Zeil servo voor zeilboot Sea-Cret

Ik heb laatst mijn eerste zeilboot gekocht; de Sea-Cret van T2M.
Heeft iemand ervaring met deze boot?
Volgens de beschrijving kunnen er gewone servo's voor gebruikt worden, maar volgens de verkoper kun je er beter een sterkere inzetten.

Hoe sterk zou deze dan moeten zijn? Het zeiloppervlak (grootzeil) is 20 dm2.

Kan iemand mij helpen?

Kim

hallo kim,
ik heb geen ervaring met de door jou genoemde boot maar een standaard servo voor alleen al een grootzeil opppervlak van 20 dm2 is in mijn ogen niet sterk genoeg !
als je fok en grootzeil met 1 servo wil gaan bedienen dan zou ik een jumbo servo van rond de 9 kg trekkracht nemen...
in een groot formaat zijn die redelijk goedkoop bij de firma Q te koop.

groeten jeroen

ik heb ook ( sinds een tijdje) een sea cret ik heb er nu nog een standaard servo inzitten maar bij harde wind krijg hij de zeilen niet aan of de spanning valt ineens weg... ...

..zou je op zo een bootje denk je een winch kunnen maken??

Hallo,

Ik heb al een tijdje een Sea-Cret en vindt het een fantastische boot, helemaal voor het geld!
Het is een hele mooie semi schaal America's cupper.

Natuurlijk heb ik de boot wel een beetje opgevoerd met nieuwe zelfgemaakte zeiltjes en ook een Sterkere Zeil Servo.
Ik heb ook het dekluik vervangen door een waterdichte oplossing met een schroefdop deksel.
Nu kan ik zeilen tot zo'n 15kts wind.

36rjoey2yp7.jpg

36rjoeynj7.jpg

Groeten, Joey

hallo,

ik ben ook een zeilboot aan het bouwen. en tegen mij zeiden ze in de winkel dat je een servo tussen de 3 en 5 kilo moet hebben.
ik heb mijn oude servo's genomen van 3 kilo maar ik weet nog niet of ze werken. ik heb mijn boot nog niet helemaal af.

gr,

niels aben

Hallo Niels,

Als het geen Micro Magic is, die je aan het bouwen bent, dan heeft die modelwinkel 'verschrikkelijk veel' verstand van zeilboten, maar voor een boot van het formaat Sea Cret heb je toch echt wel 10-13 Kg nodig, e.e.a. afhankelijk van de lengte van de arm en of er katrollen in de schootweg zitten.

Ik kom net thuis van een uurtje zeilen met m'n Voyager 1M, en daar heeft de 130 Ncm servo z'n h/tanden vol aan de windsterkte van vandaag.
Nu getuigt het natuurlijk van goed zeemanschap om je zeilen niet tegen de volle winddruk te willen dicht halen, bij veel wind lukt dat niet, of gaat het moeizaam, het is veel eleganter (en stroombesparend) om tijdens de overstag maneuvre de zeilen aan te halen, als ze even geen wind vangen.

Groeten, Jan.

hallo Jan,

ik heb een 3 kilo servo voor het zeil te bedienen maar is die dan wel sterk genoeg (het is een basic jolle)? als ik een sterkere moet kopen hoeveel kilo moet ik dan nemen.

gr,

niels aben

niels aben zei:
hallo Jan,

ik heb een 3 kilo servo voor het zeil te bedienen maar is die dan wel sterk genoeg (het is een basic jolle)? als ik een sterkere moet kopen hoeveel kilo moet ik dan nemen.

gr,

niels aben

Volgens mij hebben we nog nergens kunnen lezen hoe groot je boot is.
Alleen dan kunnen we inschatten hoe groot het zeil ongeveer zal zijn en hoeveel kracht je servo moet hebben.
Maar voor een beetje boot is 3 kilo veels te weinig.
Zoals Jan heeft geschreven heb je voor een 1 meter boot al gauw 10-13 kilo nodig of een winch. Je bent dan al gauw 50 euro kwijt, een redelijk alternatief kun je vinden bij Conrad.

Dan kom je met een servo van 3 kilo toch echt tekort vooral als het wat gaat waaien kun je de zeilen niet meer inhalen.
En het is toch leuk als je aan het zeilen bent dat het ook wat waait.
Minimaal iets zoeken richting de 6 kilo.

In een ander draadje vraag je hoe je komt aan een romp van de ABN AMRO.
Ben je nu aan het bouwen zoals je in dit draadje zegt of ben je op zoek naar een romp.

Pendelaar

hallo,

bedankt voor je reactie.
ik vond de basic jolle wel leuk om te bouwen, en als hij af is wil ik zeker weer een nieuwen gaan bouwen. daar ben ik nu al voor op zoek.

gr, niels aben

Voor de Basic Jolle met swingrigg, kun je de 3 kg servo wel uitproberen, wanneer je die tochal hebt liggen.
Door het swingrigg heb je minder kracht nodig dan met een conventioneel rigg.
Zelf heb ik er een 4 kg-servo instaan en die doet het prima.
Maar alles hangt af van de arm die je aan je servo hangt, hoe langer de arm, des te minder kracht erover blijft.

zo te zien hebben een aantal mensen hier de de Sea-Cret gekocht.
Ik heb nog geen model bouw ervaring maar hou wel van zeilen en dingen bouwen dus vandaar de instresse. Zit er aan te denken om de Sea-Cret te kopen als eerste project.
Is dit model te moeilijk voor een beginner?

Ook zit ik met een paar vragen (vergeef me mijn noob gehalte)
Wat ik in de online documentatie lees is dat het een 2 servo model is... is het dan niet mogelijk om het vok en het grootzijl afzonderlijk te bedienen? en zo ja hoe zou je roer, grootzijl en vok moeten bedienen als een remote maar 2 van die "palletjes" heeft?

Ik lees dat iedereen het over de sterkte van de motorjes heeft. kun je zoiets naderhand makkelijk aanpassen mocht het toch een te zwak servotje zijn?

Werkt zoeen motortje met verschillende snelheden? zodat je nauwkeurig een beetje kan vieren of juist snel over kan laten gaan voor een gijp bijvoorbeeld? (nogmaals geen verstand van modelbouw)

Ik zie ook dat er verschillende soorten servo's zijn ...bijvoorbeeld ZEILWINSCH SERVO en standaard servo.... wat is het verschil? (want dat staat er niet bij? ) en wat heb ik voor een bood als dit nodig.

Sorry dat het nogal wat vragen zijn, maar elk advies is welkom. Of verwijzigen naar handige links voor beginners.
hoop dat iemand wat andwoorden voor me heeft.
bij voorbaat dank.

hoi vincent

de sea cret is denk ik vrij eenvoudig te bouwen, de afwerking gaat denk ik het meeste tijd kosten

de vraag over de servo's is vrij eenvoudig te beantwoorden ,
de eerste servo is voor het roer, en deze bedien je (meestal) met het horizontale pookje op de zender
de tweede servo bedient de schoten van de fok en het grootzeil te gelijker tijd (met de verticale pook)
een zeilboot kun je dus zeilen met een 2 kanaals afstand bediening

eventueel kun je ook nog een derde servo voor een aparte fok bediening in bouwen,maar dan moet je ook een
4 kanaals zender aanschaffen, dan zou je zelfs nog een extra functie kunnen maken

ik hoop dat dit je vragen beantwoord
kijk anders ook eens hier : http://www.modelzeilen.nl/forum/

groeten johan

Hoi Vincent,

De SeaCret is een 'gemakkelijk' te bouwen boot, volg de gebruiksaanwijzing.

De fokkeboom is wat aan de slappe kant, de meeste SC zeilers vervangen deze door een carbon buisje.

Grootste nadeel mijns inziens is de beperkte keuze in zeilservo, vanwege de krappe inbouwmaten.
De meeste (duitse) SC zeilers hebben de servo vervangen door de Graupner Regatta winch, omdat de servo's die wél pasten, na korte tijd de geest gaven.

De winch is helaas een stuk duurder dan een servo.

Daarnaast schijnt het moeilijk te zijn, om de boot echt waterdicht te krijgen, door de vlakke romp zeilt de boot vrij nat bij een beetje wind en komt er water binnen, niet lekker voor je electronica.

Hoe is je duits? http://www.odc-914.de/

Groeten, Jan.

Phoe...me duits is zeer slecht :cry:
Zoeen afstands bediening gaat toch altijd terug naar de begin stand? voor het roer snap ik dat dat handig is maar voor een schoot lijkt me dat wat onhandig.
Dank voor jullie reactie overigens. :D
Hoe bouw je zoeen extra functie erbij? afstands bedieningen zijn meestal met 2 palletjes toch?
wat is het verschil tussen een winch en een servo?

Ik zou graag de mogelijkheid willen om het fok geforceert (los van het grootzijl) naar de andere kant te duwen voor een overstag. (forceert de punt sneller over het dode punt heen.) Ik weet nog niet of dit allemaal nodig is maar be gewoon nieuwsgierig voor de mogelijkheden.

Waar kopen jullie je onderdelen?

dank,

Vinc

VincentJ zei:
Phoe...me duits is zeer slecht :cry:

Zo een afstands bediening gaat toch altijd terug naar de begin stand? voor het roer snap ik dat dat handig is maar voor een schoot lijkt me dat wat onhandig.

Als je je wat meer in de materie verdiept, zul je erachter komen, dat bij de meeste zenders, het veertje, dat zorgt voor centrering van de stick, verwijderd kan worden en eventueel vervangen kan worden door een stripje, dat de stand van de stick fixeert.

VincentJ zei:
Hoe bouw je zoeen extra functie erbij? afstands bedieningen zijn meestal met 2 palletjes toch?

Voor meer functies heb je een zender nodig, die hiervoor geschikt is. (computerzender)

VincentJ zei:
wat is het verschil tussen een winch en een servo?

Een winch maakt meerdere omwentelingen een heeft een trommel, een servo draait maximaal 80 - 100 graden.

VincentJ zei:
Ik zou graag de mogelijkheid willen om het fok geforceert (los van het grootzijl) naar de andere kant te duwen voor een overstag. (forceert de punt sneller over het dode punt heen.) Ik weet nog niet of dit allemaal nodig is maar be gewoon nieuwsgierig voor de mogelijkheden.

Kijk even op het Saphir forum, daar zijn diverse boten met een apart bedienbare fokkeschoot.

Groeten, Jan.

Back