Kielfin opties.
Ik heb een aantal halve bulbs liggen, over van een project uit 2013 (14 skûtsjes):
Gewicht per stuk 1100 tot ruim 1200 gram.
Voor mijn eigen in aanbouw zijnde skûtsje heb ik de helften op een kielfin van Trespa gebout, in model gevijld en geschuurd, geplamuurd en afgedekt met glasweefsel en epoxy, lood is naar spul:
Afgewerkt:
Aan de bovenkant een draadeind ingelijmd, de kielkast in de romp heb ik gemaakt door de bovenkant van de kielfin in te pakken in glasweefsel en epoxy (een mal ervan gemaakt, dus) met een flens eraan voor de vlakke bodem van de skûtsje romp.
Vooraf de Trespa fin natuurlijk in de loswas gezet, anders krijg je 'm nooit weer los.
Het vuilgrijze deel rechts verdwijnt in de kielkast. Draadeind M4.
Vanuit een ander perspectief zie je de Trespa kern van de kielfin:
Wie wat bewaard, die heeft wat; ooit een carbon IOM fin op de kop getikt op een Duits forum, extreem stijf en licht, daar komt dus ooit nog een bulb en een boot boven:
Hier is de bovenkant dus taps uitgevoerd aan beide kanten, in principe is één kant voldoende, ook weer met een draadeind aan de bovenzijde:
Dan nog wat voorbeelden van commerciële oplossingen, de kielfin van de Kyosho Seawind steekt maar 10 mm in de romp en heeft een lang draadeind dat boven dek uit komt, de fin is plastic en vrij slap, de hele uitvoering is vrij zwabberig, de plastic romp moet worden verstevigd, wil de boel niet gaan lekken door stress scheurtjes naast de kielvin:
De losse fin & bulb:
Thunder Tiger heeft bij de 1M Voyager wel een kielkast in de ABS romp gezet, die kielfin zit dus ook een stuk steviger vast in de boot, alleen jammer dat de fin zelf vrij slap en buigzaam is...:
Ook de vorm van de bulb is niet optimaal.
Groeten, Jan.