Zekering BMI Ultrapower 10A

Weet iemand de waarde van de glaszekering die inwendig in de BMI Ultrapower 10A voeding zit.

Dus niet de kunstof autozekering van 7.5 A, maar inwendig zit er ook een glaszekering, en die ben ik kwijt nadat hij was stuk gegaan...

Weet iemand toevallig wat het amperage van deze zekering moet zijn...

Tnx

Die zit aan de 220v kant dus gezien de wattage lijkt mij 1A meer dan voldoende, misschien voor wat ruimte 1.5 of 2A

Roelof zei:
Die zit aan de 220v kant dus gezien de wattage lijkt mij 1A meer dan voldoende, misschien voor wat ruimte 1.5 of 2A
Het zal inderdaad zoiets wezen Roelof.

Alleen ik weet het niet meer zeker, wel dat het een zandgevulde zekering was... (blussen van de vonk die ontstaat bij doorbranden).

En inderdaad zit ie aan de 220v kant...

Oscar Hartman zei:
Roelof zei:
Het zal inderdaad zoiets wezen Roelof.

Alleen ik weet het niet meer zeker, wel dat het een zandgevulde zekering was... (blussen van de vonk die ontstaat bij doorbranden).

En inderdaad zit ie aan de 220v kant...

hoi, dat zand is niet voor het blussen van de vonk,
maar geeft aan dat het een trage zekering betreft .
die een grotere inschakelpiek aan kan .
groeten wiebe

Wiebe,
Dat zand is wel degelijk bedoeld om de vonk te blussen als de zekering doorbrandt. Een bijkomende functie is het koelen van de zekeringdraad tijdens "normaal" gebruik.
Dat (bijna) alleen trage zekeringen met zand gevuld zijn komt door het feit dat de stromen bij een trage zekering veel hoger kunnen oplopen voordat de draad doorbrandt. Vooral bij hogere spanningen en grotere stromen kan er een flinke vonk ontstaan waardoor de zekering zou kunnen "ontploffen". Niet lachen! het is gebeurt, ik heb het zelf meegemaakt! Een niet met zand gevulde trage zekering van 4A was ontploft in een monitor. De glasscherfjes waren door de klap in de naastliggende onderdelen geslagen en zaten vast in de folie van een elco en in de tape van een trafo.

Back