zekering tussen snelheids regelaar en motor

• Topicstarter Topicstarter sven vlam
  • Startdatum Startdatum
@zoef de haas
ik zeg niet dat je zwaar moet overzekeren gelijk,, je moet zekeren op een veilige waarde, maar bij de max belasting van de moter / regelaar of accu als je daar ruim onderzit *wel uitgaan van degene die het laagste max heeft* zal er niks gebeuren, en hoef je dus niet te zwemmen en zal die ook niet afbranden,

en elektro is mijn school :lol:

Waarom zwemmen het schip, boot drijft wel naar de kant.

Zelfs als een sleper van mij omgetrokken werd en naar de bodem ging dacht ik er niet over om het water in te gaan de electronica is toch al nat.

Ik blijf erbij meet de waarde van de gebruikte stroom in het water en pas daar je zekering op aan.
Heb daar nooit geen problemen mee gehad.

Jan Vos zei:
Ik blijf erbij meet de waarde van de gebruikte stroom in het water en pas daar je zekering op aan.
Heb daar nooit geen problemen mee gehad.

Jan en ik verschillen nog wel eens van mening 8), maar Jan heeft gelijk.
Kijk naar het belaste stroom verbruik (in het water dus) en ga hier "iets" boven zitten.
En wat dat iets is mag ieder voor zich invullen.
En dan ligt je zekering er heus niet gelijk uit bij het eerst de beste takje.

@ Ron en F v Gent

ik heb net nog ff een oud vaktheorie boek erop na geplozen, en moet erkennen dat ik idd ongelijk heb.

(had ik nu maar op de LTS mijn huiswerk maar gemaakt.)

btw is het mogelijk een schakeling te maken die de stroom begrenst vanaf een bepaald niveau?
zeg maar van 0 tot 15 a 20A en alles wat daarboven komt word geblockt als het ware?

Prakkie,

Die mogelijkheid bestaat wel een schakeling waarmee je de stroom kunt begrenzen.

Als je een werkend anker hebt bijvoorbeeld dan kan je soms niet zien dat het anker tegen de romp aangetrokken wordt en als die ankerlier nu 8 kilo trekt is dat prima maar als het anker tegen de romp aankomt loopt de stroom hoger op en dat stel je in.

Adam dat is net als met smaken als we allemaal dezelfde smaak zouden hebben werd het wel eentonig.
Met meningen is het van hetzelfde laken een pak.

schema's?

wellicht kan je de motor en vaarregelaar er ook mee beveiligen.

ik denk dat het simpelste 'schema' voor te hoge motorstromen (aandrijving welliswaar) gewoon zijn :

- verander de schroef
- verander het voltage
- verander de motor

en dat deze oplossingen beter zijn dan stroombegrenzings printjes.

mijn voorstel :

- zeker de motor af beneden de kortsluitstroom (vastloop)
- zeker de accu af beneden de capaciteit van de regelaar
- zeker de accu ook af beneden de capaciteit van de kablage in de boot

meestal kunnen de accus VEEL meer hebben dan de rest van je boot.

trouwens... wat zijn hoge stromen? dat hangt af van je model en aandrijving.

ik ben er nog wel niet uit of je echt de motor ook moet zekeren indien de kortsluitstroom van de motor lager is dan je regelaar aankan. In theorie zie je het snel als ie vastloopt.

om mijn laatste boot heb ik het toch gedaan.

Patrick

Hier nog even een schema van een stroombegrenzer of je de onderdelen nog kan krijgen van dit schema weet ik niet.

Maar er zal al wel een modernere versie zijn.

strombegrenzeri5pw.jpg

stroombegrenzerii7xw.jpg

Perk

Vroeger had je van Robbe een vaarregelaar die deed 10 Amp later is er nog een andere gekomen die uit twee delen bestond ik had deze ook maar die was ook maar 12 Amp later heb ik er goedkoop een 20 Amp bij kunnen kopen bij een handelaar die de overgebleven artikelen van opgedoekte zaken opkocht.

Ik heb eenmaal meegemaakt dat een 12 Volts hectoperm in een Binnenschip meer als 10 Amp trok terwijl die maximaal maar 4 Amp mag hebben.

Hier hadden leden van de Vaargroep de spoed van de schroef verhoogd liep het schip van 3 meter sneller.
Ik werd erbij geroepen toen de draden van het anker van de collector gesmolten waren deze waren met gewoon soldeertin vastgesoldeerd.

Ik heb dat weer kunnen herstellen en de motor draaide weer maar toen hij weer in het schip gebouwd werd heb ik de universeelmeter helaas was dat een tot 10 Amp ertussen gehad gelukkig had ik ook nog een analoge 30 Amp meter die er tussen en hij zet zo al op de 20 Amp meende ik.

Ik heb die scheepschroef eronder uit gehaald en op de draaibank de spoed verminderd en daarnaa het weer gesoldeerd na het plaatsen trok de motor 2.5 Amp voor een schip van 3 meter niet slecht.

En weet je wat het mooie was het is niemand opgevallen dat het schip anders vaarde deed het schip ook niet de motor maakte meer toeren.

Ze zullen wel denken daar heb je hem weer maar ik hou het mooi bij die Decaperms en Hectoperms.
De 6 volt versie's heb ik gedeeltelijk verkocht want ik vaar op 12 volt.
Ik heb maar 10 Amp vaarregelaars uit de tijd van Napoleon zoals iemand eens omschreef.

Maar ik heb nooit een uitgebrande boot gehad wel een die naar de kelder gegaan was maar daar kan de electronica wel tegen.
Misschien het moderne ook niet meer.

Back