Zelbouw Hovercraft (Profielwerkstuk)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Cyclonist, 25 okt 2006.

  1. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Hallo allemaal!

    Ik lees al een tijdje mee op dit forum, en heb met een klasgenoot besloten om voor ons profielwerkstuk dat we dit jaar op school moeten maken als onderwerp 'de hovercraft' te nemen.
    We zijn van plan een model hovercraft te bouwen. Het bouwproces is het grootste onderzoek, maar we willen ook nog enkele tests doen als de hovercraft af is.
    Ik weet dat er al veel vragen over hovercrafts, en ook in de combinatie met het profielwerkstuk hier voorbij zijn gekomen.
    Toch heb ik een nieuw topic geopend, omdat we nog met enkele vragen zitten en omdat we graag hier ook het bouwproces willen laten zien.

    Het is dus de bedoeling om een model hovercraft te bouwen,
    daarvoor krijgen we een bepaald budget. (staat niet helemaal vast (maar het zal zeker niet meer dan 100 euro zijn)
    We hebben een 40 Mhz AM 2-kanaals besturingsset en een berg servo's zelf,
    maar er zullen dus ook nog genoeg onderdelen aangekocht moeten worden.
    Omdat we qua motoren, regelaars en accu's niet precies weten wat we nodig zullen hebben, zou ik graag willen weten of het volgende geschikt zou zijn om een leuke, leerzame hovercraft van te maken:

    Stuwmotor: Speed 400 6V met gunter-propeller (125 mm)
    Liftmotor: Speed 300 (of ook 400?) met dd-propeller (3x2 / 3x3)
    Accu: 6/7 cellen NiMh accupack (7,2/8,4 volt – 2500 mAh)
    Regelaar: - nog onbekend - (20A brushed van Hi-model bijvoorbeeld?)

    De hovercraft zal grotendeels gebouwd worden van depron, en hij zal ongeveer 470mm x 300mm groot worden.

    Omdat de school dingen moet betalen willen we natuurlijk wel zeker weten dat we de juiste componenten in huis halen.
    We hebben daarom dus de opdracht gekregen om eerst te onderzoeken wat we precies nodig hebben, en daarna moeten we dus een lijstje maken met benodigdheden, zodat het een en ander gekocht kan worden.

    Om te beginnen zouden we dus graag willen weten of we met bovenstaande onderdelen uberhaupt een hovercraft kunnen bouwen!
    We hebben de onderdelen geselecteerd met behulp van de informatie uit 'het grote zelfbouw hovercraft'-topic.

    Alvast bedankt,

    Ruud & Mitchel
     
  2. Ymmot

    Ymmot Guest

    ik ben ook bezig met een profielwerkstuk over hovercrafts en ik kan jullie wel vertellen wat ik allemaal gebruik, maar niet of het wel gaat werken.

    ik ga een speed 400 6v met 6x3 of 6x4 prop gebruiken. gunterpropje zal ook wel werken. als lift gebruik ik een speed 300 7.2v met 3x3 prop.
    als batterij gebruik ik een 3200 mAH nihm 6cel 7.2v pack dat ik bij de locale modelbouwwinkel voor 20 euro op de kop heb getikt.
    als regelaar heb ik een 20 amp regelaar van €9,95 bij rctechnics, over de werking weet ik echter niets, maar hij was in iedergeval niet zo duur.
    mijn romp ben ik aan het maken met 0.8mm triplex met 3cm piepschuim ertussen met luchtkanalen van ong 50 bij 25cm. depron zal waarschijnlijk ook goed werken.

    voor de rest kan ik wel wat tips geven, ik weet niet of jullie al langer bezig zijn met modelbouw (ik ook niet maar ik ben al wat dingen tegengekomen).
    ten eerste: modelbouw is duur. daarnaast past lang niet alles meteen (een dd-prop bijvoorbeeld zal waarschijnlijk niet meteen passen op een speed 300, het gat is waarschijnlijk te klein.)! ook belangrijk: zoek eerst wat uit over hoeveel stroom je gaat gebruiken en pas daar je stroomdraad op aan, koop niet gelijk de grootste diameter, dat gaat niet goed werken, 2,5 mm is te dik! (ervaring daarmee :roll: ).
    oja, vergat ik nog, ik zou geen 6v motor aansluiten op een 8.4v accupack, 7.2 volt kan volgens mij wel.
    als er iets is dat ik verkeerd heb gezegt, moet men het maar zeggen, ik ben ook geen expert.
     
  3. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
  4. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Okee heel erg bedankt voor de tips, het 'grote doe het zelf hovercraft' topic hebben we al helemaal uitgeplozen.
    We hebben hier alleen wat andere combinaties staan, en we zouden graag willen weten of dat zou werken! :)

    En zoals al gereageerd werd, kunnen we een Speed 400 6V motor op 7 cellen NiMh laten lopen? (we willen wel nog wat vermogen overhouden)
    Daarnaast vroegen we ons af of de keuze tussen NiCd/NiMh iets uitmaakt.

    We zijn bezig met de eerste schetsen, binnenkort meer! :)
     
  5. ik kan me herrineren dat op mijn school er 2 gasten een paar jaar geleden ook een hovercraft hebben gebouwd voor een profielwerkstuk.
    en zelf lijkt me het ook een leuk onderwerp.

    maar helaas geld er bij ons op school: je mag gebruikmaken van de aanwezige materialen, maar je moet de rest zelf betalen :( :bad-words:
     
  6. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    kijk ook even bij modelbouw-Faq :
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=11

    volgens mij vormt dat geen probleem.
    maar aangezien ik niet zo voor brushed motoren ben, weet ik et niet 100%
    NiCd en Nihm maakt geen verschil uit.
     
  7. aviador

    aviador Guest

    een sp400 6 volt op 8.4 volt laten draaien geeft erg goede resultaten met een nimh pakketje van 7keer aaa, die 2500mah die jij aangeeft zijn zeker penlites. die kunnen niet de stroom aan, en als je sub-C cellen bedoelt zijn deze weer te zwaar. een aaa pakketje is ongeveer 70gram, en kan veel stroom leveren en is erg goed voor hovercrafts.
    als je een beetje effieciente manier maakt voor het hoveren kan je een klein motortje voor de lift gebruiken, een 280 size motor zou sterk genoeg mogen zijn. zou zonde van de energie zijn als je een veel te zware motor vorr lift gebruikt.
     
  8. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    We hebben voor accu's inderdaad gekeken voor een sub-c cellenpakket, deze wegen rond de 300/350 gram voor 2000 mAh.
    Maar wat voor andere accu's kunnen we dan gebruiken?
    We waren van plan een cellenpakket te kopen (evt. 2) en deze gewoon op te laden aan een laboratorium voeding op school
    (dat was geen probleem volgens de leraar).
    Ik durf niet te zeggen of we 1 speed 400 en 1 speed 300 op een 7-cellen AAA NiMh +/- 1500 mAh kunnen laten lopen?
    Mocht dat wel mogelijk zijn, graag ook een link naar een shop waar we die kunnen vinden :)
    (We zijn zo tot nu toe namelijk alleen lipo's en NiMh racepacks tegengekomen)
     
  9. Ymmot

    Ymmot Guest

    misschien een beetje schaamteloos, maar aangezien jullie ook dingen gaan onderzoeken, heb ik ook een vraagje aan jullie: hebben jullie al formules gevonden?
    ik heb wel al wat dingen gevonden, als jullie daar interesse in hebben moeten jullie dat even zeggen.
    daarnaast ben ik ook bezig met bouwen en als jullie er wat aan hebben kan ik waarschijnlijk ook wel wat dingen posten (foto's ofzo).
     
  10. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Stuur gerust een pb als je vragen, tips of foto's hebt! :D
    Alle hulp is welkom in ieder geval, we zijn vandaag bezig met het bepalen van het gewicht.
    De onderdelen die we geselecteerd hebben mogen samen niet te veel wegen, anders krijgen we hem misschien niet de lucht in 8O :wink:
     
  11. Ymmot

    Ymmot Guest

    als ik tips en/of foto's heb zal ik ze hier wel posten, dan hebben andere mensen er ook wat aan. ik heb al gemerkt dat er op andere fora, zoals het tu delft scholierenlab, nogal veel mensen zijn die vragen hebben over dit onderwerp.
    ik heb zelf nog niet opgelet hoeveel die van mij gaat wegen, dus het wordt bij mij een verrassing of hij gaat werken. voornamelijk met de batterij zal het er waarschijnlijk om gaan spannnen (ong 350g, oeps). de romp is wel redelijk licht volgens mij, maar 200g.
    als jullie aan het berekenen of formules zoeken toezijn, dan kan ik wel wat linkjes posten.
     
  12. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Oke we zitten nu een beetje in de problemen met de stroomvoorziening,
    we kunnen dus een Speed 400 6V met Gunter én een Speed 300 6V laten lopen op 8,4 Volt (eventueel 7.2V).
    Maar in dit topic werd gereageerd dat Sub-c cellen te zwaar zouden zijn? en AA-cellen te licht.
    Wat moeten we dan wel gebruiken?
    Ik heb op conrad.nl dit accupack gevonden: Bestnr.: 228205 - 89
    NiMh - 8,4 Volt - 650 mAh - 7 AAA cellen --> moeten we naar zoiets kijken?
    Of hebben we voor die twee motoren iets totaal anders nodig?
    Wat voor minimale cappaciteit hebben we nodig, en wat voor accu moeten we juist wel gebruiken?
    Graag een voorbeeld erbij van een webshop, dan weten we naar wat we moeten kijken.. :?
     
  13. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Een eerste 'schets' die we hebben gemaakt van de te bouwen hovercraft:

    [​IMG]
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
  15. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Die ziet er leuk uit zeg! Een soort hydroplane bouwen leek ons ook wel wat, maar dat schijnt toch moeilijker te besturen te zijn.. :p
    Kan iemand nog antwoord geven op de vragen misschien? :| :D
     
  16. JiB

    JiB Guest

    Allereerst, je hebt niet perse twee motoren nodig. Als je goed naar dat X-twin ontwerpje had gekeken had je gezien dat een gedeelte van de propellor druk gebruikt werd om het 'kussen' te vullen. Als je maar een motor hebt, maak je het een stuk makkelijker qua aansturing. (met twee kanalen kan je sowieso de kussendruk niet apart aansturen).
    Over het gewicht van de batterijen hoef je je niet zo'n zorgen te maken, als je te weinig lift hebt hap je een iets groter stuk bij de propeller weg, of maak je het oppervlak iets groter. Wat je wel van te voren uit zou moeten rekenen en testen is hoeveel druk je ongeveer nodig hebt om los te komen. Je had het over een oppervlak van ongeveer 15 dm^2. Stel dat je toestel 500 gram weegt, wat is dan de minimale druk die je nodig hebt om je toestel te laten zweven? Ga eens na of die druk ook met de propeller die je in gedachten had te bereiken is? hoe groot is het oppervlak van andere ontwerpen en wat gebruiken die voor de lift? Zo nee, dan zal je een groter grondoppervlak nodig hebben (en dat gaat lekker snel, want als je het ontwerp 2x zo groot maakt, heb je 4x zoveel oppervlak).

    De oen die trouwens beweerde dat AA (penlite) niet genoeg stroom zou kunnen leveren maar AAA wel, mag dat eens uitleggen. Volgens mij blijft de C-waarde voor NiMH's ongeveer gelijk per cel, maar is de capaciteit wel hoger. En de maximale stroom is C * Cap, dus een AA cel met nominale capaciteit 2000 mAh kan meer stroom leveren dan een AAA cel met 700mAh capaciteit.

    Waar nog veel werk in kan gaan zitten is luchtkussen-rok. Als je geen rok gebruikt kan je eigenlijk alleen over gladde oppervlakken zweven, en val je vrij snel van het kussen af, bv in een bocht. (door de bocht hel je naar buiten over, aan de binnenkant onstaat nu een veel grotere spleet waardoor al je druk wegvalt en je komt met de zijkant op de grond.) Met een rok kan je grotere oneffenheden in de ondergrond aan en heb je wat vering. De moeilijkheid is om je rok zo te snijden/plakken dat hij in opgeblazen toestand precies aansluit op de grond. Vooral in de hoeken willen nog wel eens lelijke lekken zitten, maar als je een ronde voorkant wilt hebben zal je daar zeker wat moeite mee krijgen.

    Succes er mee in iedere geval.
     
  17. Ymmot

    Ymmot Guest

    het ontwerpje ziet er goed uit, ik ben het alleen wel eens met de persoon hierboven, de ronde voorkant kan wat lastig zijn, misschien is het handig de voorkant hetzelfde te maken als de achterkant.
    de reden dat ze 2 motoren gebruiken is (dit is in iedergeval de reden waarom ik het doe) denk ik dat ze ook dingen willen meten: het is een stukje makkelijker om bijv. de lift te meten als de hovercraft ook stil kan liggen. :)
     
  18. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Zoals Ymmot al aangaf hebben we er inderdaad al voor gekozen om een 2-motorig voertuig te bouwen, zodat we de hovercraft ook op de plaats kunnen laten hoveren zonder dat hij al weg vliegt. Dit was ook een van de eisen waar onze hovercraft aan moet voldoen. We hebben namelijk wel gekeken naar een één-motorig model, daarvoor hebben we toen een brushless 'fietsbel' bekeken.

    Wat de rok betreft, daar zijn wij zelf ook nog niet helemaal uit.
    Een ronde vorm is inderdaad wat lastiger te maken, maar we hadden het idee de rok misschien te maken door een oude binnenband van een fiets te bewerken. Mocht dat niet lukken dan proberen we het te maken van een wat steviger stof, skai. De ronde vorm kun je dan opdelen in kleine stukjes en die aan elkaar vast stikken.

    We hebben verder de opdracht gekregen om alle onderdelen van tevoren zorgvuldig te selecteren, en die daarna in één keer te bestellen. Als we verschillende motoren moeten gaan testen kan de bouw vrij duur uitvallen, en dat kunnen we ons niet permitteren met ons budget..

    Het stukje dat je vertelde over de oppervlakte van de hovercraft vonden we wel interessant, want daar hadden we zelf nog niet aan gedacht. Want ons idee was, dat als je de oppervlakte groter maakt, je per seconde méér lucht kwijt raakt omdat de rok zoveel maal groter is. De luchtlaag onder de rok word dan eerder afgevoerd, en in de rok zal dan een lagere druk komen dan wanneer het model kleiner is. Maar als je een sterke luchtstroom in de rok blaast, maakt dat natuurlijk niet uit. Een kleiner oppervlak zou dan betekenen dat de hovercraft b.v. 3mm boven de grond zweeft, en bij een groter oppervlak b.v. 2mm (dat maakt verder niet veel uit, dan is het vergroten van het oppervlak inderdaad handig!)

    We willen de stuwmotor regelen via een kanaal, en het andere kanaal is voor het roer. De liftmotor zetten we door middel van een schakelaar aan, die zich op de hovercraft zelf bevind. De hovercraft willen we echter uitrusten met één goede accu, die het vermogen van beide motoren aan kan. Aan wat voor accu moeten we dan denken? AA-cellen pakket maken of zo'n Sub-c pakket bestellen? Het scheelt nogal in gewicht namelijk.

    Alvast bedankt! :D
     
  19. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Ik heb hier nog even een plaatje van een Griffon Hovercraft met ook enkele ronde vormen (hier kun je zien hoe ze de rok rond hebben gemaakt):

    [​IMG]
     
  20. JiB

    JiB Guest

    amperes kan je gewoon optellen, dus zoek uit hoeveel je motoren ongeveer gaan verbruiken. Dat C-cellen pakket leek mij wat aan de dure kant. Overigens kan je niet zomaar NiMH cellen aan elkaar solderen: je smelt dan het veiligheidsventiel kapot. Ik zag laatst in de electuur een methode om het wel goed te doen. Anders kan zo'n 8 cellen houder voor AA misschien ook wel.

    Ennuh, aan dat plaatje kan ik dus niet zien hoe ze die rok nou precies gemaakt hebben, alleen dat ze meerdere secties hebben genomen, maar in welke vorm je die secties uit moet snijden/plakken???.
    Misschien is het een werkbaar idee om met buisisolatie de vorm van de rok te maken (snijden, niet buigen) en daar netjes plastic overheen te plakken. Dan wurm je de buisisolatie er uit en heb je als je geluk hebt een goed aansluitende rok.
     

Deel Deze Pagina