Zeilschip in elkaar zetten.

Hallo Marijke,

Gudmund heeft nog wat foto's geplaatst van hoe zijn plaat spaghetti in de romp past, al gezien?

Groeten, Jan.
 
3766F1F6-E628-4FF3-AF79-BE3163D2B25E.jpeg
Ik was het blik kotsbeu en heb mooie haakjes en oogjes gebruikt. Zit strak! Komt nog vergrendeling op als ik ben uitgeplamuurd en uitgelakt. Ik had een wijs filmpje maar dat kan ik dus alleen via youtube plaatsen en dat had ik ooit wel maar k
 
Hallo Marijke,

Gudmund heeft nog wat foto's geplaatst van hoe zijn plaat spaghetti in de romp past, al gezien?

Groeten, Jan.
Ja, het past... precies... je moet zijn mechanische vaardigheid prijzen! ik ben bijna klaar met masten en bomen.... dan touwtjes en blokken.... naaimachine afstoffen en zeilen spelden. (Overigens, bolling in de zeilen brengen valt wel mee, met een paar cupnaden heb je die al gauw, je kan ook hol knippen...)
Als ik de zeilen heb hangen kan ik over de winch gaan nadenken... en zodra dat plan af is en geplaatst maak ik de spinnakerzeilen...
 
Hallo Marijke,

Het principe van die schets klopt, maar wie dat getekend heeft, heeft nog nooit een zeilend model gemaakt, mechanisch rammelt het aan alle kanten, dit wordt spaghetti voor gevorderden, frustratie bis zum geht nicht mehr...

Groeten, Jan.
Billing boats, ik zei toch: ze zeilen zelf niet. Niks van te begrijpen. Gelukkig hebben we modelbouwforum nog!
 
Alle boten van Billing Boats worden daar gebouwd en ook getest :)
Dat zal best, maar wat zijn dan de kriteria?
Dat de kit onderdelen passen en de boel niet zinkt bij een test in het water?

Uit de documentatie die Marijke laat zien, blijkt geen inzicht in hoe een zeilend model moet worden gerealiseerd...

Groeten, Jan.
 
Alle boten van Billing Boats worden daar gebouwd en ook getest :)
Ik ben het met Jan eens, ik kan er geen chocola van maken, geen tekst, helemaal niks. Ze leggen niet eens uit dat er wanten zijn en hoe je die maakt, over de zeilwinches doe ik er het zwijgen toe, het is een mooi schip, maar even begrijpelijk uitleggen hoe waar en wat laten ze achterwege....:weetnie: jammert!
 
als je de twee voorste maar met 1 koord maakt en in het midden van het dek naar boven laat komen net zoals de achterste.
En je gebruikt gesloten drums ipv open gaat dit lekker varen als je er maar geen wedstrijden mee wil gaan doen want dan is het inderdaad een ander verhaal.
Bij mijn zeilscheepje zit er zelfs geen winch in maar een servo met lange arm. Nog nooit koorden in de war gehad.
 
als je de twee voorste maar met 1 koord maakt en in het midden van het dek naar boven laat komen net zoals de achterste.
En je gebruikt gesloten drums ipv open gaat dit lekker varen als je er maar geen wedstrijden mee wil gaan doen want dan is het inderdaad een ander verhaal.
Bij mijn zeilscheepje zit er zelfs geen winch in maar een servo met lange arm. Nog nooit koorden in de war gehad.
Foto? Wedstrijden: uitgesloten. Lekker varen op de aasee... (bocholt(D)...)
 
vergelijk even met de tekening die je zelf poste in 124,
makkelijker gaat niet, het idee, de wind blaast de zeilen open en als je wil vooruitgaan trek je de zeilen strak. bij het draaien zal je zeer waarschijnlijk stil vallen omdat je moet wachten tot de wind de zeilen terug heeft opengezet en daarna kan je terug bijstellen. voor wedstrijdvaren helemaal niet geschikt maar voor het toeristen ideaal.
klik even op de miniaturen dan krijg je een extra grote tekening.
20210505_231339.jpg 20210505_231348.jpg 20210505_231402.jpg
 
Ik heb ook al eens gezien met enkel roerservo en rekken aan de zeilpunten.... ging prima! Maar een ballastzwaard blijf ik voor stabiliteit een prima idee vinden....
 
Voor het grootzeil en de bezaan zou je best met een sterke servo met arm kunnen werken.

Voor de overlappende fokken kom je daarmee niet weg, vanwege de grote lengte schoot die je moet verhalen om van bakboord naar stuurboord te komen...

Groeten, Jan.
 
Voor het grootzeil en de bezaan zou je best met een sterke servo met arm kunnen werken.

Voor de overlappende fokken kom je daarmee niet weg, vanwege de grote lengte schoot die je moet verhalen om van bakboord naar stuurboord te komen...

Groeten, Jan.
Wees niet bang jan, de servo’s komen er. Een roerservo, drie zeilservo’s. Maar eerst eens de zeilen en touwen regelen. Ik ga eerdaags aan het want beginnen, daarna de zeilen naaien.
 
Voor het grootzeil en de bezaan zou je best met een sterke servo met arm kunnen werken.

Voor de overlappende fokken kom je daarmee niet weg, vanwege de grote lengte schoot die je moet verhalen om van bakboord naar stuurboord te komen...

Groeten, Jan.
klopt Jan, maar 1 zeilservo met dubbele gesloten trom en 1 lijn naar elk fokzeil dat op de koningsplank naar boven komt voldoet mijn inzien meer dan voldoende om wat te zeilen op een vijver.
de wind bepaald wel welke kant het moet gaan hangen, is enkel een kwestie van aanhalen dan.
als je dan voor het grootzeil een andere servo neemt hoef je niet in de romp een lijn te maken die heen en weer loopt.
Dacht dat dat het grootste probleem was vermits de romp reeds dicht is.
 
Een roerservo, drie zeilservo’s. Ik ga eerdaags aan het want beginnen, daarna de zeilen naaien.
Hallo Marijke,

In principe heb je aan twee zeilwinches voldoende; ééntje voor het grootzeil en de bezaan (voor deze beide zeilen kun je volstaan met één stevige servo i.p.v. een winch) en één winch voor de overlappende fokken.

Wat betreft het want; Gudmund heeft 'alles waar de schoten aan kunnen blijven hangen' weggelaten, zowel aan dek als in de verstaging, vergroot de laatste foto van zijn model maar eens. Dat is een goed idee, want eenmaal op het water kun je niet even een bemanningslid erop af sturen om een verstrikt geraakte schoot los te maken...

Een optie is, om voor het zeilen zoveel mogelijk te minimaliseren en de 'toeters en bellen' afneembaar te maken, zodat die er op de kast weer aangehaakt kunnen worden voor het mooi.

Groeten, Jan.
 
Een optie is, om voor het zeilen zoveel mogelijk te minimaliseren en de 'toeters en bellen' afneembaar te maken, zodat die er op de kast weer aangehaakt kunnen worden voor het mooi.
goed idee! Ik zit net te bedenken hoe en wat, helemaal geen ene aanwijzing voor wat waar te plaatsen, lekker bij gudmund afkijken is een toptip!

de boom van het grootzeil, vergeef mij dak al die deftige zeiltermen niet ken, gaat 180 graden over het water, 90 bak 90 stuur (die ken ik wel....) dus mij dunkt dat ik een flinke lengte touw op die servoos hebben moet.... schoot aantrekken is niet zomaar even gedaan.... vandaar twee servoos voor het grootzeil misschien? En de derde voor het voorste zeil?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top