Zeil servo heeft weinig kracht

Hallo,

Mijn vader en ik hebben al een tijdje een mm, maar afgelopen keer hebben we een andere zien varen. Als hij in de wint voer kon hij met zijn zeil pompen door extra snelheid te krijgen. Ook hoort het volgens mij zo te zijn dat als je halve wind vaart en oploeft naar scherp aan de wint, dat je gewoon je zeil aan moet kunnen trekken, ook al is er wint in de zeilen. Dit is bij ons dus het probleem, en om het zeil aan te trekken moeten we eerst tegen de wint in gaan. (Niet een heel groot probleem, omdat als je overstag gaat gewoon alvast het zeil aan trekt.) Maar toch hoort het volgens mij niet zo.

Wat zit er in onze boot:

Een hitec Hs 91-mg servo
Een Futaba Attack Ontvanger
Een sanyo 4 cellen aaa pakketje (4,8 V dus)

Is het zo al doe je een 5 cellen pakketje erin (dus meer V) dat hij dan meer kracht heeft? En wat is er anders aan te doen?

Alvast bedankt,
Joffrey

Sorry voor zo'n late reactie.
Maar ik lees nu pas je probleem.

Als ik jou was zou ik er een batterijtje besteken. Ge hebt namelijk te weinig volatge dus power om je servo's te bedienen waarop kracht staat.

Ge zou rond de 6V (6V is nog beter) moeten zitten. In andere topic van elektronica zijn al zo draadjes geweest rond jou probleem.

Het probleem bij jou is dat de servo van de zeilen niet genoeg spanning hebben en daardoor, wanneer er kacht op de zeilen staat, niet kan aanspannen.

Hopelijk helpt dit een beetje.

Greetings.

Ik ben inmiddels ook draadje begonnen op het Micro Magic forum :oops: en ze zeiden me daar dat je ontvanger max 4.8 V door laat naar je servo's en het dus geen zin heeft een 5 cellen pakketje eraan te hangen.

Wel heb ik andere tips gekregen zoals en servo arm verkorten, zodat hij mee kracht heeft, en dat een standaard servo meer kracht heeft dan de servo die ik nu heb.

Maar toch bedankt voor uw reactie.

Groetjes,
Joffrey

Hoi,
Ik vaar een 1 meter boot en heb daar dus 5 cellen in, voor meer kracht naar de zeilservo.
De batterij gaat in een y-kabel , samen met de zeilwinch, daarna gaat de andere kant van de y-kabel naar het zeil-servo kanaal.
Zodoende gaat er eerst 6 volt naar de zeilservo en wat er over is aan voltage naar mijn ontvanger. Deze ontvanger kan 6 volt aan. let hier wel op.

Ik ben inmiddels ook draadje begonnen op het Micro Magic forum Embarassed en ze zeiden me daar dat je ontvanger max 4.8 V door laat naar je servo's en het dus geen zin heeft een 5 cellen pakketje eraan te hangen.

En dat klopt dus niet, als ik me in het draadje mag mengen.
In de ontvanger wordt de voedingsspanning 1 op 1 doorgezet naar de servo's.
Dus als je 6V op de ontvanger zet draaien ook de servo's op 6V. En dan heb je ongeveer 20 % meer snelheid en kracht (e.e.a. afhankelijk van de servo's die je gebruikt.

Evt. tip voor een servootje is een hele goedkope FS100 servo van Robbe. Kost €10,= dus als ie evt. stuk gaat kost een nieuwe niet zo veel.
Succes. :)

Mijn batterij sluit ik niet aan op de batterij-ingang van mijn ontvanger, maar rechtstreeks op mijn zeilservo.

Als ik wel (de 5 cellen batterij) op de batterij-ingang van mijn ontvanger aan sluit dan maakt hij er 4,8 volt van.

bv de 7,2 volt Vaaraccu's die op zo'n BEC ontvanger aangesloten worden,
daar maakt de ontvanger dan 4,8 volt van.

wiggie zei:
En dat klopt dus niet, als ik me in het draadje mag mengen.
In de ontvanger wordt de voedingsspanning 1 op 1 doorgezet naar de servo's.
Dus als je 6V op de ontvanger zet draaien ook de servo's op 6V. En dan heb je ongeveer 20 % meer snelheid en kracht (e.e.a. afhankelijk van de servo's die je gebruikt.

Evt. tip voor een servootje is een hele goedkope FS100 servo van Robbe. Kost €10,= dus als ie evt. stuk gaat kost een nieuwe niet zo veel.
Succes. :)

eh, dat klopt dus wel bij de standaard AM ontvanger van robbe/attack, hier zit dat bec systeem op, en zet alles terug naar 4,8V. Bij FM ontvangers heb je geen bec systeem, dus zet 1:1 door.

in dit geval lag het tekort aan kracht aan de zeilservo, zat een hs 85 in, en op 4,8 volt heeft die te weinig kracht om bij redelijke wind de zeilen (fok en grootzeil) van de micro dicht te trekken. Koop een hs225, en je bent van alle problemen af........... of een korte zeilarm, of je ontvanger veranderen zodat het bec-systeem wordt overgeslagen en 6 volt erop zetten.

beste jongen je pakt een 6volt accu met een
y kabel een draadje naar de accu een draadje rechtstreeks naar de servo en een draadje naar de ontvanger ingang van zeilwing.
Zorg ook voor vodoende aph
Nog geen goede reactie dan moet een zwaardere servo monteren

Back