Zeilboot rc maken

Hallo allemaal,

Ik heb zelf een kleine zeilboot gemaakt (53cm lang;17cm breed). Nu wil ik hem radiografisch maken, maar weet niet precies hoe dat zit met de besturing. Voor het roer kan ik er een zeilwinch op zetten (heb ik gelezen), maar hoe zit het met het aantrekken van het grootzeil, en evt. ook de fok? Het nadeel is wel dat ik vrij weinig ruimte heb om de dingen te plaatsen.

Groeten,

Stefan

Met een servo bestuur je het roer, met een winch trek je de zeilen aan of laat ze vieren. Dus met 1 winch kun je de beide schoten van grootzeil en fok tegelijk besturen..

Bv info hier met links vraag-over-servo-winch-bevestiging

Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat om een bootje van maar 53 cm, dus een winch is niet echt nodig. De zeilen kan je ook met een flinke servo regelen, bv. een servo met een trekkracht van 6-7.5 kg

Kijk maar eens op de micro magic website: link Hier is heel veel info te vinden.
Dit is een bouwbeschrijving van de MM, hier staat ook in omschreven hoe de zeilen te trimmen zijn.

Gr, Daan

Laatst bewerkt:
Dag Stefan,

Je werd al gewezen op de Micro Magic. Iets groter dan de MM is de RG65. Ook hier is een website met veel informatie (www.rg65.nl). De RG65 is een klasse met een maximale bootlengte van 65 cm. Op de site staan verwijzingen naar heel veel gratis tekeningen.

Rond Blokzijl is een grote groep zeilers die een wintercompetitie zeilt.
In het Borgerswold bij Veendam/Wildervank zeilen regelmatig 2 zelfgebouwde RG65 bootjes met een balsa romp. Deze zijn gemaakt op basis van een verkleinde Saphir.

Indien je ze wilt zien en er mee wilt zeilen laat het even weten, dan kunnen we een afspraak maken.

Mvg,
Piet

Back