Zelf bouwen dlg [tantalus??]

Hallo!

Hier weer een draadje over de zelfbouw van een DLG.

Helaas is het forum de laatste tijd bijna onbruikbaar door het ontbreken van foto's in vrijwel alle verslagen. Daarom toch nog maar eens een poging om een verslag bij te gaan houden. Hopelijk uiteindelijk weer een bron van info voor de volgende beginner.

Ik vlieg nu een poosje met leuke tweedehands DLG's en kan daar ongelofelijk van genieten. Eerlijk gezegd meer dan van de grote zwevers waar ik overigens ook graag mee vlieg hoor ;-)

Al jaren wil ik zelf ook eens iets doen met composiet bouw. Al verschillende pogingen gestart, maar ook weer gestaakt door gebrek aan tijd, kennis en of de juiste apparatuur. Nu nog mar weer eens een poging.

Dit project zal ook weer uitgesmeerd worden over een langere tijd. Ik zal me veel technieken eigen moeten maken.

Ik beschik nu over:
CNC freesbank (eff werkbereik 112x54)
Vacuum pomp
Elektrische vacuum regelaar

De eerst volgende stap is nu om de vacuum regelaar op de vacuum pomp aan te sluiten zodat dit apparaat ook klaar voor gebruik is.

Eerst wilde ik beginnen met gewoon gesneden kernen (en wellicht dat ik straks besluit dit alsnog te doen hoor), maar omdat ik toch over een CNC machine beschik leek het me ook wel leuk om eens wat te frezen. Echter heb ik geen ervaring met 3d (2.5d) frezen nog.. Zal ook lastig worden.

Wat wil ik nu gaan bouwen?

In eerste instantie een vleugel. Hoe we de romp aanpakken moet later maar blijken (kopen? of toch ook zelf bouwen?). Nu zijn er wat populaire zelfbouw concepten zwervend over het internet. De bekendste denk ik ZoneV2, Synergy, SuperGEE en de Tantalus?

Nu spreekt mij de Tantalus het meest aan, puur omdat er volgens mij een erg leuke en kundige NL community omheen hangt. Eigenlijk wil ik dan ook voor de tantalus gaan. Als straks de vacuumpomp klaar voor gebruik is wil ik me gaan verdiepen in dit concept. Voor zover ik heb begrepen moet ik hiervoor Loet Wakkerman (die van die briljante homepage die ik al 100en keren heb doorgekeken, thnx!!) mailen. Dat zal ik bij deze gaan doen.

Binnenkort meer...

klinkt goed. Ik zit met hetzelfde probleem, waar begin ik. Misschien moet ik eerst gaan beginnen met een vaccum pomp en de regeling. Ik heb wel wat ervaring met het snijden van schuim. Ik ga je zeker volgen. Goed initiatief.

Voor wat betreft de regeling, ik heb componenten over voor een tweede regeling. Deze zijn over te nemen, volgens mij heb ik ook nog een extra pomp. Zodra mijn set helemaal werkt mag de tweede set in de verkoop voor een volgende beginner [emoji2]

Heb Loet een PB gestuurd, dus daar is nu het wachten op.

Japie veel succes!!!!
Vooral veel vragenstellen hier dan kont het goed!

Ik heb toevallig vanmorgen mijn derde tantalus ingevlogen!
Niets mooiers dan je eigen kist invliegen!

Veel succes en vergeet niet af en toe TANTALUS FOREVER te roepen ;-)
0b222712e57d5c70621493923584bca1.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou iemand mij per PB het mail adres van Loet Wakkerman willen sturen? Of weet iemand of hij op vakantie is?

@ Niels,
Had je koudwatervrees?
Ik heb die ongelofelijk mooie tantalus weken geleden al in de kofferbak zien liggen.

@ Niels,
Had je koudwatervrees?
Ik heb die ongelofelijk mooie tantalus weken geleden al in de kofferbak zien liggen.

Nee hoor, alleen erg druk en het waaide bijna continue, en het is. Toch wel fijn bij invliegen als het weer een beetje rustig is!

Een zelfgebouwde Tantalus blijft toch iets byzonders om in te vliegen!

Maar zoal

Fijn dat er een nieuw draadje over de bouw van een dlg is.
Ben nog maar net op het forum en wil ook een Tantalus gaan bouwen.
Ik ga als tussenstap beginnen met een 1 meter dlg en heb al meteen een vraag.

Wat is een goed en goedkoop alternatief voor de A3 mylar mappen van Action?

De betere kantoorartikel handel heeft wellicht transparante plastic platen op a3 formaat. wordt als voorblad gebruikt van zelf samengestelde ringband documenten. Mooi dik spul, E0,95 p/s.

De betere kantoorartikel handel heeft wellicht transparante plastic platen op a3 formaat. wordt als voorblad gebruikt van zelf samengestelde ringband documenten. Mooi dik spul, E0,95 p/s.
Zal eens ff gaan shoppen, zijn er nog dingen waarop ik moet letten?

Hallo JMK1!

Leuk dat je ook aan het bouwen gaat! Alleen is dat binnen dit topic een beetje offtopic ;-) Wie weet kun je het best een eigen topic openen :-)

Ik wacht nog altijd op antwoord van Loet Wakkerman [emoji41]

Japie veel succes!!!!
Vooral veel vragenstellen hier dan kont het goed!

Ik heb toevallig vanmorgen mijn derde tantalus ingevlogen!
Niets mooiers dan je eigen kist invliegen!

Veel succes en vergeet niet af en toe TANTALUS FOREVER te roepen ;-)
0b222712e57d5c70621493923584bca1.jpg
Mooie kist...
Wel jammer van die Plektrum zender :-)

Hallo JMK1!

Leuk dat je ook aan het bouwen gaat! Alleen is dat binnen dit topic een beetje offtopic ;-) Wie weet kun je het best een eigen topic openen :-)

Ik wacht nog altijd op antwoord van Loet Wakkerman [emoji41]
Wat ga jij dan gebruiken voor je Tantalus?

Niks mis hoor met een Spektrum!
Zeker niet als je de bind en flap knop verplaatst heb!

Ik ben er blij mee
Is ook maar een geintje
Maar een open project als Tantalus snakt natuurlijk naar een open besturingsplatform als OpenTX.
Naast open source is het ook heel open in de programmering en daardoor zeer geschikt voor zwevers.

De mijne gaat met een taranis vliegen Frater [emoji6]

ImageUploadedByTapatalk1438078781.729963.jpg

Eens zien hoe een pult zich houdt bijneen slinger [emoji33][emoji33] Anders de gewone taranis.

Back