zeilen beschrijven

Goedenavond,

Ik heb het plan opgevat mijn Seawind een andere jas te geven. Is er op dit forum iemand die mij wat informatie kan geven over het beschrijven van zeilen.
seawind11.jpg

Het gaat met name over de leeuw op de fok.

alvast bedankt voor de moeite.

de leeuw afdrukken en dan onder je zeil leggen dan kun je hem overtrekken met een watervaste marker en wat geduld:rolleyes:

groeten johan

uitprinten met wat dikke lijnen..
goed binnen de lijnen uit knippen.
en dan op je zeil leggen.
en met een (spuit)bus verf geheel maar niet te dik de verf aanbrengen en klaar.

Spuitbus? Verf?
Ik denk niet dat dat slim is. Óf de verf knapt door de bewegingen van het zeil, óf het materiaal van het zeil wordt aangevreten door de verf.
De optie met de watertvaste viltstift is een heel wat betere.
Gebruik een hele dunne, want door de textuur van je zeilen zal de tekening altijd een beetje uitlopen.

Dat leeuwtje alleen in contour uitknippen, zoals op de tekening te zien is,
Joep doe dat eens voor....
Overtrekken gaat prima, heb dat ook met diverse logo's eens gedaan.
Is even tekenen maar lijkt dan wel wat.

@roel

ik dacht eerst ook dat verf slecht zou hechten, maar toen ik de juiste
kleuren doek niet kon vinden, dacht ik proberen kan nooit kwaad.

zeilen bespuiten gaat prima met motip,het zeil word wat stijver en als
er een knik inkomt dan beschadigd de verf ter plekke, maar van een meter
afstand zie je daar niks meer van, en echte zeilen zien er ook alleen maar
brandnieuw uit als ze ook nieuw zijn.

kleine details zoals letters en tekeningen gaan natuurlijk veel gemakkelijker
met een stift, maar als je het hele zeil of grote vlakken een kleurtje moet
geven dan kan een spuitbus uitkomst bieden
1001.JPG

het grootzeil in bovenstaande foto is gemaakt van WIT spinaker doek

groeten johan

Ik heb verschillende setjes zeilen voor mijn micro magic en bij een paar heb ik het NED 2119 gewoon met een spuitbus aangebracht. geen enkel probleem! watervaste stift werkt ok prima maar ik vind het met verf mooier.

(kinderen van 14 proberen vaker wat uit)

Een "goede" modelzeiler ben je pas als je van alles probeert.

groeten,, en veel vaar plezier op deze mooie dag met helaas wat weinig wind

Allemaal zeer bedankt voor het meedenken. Uiteraard had ik al iets geprobeerd op een stukje vliegerdoek maar zoals hier boven al aangehaald liep dat uit. Nu begrijp ik dat dat vrij gewoon is en een dunner stiftje moet gebruiken. Ik heb hier van die mooie liggen van STAEDTLER, type lumocolor, volgens het opschrift zijn ze licht echt. Dus denk ik dat ik voor de optie van Roel, Rexonamen en Johan ga en het zoals Joep zegt, ga proberen.

Je ziet, ieder antwoord was waardevol (had ook niet anders verwacht).

En ja Joep, vandaag wordt er gevaren. Voor de zekerheid gaat de Hunter mee om de boel te bergen als het er echt te weinig wind staat.

Iedereen nogmaals bedankt voor de moeite.

In de normale zeilerij spoot ik dacron zeilen ook gewoon, met een bus acrylverf. Even afplakken wat niet gespoten moest worden, en de spuitbus eroverheen. Nooit problemen gehad met afbladderen, aantasting oid. Overigens geen volle laag spuiten, gewoon een beetje waaieren is meer dan genoeg. Voor normaal spinnakerdoek (vliegerdoek) hetzelfde verhaal.

Gesiliconiseerd spinnakerdoek is overigens lastiger, daar houdt eigenlijk niets op (geen verf, geen stickers, geen stift.. Reparaties deden we met zelfklevend spi-doek, verlijmd met siliconenkit). Het was wel verplicht daar ook een zeilnummer in te hebben, maar heb het er nooit ingehad. (en nooit problemen mee gehad...)

werkt dat ook op icarex met een potlood?? en op transparant folie dan??
op icarex lukte mij dit niet namelijk...

Ruurd heeft dit op Icarex doek gedaan, dus nog even verder proberen Joep.
Gaat echt, ook deze knuppel (>14) heeft het uitgeprobeerd ;)

Op Folie doe ik het met een stift, daar zie ik kleurenpotlood het niet zo opdoen,
althans de bloemen en inpakfolie.

op icarex ga ik zeker nog eens proberen... maar met stift lukt mij niet op mijn folie (is geen bloemfolie o.i.d.) maar zal het eens proberen

Met een watervastestift op folie gaat best enkel vind ik het resultaat nooit echt mooi omdat je de stift strepen blijft zien. Voor lijnen ect zijn steadler of gelijke pennen een goede optie deze zijn meestal verkrijgbaar bij een goede kantoorartikelen zaak of schilder/hobbie winkel

watervastestift werkt inderdaad wel... (zo breng ik NED 2219 aan/ of met verf) maar zal eens wat kleurtjes aanschaffen voor een leuk logo o.i.d.

Bij een goede hobby zaak heb ik een verf pen gekocht. Het is van EBERHARD FABER en het type is DECORO LACKMARKER. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende diktes en kleuren en ik heb het idee dat ze op dacron minder uitlopen dan een viltstift. Ook zijn ze volgens het opschrift lichtecht en watervast.

Back