturen.

Ik heb tot nu toe twee gevallen gehat waar het niet aan de membramen of carberateur lag.
1 keer een 3W-60 met kapotte ontsteking (oude versie, nog dat blikken doosje)
1 keer een ZG-62 die bij het starten in standgas op je vingers sloeg, hij was alleen met 3/4 gas te starten en liep alleen in vollgas, waar na heel lang zoeken we er achter kwamen dat de gleuf in de krukas waar het keiltje in zit niet op de goede plaats zat.

Het was gewoon een produktie fout.
Te veel voor ontsteking.
Hij is toen omgebouwt tot E-ontsteking (3W) en liep perfekt van de eerste minuut aan.

Mijn benziner hebben altijd sprit in de tank, zomer en winter
In voorjaar word de tank gespoelt en met frischen sprit volgemaakt.
Zo heb ik geen membraam probleem meer gehat.

Tip : Benzin wat aangemaakt is met olie is maar 3 maanden houdbaar.(gaat naar vuile eieren ruiken)
Vliegmotoren met oude sprit zijn schlecht te starten of willen helemaal niet.

Mvg Johan

Even wat foto's:

img2383oq6.jpg

img2382eg0.jpg

img2379gg4.jpg

img2378on4.jpg

Het vliegwiel van de motor lijkt vast te zitten, de spie kun je zien zitten. Zou hier wel iets mee zijn dan ben ikzelf helaas niet in de mogelijkheid want heb geen poelietrekker :oops: . Vroeger nog wel eens met een fohn of in de oven lager uit een methanol motor gehaald maar dat vonden ze thuis niet zo'n goed idee! maar goed was 15 he en wat maakt het dan uit... :lol:

Op de foto's zie je ook de 2 dikke pakkingen waarmee de carb. aan de motor is bevestigd. Lijkt mij goed te zitten.

@ Plotterwelt
Membranen lijken me goed, bij de vorige eigenaar hebben ze ook geen benzine gezien. Ik wil nu zeker waeten dat de motor gaat lopen en heb geen trek meer in allerlei probeersels. Ik heb al genoeg werk aan de Piper zelf. Bovendien is Bing geen standaard assortiment meer bij Amelung en ook niet bij Hobby-inn anders had ik het misschien wel geprobeerd

Laat herr Amelung de motor maar eens helemaal nakijken, ik had de motor goedkoop kunnen kopen dus als het me nu wat geld kost is dat natuurlijk jammer alleen nog altijd goedkoper dan een nieuwe. Mijn les: NOOIT meer een 2e hands.

@ Alexzzz
De bocht moet ik inderdaad bij het inbouwen nog inmeten, ik begreep een bochtlengte van 27/28cm? Andere suggesties?

@ Vincent:
Alexzzz had je de prijs al doorgegeven echter bij de ombouw moet je erop letten dat de oude magneet die nu in de motor zit eruit moet en een andere erin gelijmd moet worden. Dit is omdat tov het vlach (niet v-lach, snapte Amelung niet wat ik daarmee bedoelte en corrigeerde me daarop :oops: ) de noord en zuidpool van de magneet precies andersom zit, kun je aan de prop zwiepen tot je een ons weegt maar dat gaat niet werken.

Voor wat betreft de montage van de ontsteking heeft Amelung mij erop geattendeerd dat de magneet exact onder de sensor moet zitten NET VOOR het BDP. Ook gaf hij aan dat de magneet exact in het midden onder sensor door moet draaien oftewel sensor tever naar voren of naar achter geschoven en het werkt niet goed. Ik hoop dat het iets duidelijker is?

Groeten,

Alex

Alex Söntgerath zei:
@ Alexzzz
De bocht moet ik inderdaad bij het inbouwen nog inmeten, ik begreep een bochtlengte van 27/28cm? Andere suggesties?

Klopt, dat is een mooie lengte, met een resopijp komt het wat preciezer dan met een canister die je gebruikt, maar zoals hij nu is is hij zeker te lang :) Het had geen schade aan de motor kunnen aanrichten, alleen de prestaties gaan er op achteruit.

Grt.

als het goed is zit er op 1 van de membramen een flapje die moet over een gaatje vallen. kijk of die op de juiste plek zit als deze fout zit kan er lucht/benzine langs lekken en dan is de pomp geen pomp meer

groeten bert

Bij een nieuwe motor is de kans zéér klein dat er wat mis is met de membramen. Als je bougie vochtig is zou hij op z'n minst al moeten ploffen...

Met een nieuwe motor kan je dit net zo goed voorhebben, dus niet echt een rede om nooit meer 2dehands te kopen.

Mijn ervaring: de service rechtstreeks bij ZDZ zelf is zo goed als onbestaande. Zelf zou ik hem nooit naar ZDZ versturen, liever naar Amelung. Na vele telefoontjes naar ZDZ gaven ze mij steeds een andere uitvlucht, of kreeg ik gewoon niemand aan de lijn. Ik durfde de motor daarom ook niet naar ZDZ sturen, uit angst hem nooit meer terug te zien. Stuur hem naar amelung, die laat hem lopen en voor dat beetje extra geld heb je hopelijk een draaiende motor.

En als je geen uitweg meer ziet en hem in het ronde archief wilt sodemieteren, dan weet ik nog wel iemand in Spijkenisse die hem wil hebben 8)

Grt.

De flapjes zitten op de juiste plek daar heb ik goed naar gekeken. Er zijn idd. 2 gaatjes in de vlotterkamer die ieder door een flapje worden afgedekt.

De motor heb ik vanmiddag op de post naar AMELUNG verstuurd dus niet naar ZDZ. Met een beetje geluk heeft hij hem zaterdag en heb ik hem volgende week weer terug. ben benieuwd.

@diablotinxlpilot:
Ok dat kan met een nieuwe ook maar zie de duitse fora en de kans dat je een draadje tegenkomt met als onderwerp een slecht startende ZDZ is vrij groot. Eeen Zenoah zou ik nog wel aandurven 2e hands maar ZDZ zeker niet meer, zeker omdat je dan geen garantie meer hebt. Zeker is het dat dit heen en weer laten sturen en controle door Amelung me geld gaat kosten, maar goed je moet iets. Had ik de motor nieuw gekocht dan was het garantie.

@Alexzzz:
Betekend dat dat je een bod wilt uitbrengen ? :wink:

Groeten, Alex

Alex Söntgerath zei:
@Alexzzz:
Betekend dat dat je een bod wilt uitbrengen ? :wink:

Nou, weet ik niet hoor, ik heb ooit eens een ZG45 demper gekocht van je, maar die is ook nooit aangekomen :wink: :lol:

Grt.

Alex Söntgerath zei:
De flapjes zitten op de juiste plek daar heb ik goed naar gekeken. Er zijn idd. 2 gaatjes in de vlotterkamer die ieder door een flapje worden afgedekt.

Dat zijn de klepjes van de pomp. Door carterdrukverschillen beweegt hij een klein membraampje, het ene klepje laat de brandstof naar binnen, via het andere klepje gaat de brandstof naar de andere kant van de carb. en daar zit de vlotterkamer :wink: .
Heb je nog gekeken of de spie was afgesneden?

Greetz van Aldert

@Aldert,

Ok dank voor de uitleg, snap ik weer wat beter hoe deze carberateur werkt, :oops:

De spie was niet afgebroken en zit helemaal vast. Ik denk ook niet dat het "vliegwiel" verdraaid is dan zou immers ook het ontsteekmoment niet kloppen.

Groet,
Alex

Alex Söntgerath zei:
De spie was niet afgebroken en zit helemaal vast. Ik denk ook niet dat het "vliegwiel" verdraaid is dan zou immers ook het ontsteekmoment niet kloppen.

Hey Alex,

Toch ga ik proberen dit ook een beetje uit te leggen.
In tegenstelling tot wat de meeste denken, is het niet zo dat een spie het geheel op zijn plek houd. De spie is er alleen voor om te zorgen dat het vliegwiel (in dit geval de propmeenemer met magneetje en prop die als vliegwiel fungeert) op de juiste "plek" op de krukas wordt gemonteerd. Het is de conische passing van het vliegwiel die op de krukas word geklemd (ook conisch) wat het geheel vast genoeg houdt om ook de kracht te kunnen overbrengen.
Ik heb (in tegenstelling tot Plotterwelt) in de loop der jaren véél kettingzagen gezien met afgesneden spietjes, die dan exact dezelfde klachten hadden. Een enkele onder produktiebosbouwers, de meeste bij de "aangepaste" zagen. Deze zagen werden voor een bepaald doeleind veranderd, en o.a. werd het vliegwiel afgedraaid (koelvinnen eraf) om meer power te creëren (wedstrijden). Als het vliegwiel los was geweest gebeurt het wel eens dat ze niet zo vast meer komen als voorheen. Tevens hebben deze zagen vaak meer compressie (stukje v.d. voet v.d. cilinder afdraaien). De startkracht wordt ook via het vliegwiel doorgegeven. Als dit eens niet goed gaat (vooral bij een eventuele terugslag), dan word het spietje door de gleuf in het vliegwiel en het kuiltje in de krukas gewoonweg door midden gesneden/geknipt. Je ziet er aan de buitenkant niets van, want de helft zit immers nog gewoon in het vliegwiel. Het gebeurt overigens steeds minder, want de conische zitting die voorheen van iets harder ijzer/staal was zit er tegenwoordig niet meer in, dit is nu van alu en één geheel met het vliegwiel. En de laatste zagen hebben dit spietje simpel vast zitten (meegegoten ook als geheel v.h. vliegwiel).
Wat Plotterwelt aangeeft, dat het bij grasmaaiers meer gebeurt klopt overigens. Een grasmaaiermotor kan vaker eens abrupt gestopt worden (mes direct aan de krukas), en het vliegwiel is behoorlijk zwaarder (meer energie). Hier wordt zelfs een zacht aluminium spietje gebruikt, om ervoor te zorgen dat bij zo'n abrupte stop het spietje word afgesneden (i.p.v. schade aan de krukas).
Ik vermoed nog steeds dat dit het euvel is bij jou ZDZ. Je vliegwiel schuift een stukje héén en weer over je krukas. Een propeller heeft een behoorlijk raakvlak met de (geribbelde) meenemer, om de kracht over te brengen. Bij het monteren van een prop word deze soms niet zo vast gezet als een vliegwiel, en tevens heeft een houten of kunststof prop iets meer "vering" dan alleen een aluminium vliegwiel. M.a.w. als het conische deel van je meenemer net niet vast genoeg op de krukas is geklemd, komt alle kracht tijdens de start (en lopen) op het spietje aan (je prop glijd immers niet over de propmeenemer heen, dit is geribbeld en heeft een behoorlijk raakvlak). Wanneer je dan de prop een slinger geeft, en de zuiger loopt tegen de compressie aan, duw jij met alle kracht tegen dit spietje wat dan kan afsnijden. De meenemer begint te glijden over je krukas... het heeft uiteraard wel weerstand (dit glijden gaat niet eenvoudig) dus hij komt wel door de compressie heen. Zodra hij door de compressie is, duwt de zuiger je (tragere) vliegwiel aan, en kan weer terugschuiven. Het is zeker niet de eerste keer dat ik gezien heb dat het vliegwiel héén en weer schuift/glijdt over de krukas.
Het lijkt dan idd ook alsof de magneet de oppikker (of onsteking) op het BDP passeert. Maar de breedte van één spietje is al een behoorlijk aantal graden verdraaing, wat deze klachten kan geven.

Ik ben nu vooral benieuwd wat Amelungen gaat vinden, maar houd zelf op dit moment nog vast aan bovenstaande theorie (door praktijkervaring bij de kettingzagen).

We wachten af, groeten van Aldert

Aaalie zei:
Alex Söntgerath zei:

Ik heb (in tegenstelling tot Plotterwelt) in de loop der jaren véél kettingzagen gezien met afgesneden spietjes, die dan exact dezelfde klachten hadden. Een enkele onder produktiebosbouwers, de meeste bij de "aangepaste" zagen. Deze zagen werden voor een bepaald doeleind veranderd, en o.a. werd het vliegwiel afgedraaid (koelvinnen eraf) om meer power te creëren (wedstrijden). Als het vliegwiel los was geweest gebeurt het wel eens dat ze niet zo vast meer komen als voorheen. Tevens hebben deze zagen vaak meer compressie (stukje v.d. voet v.d. cilinder afdraaien). De startkracht wordt ook via het vliegwiel doorgegeven.

Nu wil ik weer niet meteen iemand afbreken maar ik zie niet echt de gelijkenis tussen een kettingzaagmotor en een ZDZ buiten het feit dat het alletwee 2takt motoren zijn.

daar houd volgens mij alle vergelijk op.

Een kettingzaak met een electronische ontsteking vind je volgens mij niet.

Dat kettingzaagmotoren meer compressie hebben is maar een gedacht. Elke 2 takt zit aan een compressie van 11-12 kg. Hoger dan 12 is niet mogelijk zonder ingrijpende veranderingen in ontsteking en vooral de soort brandstof.

Als BDP overeenkomt met een goede contact punt van de ontsteking is het vliegwiel niet verschoven.

De motor is naar Amelung, we zullen binnenkort wel weten wat het probleem was.

Peter

3w_flyer zei:
Nu wil ik weer niet meteen iemand afbreken
Goede (onderbouwde) kritieken is beslist niet afbreken.

3w_flyer zei:
maar ik zie niet echt de gelijkenis tussen een kettingzaagmotor en een ZDZ buiten het feit dat het alletwee 2takt motoren zijn.

daar houd volgens mij alle vergelijk op.
Niet alleen het tweetakt principe. Er wordt met exact dezelfde merken (en vaak type's) carburateurs gewerkt. Tevens zie je meestal ook dezelfde merken cilinders en zuigers gebruikt worden (Mahle, Gilardoni enz.). Sterker nog, als je de Husqvarna vliegmotoren bekijkt, komt niet alleen carburateur en zuiger/cilindercombinatie 1:1 overeen, maar heeft zelfs de krukas exact hetzelfde bestelnummer als degeen uit een (245R) bosmaaier! En bekijk je het carter, kan je zien dat het een gedeelte van een kettingzaag betreft.
3w_flyer zei:
Een kettingzaak met een electronische ontsteking vind je volgens mij niet.
Ik ken alleen de 30 jaar oude zagen waar géén electronische ontsteking opzit. Ik neem aan dat je bedoelt een ontsteking met eigen voeding, i.p.v. een electronische ontsteking (gevoed door zijn eigen vliegwielmagneten)
3w_flyer zei:
Dat kettingzaagmotoren meer compressie hebben is maar een gedacht. Elke 2 takt zit aan een compressie van 11-12 kg. Hoger dan 12 is niet mogelijk zonder ingrijpende veranderingen in ontsteking en vooral de soort brandstof.
Idd, de compressieverhoudingen tussen hoogvermogen tweetakts ligt allemaal bij elkaar in de buurt. Enkele aangepaste zagen (lees wedstrijdzagen) hebben meer compressie vanwege afgedraaide cilindervoet. Hiervoor werd vaak ook Aspen racing gebruikt (octaangetal van ruim boven de 100), anders hadden ze teveel hinder van het pingelen (zelfontsteken) en werden ze te warm.

3w_flyer zei:
Als BDP overeenkomt met een goede contact punt van de ontsteking is het vliegwiel niet verschoven.
Aaalie zei:
Het lijkt dan idd ook alsof de magneet de oppikker (of onsteking) op het BDP passeert. Maar de breedte van één spietje is al een behoorlijk aantal graden verdraaing, wat deze klachten kan geven.

Ik ben nu vooral benieuwd wat Amelungen gaat vinden

3w_flyer zei:
De motor is naar Amelung, we zullen binnenkort wel weten wat het probleem was.

Peter
Het word alleen maar spannender :wink: . Laat het ons zo snel mogelijk weten Alex, houdt ons niet in spanning!

Heren ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws:

Het goede nieuws is dat ik vandaag per mail van Amelung te horen heb gekregen dat de motor weer onderweg is, hij schreef:

"Ihr Motor ist seit gestern auf dem Weg zu Ihnen. Wir haben ihn leichtgängig gemacht und ihm eine neue Zündung angebaut."

Wat hij met leichtgängig gemacht bedoeld weet ik niet.... Jullie ideen?

Het slechte nieuws is dat ik dus niet weet of hij de motor daar ter plekke getest heeft. Of het garantie is is vraag 2 maar goed dat zien we later. Ik heb Amelung gisteren proberen te bellen een aantal keer maar was niet te bereiken, van daar dat ik dacht laat ik hem maar eens een mail sturen. Morgen zal ik hem bellen of de motor ook daadwerkelijk gedraaid heeft bij hem.

Ik verwacht de motor als het goed is morgen of uiterlijk donderdag en gaat dan uiteraard gelijk op de bok om te testen. Als de motor binnen is maak ik een foto zodat jullie kunnen zien wat voor onsteking erop zit.

We wachten verder in spanning af...

Groet,
Alex

Kost je dus een nieuwe ontsteking en arbeidsuren, reken maar op dik 200 euro...

Grt.

Alex Söntgerath zei:
Laten we het afwachten. Op dit moment vind ik het belangrijkste dat de motor het gaat doen. Daarna ga ik de discussie met Amelung wel aan..

Ha ha niks geen discussie, postbode aan de deur en gelijk 175 euro's afrekenen 8O (rembours) anders gaat het pakket weer mee terug. Vind ik niet netjes van amelung dat hij me niet vooraf hierover geinformeerd heeft :evil:

Belangrijkste hij is terug.. :banana:

Maar goed de motor is voorzien van de laatste ZDZ ontsteking (125 euro). Op de pakbon stond vermeld dat de oude ontsteking een veel te zwakke vonk gaf. Verder heeft hij de motor uit elkaar gehad en er stond bij dat hij verkeerd in elkaar stond (?!). Tot slot heeft hij de motor op de bok gehad en proef laten draaien. Al met al lijkt het erop dat het probleem nu verholpen is. De motor draaid (als ik hem met de hand draai) ook erg soepel moet ik zeggen, veel beter dan eerst, dus het lijkt erop dat er toch iets verkeerd heeft gezeten al weet ik niet wat...dus toch Amelung nog maar even bellen.

Ik denk zelf dat als de motor echt verkeerd in elkaar heeft gezeten dan had hij met de oude ontsteking ook gelopen.

Al met al vind ik het de kosten wel waard geweest alleen jammer dat ik het niet van te voren wist (wel kon vermoeden natuurlijk).

Vanavond gaat hij terug op de bok en als het weer een beetje mee zit morgen (vrijdag) proefdraaien.

Word vervolgd...

Heb je de oude ontsteking nog? Heeft hij aan de krukas/prop-hub nog iets moeten aanpassen voor de Falkon ontsteking?

Grt.

Back