Zeilschip ballast

• Topicstarter Topicstarter mattooren
  • Startdatum Startdatum
M

mattooren

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nu een tijdje aan het bouwen aan een Basic Jolle. Ik heb deze +-1,5 keer vergroot en ik heb nu een ballastgewicht nodig van omme nabij de 1100-1300 gram. Heeft iemand tips om dit te maken/aan te schaffen.

Aanschaffen is natuurlijk het gemakkelijkste, mocht je toch er over denken het zelf te maken: houten halven mal maken en deze in vuurvaste cement drukken alles goed laten drogen dan kun je mal er zonder problemen uithalen.
VEILIGHEID : Draag een veiligheids bril en werkhandschoenen als je met lood aan de slag gaat. Cementen mal goed laten drogen anders vliegd het lood rond je oren als het nog aanwezige water plots verdampt.:shock:

Is gesmolten lood heet genoeg voor een lost foam techniek? Dan zou je gewoon in zand kunnen gieten (dat nog steeds natuurlijk goed droog moet zijn om stoom te voorkomen).
Maar nog eenvoudiger is het om loodhagel met epoxy (of iets anders) aan elkaar te plakken. De dichtheid is dan wel lager, maar je hebt geen gedoe met lood smelten etc.
Als die dichtheid echt iets zou uitmaken zo de OP niet hier om basaal advies komen vragen, denk ik.

Bij de weg, ik heb mijn loodhagel gescoord bij een duikshop. Die hebben zakjes van ~2 kg loodhagel, even vragen of ze een kapotte hebben liggen voor de leuke korting.

Mijn vader had het erover dat mijn oom vroeger malletjes maakte van klei, iemand daar ervaring mee?

ja met das klei gaat het ook daar heb ik mijn loden kanons lopen mee gegoten.

das klei kan je bij elke speelgoed winkel halen het is boetseerklei voor kinderen.

ook hier een halve mal maken en in 2 keer gieten maar wel zien dat je er iets inmaakt zodat je de 2 mallen tegen elkaar kan maken of gewoon vlak laten en met fixall tegen elkaar kitten

de kleiwerkt heel makelijk maar ook een paardagen laten uitdrogen natuurlijk

Oké, dat is duidelijk. Het lood kan ik in een viswinkel kopen of weet iemand nog een ander adresje waar je makkelijk 1,2 kilogram lood kan kopen?

bij een bouwmarkt plaats waar ze materiaal voor de bouw verkopen maar dat zal dus een rolletje van 20 kg worden en mischien wat kostelijk

dus de viswinkel is mischien wel iets beter

je moet wel opletten dat je iets meer lood smelt dan nodig want er blijft een hoop prut in het smelt potje zitten dat er niet uit komt dus voor 1 kg lood moet je tog rekenen op 100 a 200 gr meer smelten

ik smelt mijn lood in een blikke potje waar bonen of ertjes ingezeten hebben van de keuken op een kamping vuurtje kijk anders ff in mijn draadje van de sampan daar staan foto s

wel zien dat je handschoenen draagd en een goede tang hebt om het potje uit te gieten in je mal

snij je lood ook in kleine stukjes zo smelt het veel rapper dan een grote brok

Ik heb net loden kogeltjes gevonden bij quartel, dus dat komt wel goed :P

hmmm hobbywinkel==duur. Ik kreeg mijn lood gratis bij een duikshop...

Scoren bij loodgieter (afkomstig van daken) is veelal gratis of voor symbolisch bedrag, afhankelijk van de hoeveelheid. Kies wel stukjes met de minste 'vervuiling' met andere materialen en ga er niet boven hangen als je smelt! Klinkt logisch, maar het moet toch maar gezegd. Zodra lood gesmolten wordt, wordt het echt gevaarlijk. Met name bij inademing. In vaste toestand bij huidcontact wordt ook niet aanbevolen.

@JiB
Gesmolten lood is zeker heet genoeg om foam te laten smelten.

Heb al vele loodjes zo gemaakt:
Stukken blauw schuim plaat (roofmate?) op elkaar plakken en in vorm schuren.
Wikkel er dan gipsverband omheen. Heel goed laten drogen.
Dan verticaal in emmer zand zetten en lood erin gieten. Wel in 1 keer gieten (langzaam) om lucht en schuim troep te laten ontsnappen en mooi resultaat te krijgen.
De tijd geven om af te koelen en dan het gipsverband eraf halen.

Lood kan je smelten op het gasfornuis in de keuken, maar beter/ gezonder (ook voor de relatie met huisgenoten) is buiten op bv. een camping gas pitje. Om op te schieten gebruik ik ook een camping gas soldeer brander voor boven warmte. Met schuimspaan verontreiniging afscheppen.

Veiligheid: lood is giftig en gesmolten lood is erg heet. Altijd in goed geventileerde ruimte smelten. Mond- neus masker, werkhandschoenen en veiligheidsbril dragen en blote lichaamsdelen bedekken.
Lood gieten in korte broek en t-shirt is GEEN goed idee.

Omdat het schuim niet geheel oplost en om het gieten te vergemakkelijken een giet trechter met zo groot mogelijk gietgat op de neus van de mal maken. Bv door schuimvorm en gipsverband; het meeste schuim uitkrabben voor je begint met gieten.

Het afwerken en op gewicht brengen is de grootste klus. Door het gipsverband is het oppervlakte ruw. Bewerken gaat heel goed met een surform rasp en op het laatst schuurpapier.

Laatst bewerkt:
Gevaar

Heren,

Ik zie iedereen allerlei gevaren en veiligheidsmiddelen opnoemen.
maar lood gieten is geen grap!

Zoek goed op internet, naar de gevaren en veiligheidsmaatregelen!
Ik heb het aantal jaar geleden gedaan. dingen die mij nog bij staan.
- let op met wat je drinkt, (met Of melk OF water) slaat lood damp neer in je lichaam!=niet goed!
- zorg er voor dat waar je in giet geheel droog is, vloeibaar lood en water/vocht reageert zeer heftig!

Lees je goed in voor je er aan begint!

MVG

Gezien de leeftijd van de OP lijkt mij het geen goed idee om hem lood gieten aan te praten, met 16 jaar zijn je hersenen nog niet uitontwikkeld en veel gevoeliger voor loodvergiftiging.
En zoals ik al eerder zei, is het ook totaal niet nodig om zelf te gaan gieten. Loodhagel met epoxy in een mal lijmen werkt net zo goed, en brengt een stuk minder risicos met zich mee.
Maar afgezien van de gevaren, lood (of ieder ander metaal) gieten ziet er wel heel erg gaaf uit!

Back