Zeilboot schaal 1 op 10

Update 1 op 10 Zilvermeeuw

Nu ik dan toch een romp +/- als casco af heb,komt sterk het verlangen in me op om maar als plug te gebruiken en er een mal van te maken,dus spullen in huis en als eerste schema gemaakt en wel zo:
1. hulpsteunen in romp maken om aan
2. plank te monteren zodat romp stevig blijft liggen.
3.Stroken glasvlies(25 grs),weefsel(100grs),mat klaarmaken.
4. Waxen 8 X ,laten drogen(24 u) en 1 laag PVA erop spuiten(spuitbus).
5. Gelcoat 2 lagen
6.Glasvlies 1,5 laag.
7.Glasweefsel/mat 2 lagen(160/220grs)
8.Drogen 24 u en dan schuren of van 7 naar 9?(omstandigheden)
9.Steunlatten/frame aanbrengen en inglassen.
10. Glasmat/weefsel 2 a 3 lagen (220 grams).
11 24 u laten drogen.
Alles in polyester .
Tijdschema:
Dag 1 en 2 nrs 1,2,3 en 4
Dag 3 nrs 5,6 en 7
Dag 4 nrs 9 en 10.
grt Bel10:bye:

Update 1 op 10

full
In het schema in de vorige posting nog vergeten:confused: te melden dat na het plaatsen op de plank het kleine naadje tussen plug en plank moet opgevuld worden met speciale boetseerklei.
Het resultaat t/m punt 5 op bijgaande foto`s,grt Bel 10:bye:
full

Laatst bewerkt door een moderator:

full
Zo en weer een paar stapjes verder nl stap 6 glasvlieslaag(ging niet zo lekker),stap 7 2x glasweefsel en dan meteen door naar stap 9 op/aanbrengen steunlatten en frame.
Omdat de uitharding niet zo hard ging kon ik meteen door naar stap 9 zonder tussentijds te schuren:p, bijgaand nog wat kiekjes grt Bel 10:bye:
full

full
full
Laatste fase van mal maken met stap 10 en 11.
Omdat ik nog over glasmat(welwat dik 350 grs) beschikte eerst maar bij stap 9 1 laag,het resultaat zag er niet uit en dus nog maar 1 laag mat erop gedaan,aangezien dit echter aan de dikke kant was ging dit niet zo mooi,nu is mooi aan de achterkant van een mal niet zo belangrijk maar toch.:rolleyes: Stevig werdt het echter wel zo.Dan 24 uur wachten en dan het ontmallen,altijd spannend lost ie wel lost ie niet.Als spie stokjes gebruikt die ze ook gebruiken bij het maken van spiesjes voor op BBQ ed,kun je ook perfect als roerhoutje gebruiken en kost weinig;). Na enkele kraak geluiden en 2 x met rubberen hamertje op de mal te hebben geslagen sprong de plug er zowat uit.Missie geslaagd en mal ziet er perfect uit:banana:
Nu mal minimaal 7 dgn laten drogen (bij dit weer zal het zeker langer moeten) en is ie klaar voor gebruik,grt Bel10:bye:
full

Update 1 op 10 Zilvermeeuw ,vraagje

full
full
Ook wat vooruitgang geboekt bij maken van de kielvin.Bij het eerste keer lakken gezien dat een zijkant van rechthoekige bovenkant niet recht is:bad-words: Dit heeft me echter aan `t denken gezet om die zijkant af te schuinen,of beide zij/bovenkanten,zodat dit conisch wordt en daardoor misschien beter passend te maken is.:?:Ik hoor graag jullie meningen hierover.De vin weegt nu 248 gr en bestaat uit corecell kern met 2 lagen carbon en buitenkant 1 laag 80 grs glas..Afm vin 460/105/12 mm.
full

1 op 10 Zilvermeeuw

Hoi Rene ea,

even griepje gehadt en dus nu pas antwoord.Eigenlijk dacht ik er zelf ook zo over en ga de vorm zo laten,alleen nog strakker maken.Allen de eerste dgn geen stof happen nu;) grt Bel10:bye:

Uitneembaar maken winch

Ik ben er nog steeds niet uit ,een ideetje is nu om de winch verder achteruit te zetten en dan het voorste deel uitschuifbaar te maken,iemand nog een hint
Ja ,het was even stiller.Toch nog wat verder gebouwd,nu bezig met de kielvin die van corecell,carbon en nu wat !!! plamuren en dan buitenkant nog dun laagje glasweefsel en dan nog wat pla,pla enz.Zie foto in fotoalbum.
Heb ook een proefopstelling gemaakt voor de zeilwinch,wil dit op een steun monteren die ik uitneembaar wil maken,kwestie van er nog bij te kunnen later.Ik weet echter nog niet hoe ik dat in de romp ga vastmaken,denk eraan de steun door de 2 spanten die om mast en kiel staan te steken en dan weet ik het even nog niet:confused: Iemand ideen ??? deze zijn welkom.
full

Grtz Bel 10.

Maak eens een foto van je bovenaanzicht romp, met de winch op zijn plaats, kunnen we ons een beter idee vormen :)

Update 1 op 10

Tekst bij vorige post moest zijn : Na lang drogen is de bulb mal nu klaar.

Dan maar gelijk gieten,dus hierbij de smelt en giet opstelling.
full

Update 1 op 10

Omdat het smelten en gieten zo goed gaat dan maar de hele voorraad lood die ik van mede forumlid Herby uit Brugge heb gekregen smelten en in wat gangbare formaten gieten. Totaal 50 kg:evil: grtz Bel10:bye::bye:
full

Ik zie het lood en het gieten en het werk wat erbij komt :wink: , zoals extra mal het wchten tot mal uitgehard/droog is , had dit al eerder geschreven in bak zand alu folie erin en gieten ,nabewerking heb altijd , :wink: maar dit is ook goed hoor;-)

gr Rexonamen

Mal in zand

Dat ga ik de volgende keer zeker proberen,kreeg van buurman nog wat oud lood en heb nu dus voorraad genoeg om wat te experimenteren.Ik maak denk ik uit schuim eens een ander profiel dan dit en dan in zand en kijken wat dat doet,maar eerst nog wat aan de boot zelf doen .Het wintervaarseizoen is zo voorbij en dan weer 1 op 1 zeilen en van bouwen komt dan niet meer zoveel,grt Bel10:bye::bye:

Back