Zelbouw Hovercraft (Profielwerkstuk)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Cyclonist, 25 okt 2006.

  1. Ymmot

    Ymmot Guest

    hoe gaan jullie de voorstuwingsmotor monteren?
    ik moet nog steeds een motormount in elkaar draaien, maar ik weet niet of mijn ontwerp wel zo haalbaar is.
     
  2. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Daar moeten we zeer binnenkort ook over na gaan denken, maar 't zal waarschijnlijk een aluminium constructie worden.

    Hier nog wat foto's van hoe het ervoor staat, de luchttunnel voor de stuwmotor is klaar,
    we hebben nu besloten ook nog een minder brede te gaan maken voor de liftmotor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten :D
     
  3. Ymmot

    Ymmot Guest

    ik heb even een vraagje over de stroomdraaddoorsnede voor de speed 400.
    weet iemand wat je daar het beste voor kan gebruiken?
    ik heb wel wat draad liggen dat ik voor laadkabels/meet kabels ga gebruiken, maar dat is 2,5 mm[sup:6a7135c29a]2[/sup:6a7135c29a],
    oftewel voor mijn gevoel veel te dik om mijn hele hovercraft mee te doen.
    het is volgens mij nogal lastig aan de motorpolen te solderen.
    het draad van de speedcontroller is veel dunner[s:6a7135c29a], ik weet alleen daar de diameter niet van.
    het is een no-name 20/25 amps speedcontroller van RCTechnics, iemand enig idee?[/s:6a7135c29a]
    die is 0,5 mm[sup:6a7135c29a]2[/sup:6a7135c29a], een stuk dunner (te dun?).
    is 1 a 1,5 mm[sup:6a7135c29a]2[/sup:6a7135c29a] misschien beter om te gebruiken over de hele hovercraft?
     
  4. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Tja die bedrading, daar hebben we het vandaag ook nog over gehad.
    We zijn niet van plan die dikke draden die standaard aan de regelaar zitten te gebruiken voor de hele hovercraft,
    dat lijkt me niet echt nodig voor wat we gaan gebruiken!

    We zijn alweer wat opgeschoten trouwens ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende echte update zal waarschijnlijk pas over 2 weken zijn,
    d'r komt weer een tentamenweek aan dus we hebben genoeg te doen!
     
  5. eddy

    eddy Guest

    Ziet er allemaal netjes en verzorgd uit!

    Groeten Eddy
     
  6. Ymmot

    Ymmot Guest

    ik heb wel wat zitten zoeken vandaag en voor een hoge stroom heb je wel een grote diameter nodig.
    dus ik hoop dat iemand dit leest en er antwoord op kan geven.
    jullie zijn trouwens wel een heel eind opgeschoten, damn, ik zal moeten doorwerken...
     
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Ben je al verder gevorderd?? :D
     
  8. Ymmot

    Ymmot Guest

    Ben wel al iets verder. motorsteun achter is af, ben nu bezig aan de rok, alleen de onderkant moet nog worden vastgeplakt.
    daarna moet de motorsteun nog worden gemonteerd en de elektronica moet nog worden uitgezocht (zie bijv. mijn vraag hierboven).
    ik zal als ik wat tijd heb even wat meer foto's maken en posten.
     
  9. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Het hangt ook een beetje af van de lengte van die kabels, hoe langer, des te dikker ze moeten zijn, anders raak je teveel spanning kwijt.
    Normaal gesproken zou ik voor een speed 400 motor 1.5mm2 gebruiken.
     
  10. Ymmot

    Ymmot Guest

    De draadjes aan de speedcontroller zijn ongeveer een cm of 5 lang, ik denk dat de rest ongeveer 20 a 30 cm lang wordt. Zal ik gewoon de 2,5 mm2 gebruiken?
    Dan weet ik in ieder geval zeker dat het dik genoeg is.

    weet u misschien ook wat de voorontstoring van een speed 400 (Graupner) is? Dan weet ik of ik op die van mij nog 2x een 47nF condensator naast de 100 nF moet solderen. Want ik zie wel dat er twee condensatoren in de motor zitten, maar de waarde is niet zichtbaar.
     
  11. Ymmot

    Ymmot Guest

    Voor de geïntereseerden:

    Fototijd :D !

    Romp compleet:
    [​IMG]

    Closeup gat voor de propellor met splitters:
    [​IMG]

    Maken van de rok:
    [​IMG]

    Sinusvorm in de naad:
    [​IMG]

    Lijmen rok:
    [​IMG]

    De vorm is al zichtbaar door de sinussen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Veel kijkplezier :D
     
  12. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Oh oke dus er zijn wel nog geïnteresseerden! Nou onze 'Hoovy' is zo goed als af,
    hij vliegt al een dikke twee weken door de gang van de school.. :p Ik zal straks even wat foto's uitzoeken,
    en een filmpje plaatsen mochten we dat leuk vinden? :wink:
     
  13. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Oke hier 't vervolg op de rest van de foto's!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    We zijn nog bezig met een mooie kap voor d'r op, en verder zijn we natuurlijk druk aan het ra.. eh testen :wink:
    Hij stuurt echt heerlijk, de liftmotor krijgt echt alles met gemak omhoog en de (vuilniszak!)rok werkt uitstekend!
    We hebben 2x Speed 400 7.2V motoren gebruikt, waarvan de liftmotor op een 7.2V accupack loopt en de stuwmotor op een 9.6V accupack.
    Eigenlijk waren we van plan één accu te gebruiken voor beide motoren, maar de liftmotor maakte dan teveel toeren,
    en dan werd de rok minder gecontroleerd opgeblazen.
    In tegenstelling tot de stuwmotor moet de liftmotor continu stroom hebben, dus dat accupack is helaas erg snel leeg,
    we zijn daarom nog op zoek naar een mooie 7.2V accu met een cappaciteit van minstens 2500 mAh!
     
  14. Ymmot

    Ymmot Guest

    Hey cool, die van jullie ziet er goed uit.
    Ik ben ook al een heel eind. Het hovergedeelte doet het inmiddels ook al een week of twee. De combinatie van de ontvanger en regelaar is echter Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Ik krijg de achtermotor en roer niet fatsoenlijk werkend tot nu toe.

    Als ik gas geef moet ik eerst de stick helemaal naar achter halen en dan weer naar voren brengen. op ongeveer 3/4 gas stopt de motor dan met draaien. Ook als ik de servo beweeg stopt de motor met draaien. de regelaar kan als het goed is een halve ampere leveren, dus ik snap echt niet meer wat het probleem is.
    Als iemand het weet mag hij het zeggen!

    Voor de rest druk bezig met het verslag, moet het over 3 weken inleveren, oeps.
    Als jullie nog formules nodig hebben moet je het zeggen, ik heb nog wel een linkje.

    Edit: check modelbouwmarkt.nl even bij accu's, staat misschien wel iets bij zag ik net even(2e van onderen).
     
  15. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    leuk om te horen dat hij af is :D
    en kom maar op met dat filmpje :D
     
  16. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Ohja dat filmpje, die staat hier:

    http://rapidshare.com/files/13502963/Hovercraft.wmv.html

    - Je klikt op de link en scrollt naar onder waar je op 'FREE' drukt
    - Je krijgt een nieuw scherm met de mededeling dat je even moet wachten (midden scherm)
    - Na enige tijd verschijnt er een download knop, je typt de code over in het vakje en je kan downloaden!
    (Download server selecteren is niet nodig, is al gekozen)

    De kap zit d'r op trouwens! Later misschien nog wat foto's.
     
  17. El_barto_

    El_barto_ Guest

    mooi filmpje
    grapig te zien hoe die lln les vlogen terwijl er een hoeverkracht voorbij zweeft :lol: :lol: :lol:

    hoe komt het dat ie blijft tollen als je niet stuurt??? ( op 56sec., ik zie geen uitslag op de roeren)

    Grtz Matanza
     
  18. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    leuk filmpje :D:D:D
     
  19. eddy

    eddy Guest

    Kan dat komen door de torque van de liftmotor? Of is dat te verwaarlozen?

    Groeten Eddy
     
  20. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Mjaa dat ronddraaien kan ook komen door de niet helemaal 100% centrisch geplaatste liftmotor,
    maar we hebben d'r geen last van tijdens het 'vliegen', uitslag naar zowel links als rechts is bijna exact hetzelfde :)
     

Deel Deze Pagina