Zeilboot HK Surmount op Turnigy 9X mode2 hulp gezocht

• Topicstarter Topicstarter Alfred73
  • Startdatum Startdatum
A

Alfred73

Guest
Hallo,

Ik ben Alfred en nieuw op dit forum. Enkele weken geleden heb ik mijn zeilboot de Surmount van Hobbyking ontvangen. Best een leuk bootje voor weinig geld. Als zender heb ik een Turnigy 9X mode2 welke ik in mijn vliegtuigen gebruik. Ik heb de ontvanger aangesloten met een 2S lipo van 6.6 volt (4x AA batterij ook geprobeerd met helaas zelfde resultaat).

Na inmiddels vele avonden "prutsen", zoeken en instellen krijg ik het niet voor elkaar om de servo goed werkend te krijgen.
Ik heb zelf het idee dat er ergens een instelling in de Turnigy niet goed staat.
Zodra ik de stuurservo voor het roer aansluit begint deze erg zenuwachtig heen en weer te bewegen en is niet stabiel. Zodra ik de stick langzaam naar links of rechts beweeg, beweegt de servo wel redelijk goed meer maar zwabbert en is instabiel. Zelfs zonder de stick te bewegen gaat de servo al in beweging. De servo om het zeil aan te trekken heb ik nog niet aangesloten.

Sluit ik een kleinere servo uit mijn vliegtuig er op aan doet deze het wel normaal.

Wie o wie kan mij helpen en herkent iets van dit probleem?

Alfred

Als er een zo`n 996 0f 995 metal servo inzit , heb je dit problem ,deze zullen ook continu piepen (persoonlijk zeer irritant) anders zal er toch iets in de zender /ontv binding niet goed zijn evt te lage spanning ontvangeraccu .

gr rexonamen

Beste Rexonamen,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de servo even uitgebouwd maar er staat helemaal geen type fabrikaat of iets dergelijks op. Een echte "zware doos" zou zo uit de maleisian airlines kunnen komen. Deze piept niet en de spanning van mijn accu is 6.6 volt of mijn andere accu die 4.8 volt. Beide accu's geven hetzelfde resultaat. Een nieuwe "bind" heb ik ook al gedaan.
Het type servo die de zeilen aantrekt is een B1226, dit staat er wel op.
Enig idee hoe wat de oplossing zou kunnen zijn?

Groet,
Alfred

Als een andere servo op het zelfde kanaal het probleem niet heeft dan komt het probleem zonder twijfel van de servo.
Om een dubbele test te doen kan je de probleem servo ook eens op een ander kanaal testen, als het probleem blijft is het zeker de servo, verdwijnt het probleem dan moet je het in de contacten van je ontvanger zoeken.
De probleem servo trekt waarschijnlijk meer stroom en dan kan een slechte verbinding het verschil maken.

Als dan eens een andere normale servo in de boot /ontvanger aansluit is er dan dit problem ook , ik vermoed toch de servo`s/winch zelf ,heb ze ook eens gbruikt en had nooit gedacht dat een servo zoveel ellende veroorzaakt ,vaak zijn het de goedkope digitale servo`s , digtal bedoel ik dat ze geen potmeter hebben maar via chip werken en deze altijd in bedrijf staan geen normal 0punt . kan ook evt in de servo een slechte (3kleurkabel) soldering zijn . hele mond vol maar daardoor kun je deze symthonen krijgen .
Heb deze fijne goedkope dingen hier nog wel ook uitgebrand liggen .

gr rexonamen

Beste allemaal,

Het leek er inderdaad op dat de servo defect was. Dus ik denk schroef hem eens open......niets te zien dus schroef hem maar weer dicht en ga in contact met Hobbyking voor een nieuwe. Moest ik een foto of filmpje insturen met het probleem. Dus ik denk, och laat ik dat dan maar eens proberen, dus sluit de boel weer aan en wil het probleem filmen.
Wat denk je...........Doet hij het gewoon!?
Avonden bezig geweest, nu doet hij het gewoon!

Nou in elk geval iedereen bedankt voor de reacties.

Groet,
Alfred

Misschien een slecht contactje, of iets te strak aangedraaid, waardoor de behuizing iets werd vervormd. Heb ik een keer gehad met een Microprop zeilwinch, die sloeg soms op hol, bleek de behuizing ergens iets te wringen.

Mooi dat het weer werkt , maar dit geeft wel aan dat er een foutje zit ,kijk toch even de servo na de aansluiting naar de motor en de ontvangerkabel aansluiting d`r zal toch een problem zijn en als de boot mooi zeilt van je af !! dan zal de ook echt van je af zeilen , dat wil toch niet hebben ,Toch .

gr rexonamen

Ik zou me er ook niet erg safe bij voelen, en in ieder geval de eerste keren alleen gaan varen op een plas waar je aan alle kanten bij de oever kan komen, voor het geval dat...

Back