zeilen en kleuren van zeilen

• Topicstarter Topicstarter Graat
  • Startdatum Startdatum
G

Graat

Guest
Hallo iedereen,

Mijn tjalkje nadert zijn voltooiing. De eerste proefvaarten zitten erop. Ik wil nu verder met de masten en de zeilen.

Ik ben op zoek naar tips hoe van die mooie rood-bruine zeilen te krijgen. Is dit een standaard verkrijgbare stof ( zo ja waar?) of dient men gewoon zeil zelf te kleuren met de een of andere textielverf?

Kortom: Welke stof neemt men gewoonlijk om zeilen van te maken en welke textielverf te gebruiken?

met dank en groet,

Geert

--
Murphy was an optimist !

Graat,

ik heb wel eens horen zeggen dat in koude thee gedrenkt kaaslinnen een heel mooi effect geeft.

Eerst even proberen natuurlijk.

Wim

Zoek een Quiltwinkel op en sta versteld van de duizenden soorten en maten en is je kleur er niet bij hebben ze daar zeker een verfje wat het wel is (ook waterproof).

Mijn vader heeft destijds meerdere zeilen gekleurt voor wat oude zeilschepen (Een statenjacht en een of ander oorlogsschip). Zal morgen eens bellen voor je hoe ze dat deden.

Marco.

Hallo allemaal,

Dank jullie wel voor de antwoorden. Met het kaaslinnen ga ik straks (na de koffie) eens aan de slag. Dat was hier voorradig! Een quiltwinkel dat wordt zoeken.....

Met dank en groet,

Geert

De echtgenote van Han Jansen weer wel een (of meerdere) quiltwinkel(s).
't Is haar hobby.
Even aardig zijn naar Han, en direct resultaat.
Of even via een zoekmachine natuurlijk.

Roel

Hallo,

Thee (pickwick) geeft meer het 'jute zak' effect.
Ik heb wel een quilt winkel gelokaliseerd. Daar gaan we binnenkort eens een kijkje nemen.

Met dank en groet,

Geert

Geert,

Koffie is misschien nog zo'n huismiddeltje.
Je weet misschien wel hoe moeilijk die vlekken uit het tapijt gaan, dus kleurechtheid is redelijk goed :wink:

Wim

Hallo!

En wat is het nu geworden:

Zeilen van katoen uit een stoffenzaak. De quiltwinkel was op die plaats helaas vertrokken. Type stof was canvas en het kleuren gaat gebeuren met een verfje verkrijgbaar bij de DA drogist in een aantal kleuren rood / bruin / blauw enzovoort. Het staat bij de wasmiddelen op de plank merk Iberia. Een en ander kan in de wasachine....
Kruidvat heeft ook deze kleurstoffen maar had slechts 2 kleuren in voorraad.
Deze kleurstoffen werken alleen op natuurlijke stoffen.

Met dank aan idereen,

Geert

Back