Zeilklomp

Goede middag,

Ik zal me even voorstellen, Ik heet Harry ben 44 jaar en heb vroeger met mijn vader modelvliegtuigen gemaakt en gevlogen. Lees wel vaak op mbf bij schepen en helicopters.
Ik heb deze zomer een zeilklomp gemaakt voor mijn zoon, dat had hij gezien in de Zaanse schans. Heb nul ervaring in modelschepen maken en zeilen heb ik ook niet vaak gedaan.
Het klompje zeilt aardig maar kan niet sturen, maar met een werphengel is hij wel terug te halen.
full

Heb hem in Vroon kleuren gemaakt omdat ik de verf nog had staan en het niet een al te moeilijke huisstijl is.
Voor mijn dochter ook een gemaakt (roze met bloemenzeil) maar niet te sturen.

Daarna een gemaakt met radiobesturing erin, alleen het roer is te bedienen. De kiel is van een ander type omdat nummer 1 en 2 best wel plat gingen met wat wind.
Maar het sturen met deze rc klomp valt wat tegen.
full

De vorm van de klomp is niet te vergelijken met een zeilschip zoals jullie die maken. Maar ik wil vragen of jullie wat tips kunnen geven, zodat hij iets beter gaat sturen. Het zal nooit een Volvo ocean racer worden dat besef ik ook.

Ik hoor het graag.

Zal nog wat foto's van onderwaterschip maken ter vergelijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom hier op het forum.
Moet wel erg ver terug in het leven om in het klomp-zeil-tijdperk te komen.
Ik zag laatst nog een foto van mijn "zeilboot".
Geen idee meer hoe het onder water er uit zag.
Wat ik me nu kan indenken is een diepe kiel maar (in de lengte van de boot ) erg kort.
Je hebt al een lang nat en diep oppervlak dat van nature slecht van koers verandert, met een een lange en ondiepe kiel zal hij helemaal alleen maar rechtdoor willen.

full

full

Foto van langere kiel, met het slanke roer was het lastig sturen. Heb een groter roer gemaakt maar is niet een echte verbetering.
Lijkt me wel leuk als het een aardig zeilend bootje kan worden.

Ik wil proberen de kiel te veranderen zodat het meer lijkt op die van mijn zoon. En dan eens kijken of dat beter is.

het lijkt me dat ze met deze kiel vooral een rechte lijn varen.
Je zou kunnen proberen de helft van de kiel als roer te gebruiken.

De site klompzeilen heb ik ook gelezen en dingen van geleerd. Heb ook nog andere site's gevonden waar wat stond, heb er zo mijn eigen combinatie van gemaakt. Gisteren met wat meer wind ging het wat beter, is nog niet super maar het al wel aan de vorm liggen.

Ik ga voor een week of 4 weg voor mijn werk, zal ook niet meer kunnen proberen of bouwen. Ga weer verder als ik thuis ben, zal er tijdens de reis nog eens over nadenken.

Bedankt voor u reactie en tot over een week of 4.

Harry

Leuk dat dit zo leeft! Tijden terug hebben we dit wel gezien en gedaan in het zuiderzeemuseum, maar die waren niet geschikt voor varen... ik denk dat ik het even onthoud voor als mijn dochters 7 en 8 zijn, lijkt me erg leuk om dan met het hele gezin te gaan doen! (En natuurlijk dan ook bestuurbar maken...)

Daarna een gemaakt met radiobesturing erin, alleen het roer is te bedienen. De kiel is van een ander type omdat nummer 1 en 2 best wel plat gingen met wat wind.
Maar het sturen met deze rc klomp valt wat tegen.
Hallo Harry,

De lange kiel, die er traditioneel onder een zeilklomp zit laat de boot hoofdzakelijk goed rechtuit varen, als je de boel radiografisch bestuurbaar maakt, kom je niet onder een tweekanaals versie uit, waarbij je ook de zeilen kunt verstellen.

Een (RC) zeilboot wordt namelijk voor een groot deel bestuurd door de stand van de zeilen.

Heb je, bijvoorbeeld, de zeilen afgesteld voor een halfwindse koers, dan kun je ondanks een bestuurbaar roer niet veel meer dan halve wind heen en weer kruisen, vóór de wind lukt maar matig, omdat door de stand van de zeilen de boot wil oploeven en aan de wind zeilen lukt niet, omdat je zeilen dan staan te killen...

Groeten, Jan.

vóór de wind lukt maar matig, omdat door de stand van de zeilen de boot wil oploeven

:rolleyes:
Dat is alleen op te lossen met het goed rechtophouden van de boot (mogelijk met de mast naar de loefkant).
Zonder verplaatsbare ballast lukt dat natuurlijk niet.
Als je de schoot laat vieren, komt het zeilpunt nog verder buitenboord en zal de boot helemaal loefgierig worden.
Als je dan gaat proberen om als "melkmeisje" te varen (fok te loef) is de boot weer wel redelijk in balans te varen (zonder helling uiteraard).

Jan bedankt voor je antwoord. Ik ben begonnen met een kanaal te sturen omdat ik simpel wilde beginnen. ik heb zeer weing kennis van zeilen en de ruimte in een klomp is ook niet veel.
Ik heb ook nog nooit een zeilboot gebouwd, maar met deze reacties en 1 klomp ervaring kan ik aan een volgende beginnen. Kijken of die dan beter wil varen.

Een zeilboot van 1 meter is wat groot om in de camper mee te nemen, en zo een klomp gaat nog wel. Als je dan toch aan een meertje staat kan je een beetje varen.

Ik ga gauw koffer inpakken en naar schiphol. Bedankt iedereen voor de reacties en tot over 4 weken.

Harry

Back