Hoi allemaal, Zomaar een ideetje dat dit weekend bij me opkwam: Normaal wordt een gyro alleen maar gebruikt voor het stabiliseren om de topas, dus voor het aansturen van de heckrotor. Maar in principe moet het natuurlijk ook mogelijk zijn om gyro's te gebruiken voor het stabiliseren om de dwars as (dus voor het aansturen van het nickservo) en om de langsas (rollservo). Zou zoiets werken? Heeft iemand dit wel eens geprobeerd? Nog mooier zou het zijn als er ook een soort 'gyro' bestaat die rechtlijnige versnellingen meet. Nou ja, geen gyro dus, maar een versnellingsmeter. Deze zou je dan kunnen koppelen aan het collective pitch servo. Resultaat: een in alle richtingen zeer stabiele heli. (Die wellicht nauwelijks bestuurbaar is?). Lijkt me wel geinig om op dit manier in een storm met m'n T-rex te vliegen. Wat denken jullie hiervan? Zou dit mogelijk zijn en ook echt toegevoegde waarde hebben? Ben benieuwd naar jullie reacties! Groeten, Pieter
je hebt zojuist de FMA copilot en het carvec systeem opnieuw bedacht :wink: zoek maar eens op die termen hier op het forum, is al het eea leuks over geschreven. de copilot werkt echter met hitte ipv een conventionele gyro, maar kan met hoge gain prima je heli in bedwang houden.
Hoi hoi, het machientje wordt onbestuurbaar. Als bijvoorbeeld je heli iets naar rechts hangt, dwaalt hij af naar rechts. En tegensturen doet ie niet !!! De gyro zorgt ervoor dat ie naar rechts blijft hangen (helemaal in HH modus). Stel je eens voor hij doet dit ook nog naar voren en opzij!!! Groetjes A
Ik heb al heel wat heli's gehadt en die vlogen allemaal zo. Heli's zijn per definitie instabiel, en corrigeert zichzelf nooit in een hover, 1 moment iets naar rechts hangen en 2 seconden later is ie vertroken en een stuk gezakt als je niet tegenstuurd. Meestal doen die "Co-Pilot" systemen het tegenovergestelde, knuppel in de middenstand en de heli komt vlak te hangen. Dit is heel anders sturen als men gewend is, als je vooruit wilt blijven vliegen zul je continu je nick moeten duwen. Bochtje om wordt dan nog lastiger, je moet dan continu roll erin houden om de 'banking' van de heli goed te houden. Dat is dus heel anders sturen als je gewend bent, voor een geoefende heli-vlieger zal zo'n ding dus inderdaad onbestuurbaar zijn. Een beginner heeft er ook weinig aan eenmaal met een dergelijk systeem geleerd te vliegen, kun je zo goed als opnieuw beginnen om met een heli zonder te vliegen. De enigste systemen die het vliegkarakter van een heli nabootsen zijn de Multi-blade Gyro van Vario en de V-Stabi, deze zijn dan ook beide bedoeld voor heli's zonder paddel-stang. Aangezien die ook zeer anders vliegen. Rick
er zijn mensen die een flybarless heli besturen om die manier. Zonder de flybar wordt ie heel twitchy en tenzij je zwaardere bladen geburikt is dat niet te vliegen...met twee extra gyro's dus wel