Zeilen met een modeljonk

Ik ben begonnen met het bouwen van een jonk met drie masten.
Tekeningen en bouwbeschrijving volgens tekeningen verkregen van een duitse vereniging die historische schepen beschrijft en als modellen bouwt.
Hun publicaties doen ze in wat ze "Das Logbuch" noemen. Ik bezit dus het Logboek "Das Shaohsing Ch`uan" geschreven door Wolfgang Asbach.

Herr Asbach heeft een model van voornoemde jonk gebouwd en de bouw in het logboek vastgelegd.

Echter de jonk is gebouwd als standmodel. Mijn model moet zeilend worden.
Op internet is veel te vinden over jonktuigen e.d. Een zeilend schaalmodel ben ik daar nog niet tegengekomen.

Graag wil ik ervaringen uitwisselen en adviezen ontvangen. Vooral ten aanzien van de besturing en het zeilen met een modeljonk.

Zelf zeil ik met een Saphir en een RG-65.
Een zestien kwadraat met kajuitopbouw is bijna zeilklaar.

Mvg,
Piet

@Piet:

Ontzettend leuk idee! Heb je al een idee over de schaal (en dus uiteindelijke grootte van het model)?

De Jonk wordt ongeveer 1,20 mtr lang. Het plan van Herr Asbach heb ik laten afdrukken op 200%.
De spanten van een jonk zijn allemaal schotten om op deze manier een soort waterdichte kompartimenten te vormen. De jonken werden in het verleden gebouwd als vrachtvervoerder en zijn bijna allemaal uniek ingericht en gebouwd voor een specifieke vracht.
Voor een te bouwen model betekent dit allemaal kleine ruimtes. Er moeten dus concessies worden gedaan om de rc-componenten te kunnen inbouwen.

full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik het juist interpreteer werk je strikt volgens tekening en maak je de spanten uit verschillende latjes. Is het niet makkelijker de spanten uit één geheel te maken en ook dunner/ licher uit te voeren? Just my 2 cents...

Eric heeft daar een punt, als je voor RC zeilen gaat bouw dan zo licht mogelijk, de prestaties van zo een schaal model zijn slecht dus zo veel mogelijk ballast in een diepe kliel stoppen ;)

Het maken van de spanten/schotten van latjes is een bewuste keuze. Indien ik lichtgewicht zou willen bouwen had ik balsahout kunnen gebruiken of vliegtuigtriplex.
Heb dat wel overwogen. Mijn principe is echter voor weinig geld iets maken. Ik heb genoeg restanten hout en hoef niets te kopen. Bovendien heb ik als bijna zeventige jarige meer tijd als geld.

Een Jonk heeft geen kiel, dus ik moet straks inderdaad kijken of er tijdens het zeilen een kiel met ballast onder moet komen.
De zijzwaarden zijn ook vrij klein. Naar verwachting zal hier ook iets aan moeten gebeuren.

Het hoeft geen snelle zeiler te worden. De Chinese bouwwijze interesseert mij. Mocht het geheel te zwaar worden, kan ik altijd nog een lichtere variant bouwen.

In China zijn bijna alle jonken verdwenen, ook is er nauwelijks documentatie aanwezig. Mao vond de jonken en hun gebruik een onderdeel van het kapitalisme en heeft alles laten vernietigen.

Leuke en mooie uitdaging, alleen ben ik ook wel bang dat het toch aan de zware kant gaat worden.

Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Back