Zeildag Eindhoven 5-6-2005?

• Topicstarter Topicstarter Iwema
  • Startdatum Startdatum
Zaterdag 19 Juni gaat de vaar-/ demonstratiedag door.

In het Eindhovens Dagblad komt een artikel over modelbouw zeilen te staan. (donderdag, Vrijdag of eventueel op Zaterdag)

Het doel is om meer mensen in de regio Eindhoven zo ver te kijgen dat zij deel gaan nemen aan onze hobby.

Er zullen vermoedelijk ongeveer 10 boten op het water komen.
Het zijn allemaal verschillende boten.
(Jollie, triana, Rubin, Windstar, A-class, Butterfly, Seawind etc)

Als er mensen zijn die ook willen komen, dan zijn zij natuurlijk van harte welkom.

Wij varen in Eindhoven op de Hanevoetseplas tussen 12.00 en 15.00 uur.
Parkeergelegenheid is er aan de zuidzijde van de plas (Backenhagen).
De plas is bereikbaar via de afslag 32 - Eindhoven/Veldhoven (medisch centrum Maxima)

Hanevoetseplas.gif

Hugo

Als het zo ver is zal ik zeker enkele foto's op het net zetten.

Hugo

ZEILEN OP DE HANEVOETVIJVER
'Alleen roer en zeilen kun je bedienen'

Donderdag 17 juni, Statig glijdt het grote zeiljacht over het rustige water naar de oever. Als de boot in het riet stil komt te liggen, beginnen de zeilen te klapperen. Iets verderop maakt zich op hetzelfde moment een trimaran, een zeilboot met drie rompen, los van de oever en zet koers naar het midden van de grote plas

2205755-245167.jpg

* Bastiaan Baaijens (links) en Hugo van Osch zijn ook van de partij op de Zeildag Eindhoven die zaterdag op de Hanevoetvijver in Gestel wordt gehouden

dit staat dus in de krant hiero. maar we waren dus niet in het riet gevaren. dat is alleen om mooie verhaaltjes ervan te maken.

Het decor van dit niet alledaags schouwspel is de Hanevoetvijver in het stadsdeel Gestel. Daar wordt zaterdag tussen 12.00 en 15.00 uur een zeildag gehouden voor modelbouwzeilboten. Initiatiefnemer van deze eerste Eindhovense Zeildag is Hugo van Osch, een fervent liefhebber van modelbouwzeilboten.
'Zaterdag zijn er op de vijver schitterende modelbouwzeilboten te zien van allerlei types', vertelt de Eindhovenaar. 'Behalve demonstraties met de radiografisch bestuurde boten geven we belangstellenden tekst en uitleg over de boten en de hobby.'
Van Osch vindt het jammer dat de aandacht bij modelbouwen vooral uitgaat naar auto's en vliegtuigen en in iets mindere mate naar boten met een motor. 'Bij die modellen gaat het meestal om snelheid en vermogen terwijl het bij de zonder motor uitgeruste zeilboten vooral gaat om zo goed mogelijk gebruik te maken van de wind', legt hij uit. 'Bij de meeste zeilboten kun je met de radiografische afstandsbediening alleen het roer en de zeilen bedienen, voor de rest ben je afhankelijk van de wind.'
Het pronkstuk van zijn verzameling modelboten is het twee meter lange en tweeëneenhalve meter hoge zeiljacht. 'Deze boot heb ik in slechte staat gekocht en de afgelopen maanden helemaal opgeknapt', vertelt hij met gepaste trots. 'Het is een prachtboot met prima vaareigenschappen.'
Speelt bij Van Osch de snelheid van zijn zeilschepen een ondergeschikte rol, voor Bastiaan Baaijens uit Eindhoven kan het niet hard genoeg gaan. 'Bij mij staat alles in het teken van snelheid', zegt hij. 'Hoe sneller, hoe beter.'
Worden met modelbouwauto's soms snelheden van boven de honderd kilometer per uur gehaald, bij zeilboten gaat het allemaal heel wat langzamer. 'We zijn momenteel bezig met een ontwerp van een zeilboot die twintig kilometer per uur moet halen', zegt Hugo van Osch. 'Voor deze schepen een enorme snelheid.'
Veel modelzeilboten zien er uit of ze een vermogen hebben gekost. 'Dat valt reuze mee', zegt Baaijens. 'Voor honderdvijftig euro heb je al een mooi zeiljacht met alles er op en er aan. Natuurlijk kun je het net als elke andere hobby zo duur maken als je zelf wil.'

[edit: blijkt dat het artikel er erg groot in het eindhovens dagblad staat, goeie promotie?]

Mooi stukkie! Dit zal zeker goede promotie worden, nu nog hopen op een hoop belangstelling!

Robert

belangstelling was er zeker!!

Triple_B014.jpg

Triple_B015.jpg

mijn telefoon wil helaas geen betere foto's maken. maar het was zeker gezellig. en ook lekker gezeild...

Hoi,

Hier de bootjes met wat wind dat er ook af en toe was:

afb5189.jpg

afb5190.jpg

afb5191.jpg

afb5192.jpg

afb5193.jpg

afb5194.jpg

afb5195.jpg

Florian

Hier nog enkele foto's,

foto4.jpg

Helaas begon de middag nog al slecht met regen en onweer.

foto1.jpg

Na dat het droog geworden was, was er ook geen wind meer.

foto2.jpg

Gelukkig kwam de wind later op de middag weer opzetten.

foto3.jpg

Ook de kinderen zijn in de gelegenheid gesteld om met de boten te varen.

foto5.jpg

Zo, nog even een foto na afloop met de "leiding van de dag".
Voor hen die ons niet kennen van links naar rechts:
Hugo, Bastiaan, en Florian.

Het was een gezellige dag.
De opkomst aan boten was beperkt maar er was wel veel belangstelling.
In het totaal zijn er ongeveer 100 personen komen kijken.

Zo als je kunt zien hebben wij zelfs voor noodgevallen een boot van de Reddingsbrigade ingezet.

Groeten,

Hugo

Gezien de vragen van enkele mensen moeten er maar ook dit jaar weer een zeildag in Eindhoven organiseerd worden.

De vraag is: "waneer?"

Ergens eind Mei begin Juni?

Wie willen er komen?

Groeten,

Hugo

Hallo,

Kijk jongens, als jullie nu eens een datum vastprikken en als eerder vermeld in de forum (eens uit gelezen dit draadje) dat een maand op voorhand doen, zal de opkomst zeker iets groter zijn dan tegenover vorig jaar.

Als ik zou komen weet ik helemaal niet. Maar als er kans is, zijn er ook meschien leden van onze bootclub (MYCL) die willen komen.

Groetjes.

Ja hugo gooi eens een datum op dan zien we van zelf wie er komen
en wie niet en vooral waarom niet kan je altijd nog verschuiven 8) .
Ik hoop zeker van de partij te zijn 8)

29 mei? of 5 juni?

allebei een zondag.. en dan heb ik nog ffies om mijn boot klaar te maken. :P

5 juni is een dag dat er niet veel is georganiseerd.

Daarom misschien wel een goede datum.

Hugo

top. dan heb ik een week langer!! :D

ga gelijk maar ff verder met het project...

Hallo Bastiaan,

Er schijnt niet veel interresse te zijn.

Wordt het weer een onderonsje met veel toeschouwers net als vorig jaar?

Hugo

dat heb ik door. (weinig animo) errug jammer.

maar wij gaan wel varen toch?

Back