Zelf brandstoftanks maken, kunststof

Er zijn wel epoxyharsen die bestemt zijn tegen brandstoffen alleen zou ik goed kijken of dit ook tegen de brandstoffen beschermt is die je gaat gebruiken. Op de volgende site bieden ze epoxyhars aan die bestemt is tegen brandstoffen:

PolyesterShoppen.nl | Epoxyhars + verharder 3KG brandstof bestendig

En die lever ik dan weer aan de leverancier van Polyestershoppen.nl... :p

dat is de epoxy met redelijke chemische resistentie waar ik het over had.
Ik ben er echter niet zeker van dat dit spul nitromethaan en methanol overleeft. De test bewijst het...


Bisfenol-A en Bisfenol-F zijn de basisingredienten voor epoxy. Het meeste zal bij SP dan wel Bis-F zijn, alhoewel bis-a volgens mij wel in de 106 zit.

Wat
 
Hoi allemaal,

Gisteren zowel de gipsmallen als de originele ABS schalen ingelegd. De gipsmallen (negatieven) om te proberen alvast tankschalen te maken, de originelen om negatiefmallen te trekken.

Vanmorgen gepoogd de boel te lossen. Voor het lossen van de ABS schalen ging het ABS kapot. Maar dat was oud en mogelijk door zonlicht bros geworden. De negatiefmallen die het opgeleverd heeft, zagen er in mijn ogen redelijk bruikbaar uit. Na een ochtend in de zon komen ze mij redelijk vormvast over, en deze ben ik ondertussen weer, na in de was en losfilm gezet te hebben, aan het aanstrijken, en inleggen.

De gipsen mallen hebben op zich redelijk goede vormen opgeleverd, maar er zit an de buitnekant van de schalen erg veel gips en plamuur, ondanks dik in de was zetten en dik in de losfilm (drie keer van elke laag met voldoende droogtijd tussendoor). Het was wel opvallend dat de vorm van ribben etc erg goed ook uit de gipsen mallen gekomen is, maar het resultaat was eerstens niet super bruikbaar en tweedens zijn de gipsen mallen zeer moeilijk voor een tweede keer bruikbaar te maken.

Wat me verbaasd heeft, is hoever je tijk-geweven glasmat om en in ronde vormen kunt krijgen zonder dat het gaat plooien. Ik heb op dit moment nog steeds goede hoop dat ik uit de epoxy negatieven minimaal twee bruikbare exemplaren van elke schaal kan trekken. Ik heb in deze negatieven elk een heel klein gaatje geboord (2 mm) en dichtgesmeerd met was, om straks het lossen te vergemakkelijken met wat perslucht o.i.d, want dat bleek bij de gipsen mallen ook redelijk te werken.

Zodra er weer resultaat is, meld ik mij weer.

Groet, Bert
 
Hoi Allemaal,

Weinig interessants te melden: De eerste set schalen is redelijk goed uit de mallen gekomen, al is er bij het lossen hier en daar wat delaminatie op getreden. Het lossen ging nog niet helemaal zoals het moest, wat waarschijnlijk meer aan de vorm en uitvoering van de mal lag dan aan de waslaag en losmiddel. Niks wat niet met wat aanstrijken weer glad te krijgen is.
Helaas zaten er toch wat luchtbellen tussen de mal en het laminaat, dus het oppervlak is niet overal mooi strak en glad.

Vanwege de kwaliteit van de plug toch al niet alles verwacht, maar voor mijn aller,allereerste keer met behulp van kunsthars en mallen voorwerpen vervaardigen, ben ik er absoluut tevreden over, en wat belangrijker is, ik ben er van overtuigd hier bruikbare tankjes mee te kunnen fabriceren (als de hars brandstofbestendig blijkt te zijn).

Helaas het hele weekend verder geen tijd, dus de tweede set (en of die set beter gaat lukken) weet ik pas in de loop van komende week.

Groet, Bert
 
Hallo allemaal,

De tweede set schalen is ook redelijk goed uit de mallen gekomen. Helaas blijkt de ondermal een beetje materiaal verloren te zijn tijdens het lossen van de eerste set, en dus is de tweede onderschaal iets minder mooi gelukt. Het is geen kwaliteit waar ik geld voor zou durven vragen :D.

Voor mij is het echter mooi genoeg: de heli waar het op komt is vrij goed zichtbaar reeds 9 jaar oud, en dan zouden keistrakke tankjes als een vlag op een modderschuit staan, toch? (of probeer ik mezelf nu iets wijs te maken????)

Hoe dan ook, de twee keer twee helften moeten gekoppeld worden, en dat wilde ik met smalle stroken glasmat buitenom doen. Echter, mijn kunstharsboer heeft geen stroken in de breedte waarin ik het nodig heb (1.5 tot 2 cm max), en de glasmat die ik nu gebruik, is niet zo smal te knippen, dan valt het uit elkaar. En wat hij wel heeft is geweven op pure sterkte in de lengte (alle vezels in de lengterichting en om de 5 mm een dun draadje dwarsover), en dus voor koppelen van twee helften tamelijk ongeschikt

Weet iemand of er ergens dergelijk smalle stroken te krijgen zijn, of een andere oplossing? Zelf zit ik te denken aan ongeweven glasmat, wat zich niet zo mooi laat lamineren, maar in elk geval wel in rechte smalle stroken te knippen valt, maar ik zit een beetje met het feit dat dat soort mat vrij stug is en niet zo lekker om krappe rondingen wil blijven zitten als de hars nog nat is.

Ik hoor graag van de mensen die er meer van weten.

Groet, Bert
 
wat jij bedoelt heet CSM, en is met epoxy eigenlijk niet te verwerken.

Waarschijnlijk heeft Harjon in Dordrecht wel wat smal glasband.
 
Nou, de tankjes zijn klaar! Ze moeten alleen nog even lekker een weekje in de zon liggen om helemaal uit te harden. En dan maar hopen dat ze Methanolbestendig zijn..... (Denk het wel hoor)

Koppelen heb ik gedaan door eerst de randen zo recht en sluitend mogelijk te maken. Best nog wel lastig, want uiteindelijk bleken de bovenhelften ongeveer een mm smaller uitgevallen als de onderhelften.
Daarna twee kleine dwarsschotjes (1.5 mm triplex, 3 x gecoat met epoxyhars) van 1.5 cm breed in de bovenhelft geplaatst zodanig dat de helft van het stripje in de onderhelft uitsteekt. Dit om tijdens het drogen de helften op elkaar te fixeren, en ook om de tankjes wat sterkte tegen ine elkaar drukken te geven, want de tanks worden met spanbanden op de heli bevestigd, gelijk het origineel. De randen van boven en onderhelft ingesmeerd met een dun rupsje UHU Endfest 300, en de helften op elkaar gezet. Gelijk een dun rupsje over de naad gelegd en met wat warmte (krimpkousblazertje) in de naad laten lopen. Dit uit laten harden, en daarna aan weerszijden van de naad een strook van 1 cm ruw geschuurd. Deze ruwe baan eerst aangestreken met hars en geleermiddel en wachten tot deze begint te setten.
Hierover een band van 2 cm breed glasmat gelegd (heb het uit geweven glasmat geknipt, met een nieuwe schaar en heel voorzichtig knippen gaat dat vrij aardig). Dit ook weer helemaal ingetamponneerd en uitlaten harden.
De ruwe randen van de glasmat zo goed mogelijk glad geschuurd, en nog een laatste maal aanstrijken met dunnen hars om de blootliggende glasvezels weer af te sealen.

De glasmat is uiteraard nogal goed zichtbaar, maar dat ga ik ook met plamuur niet echt meer mooi krijgen.
Welliccht maak ik nog eens nieuwe, betere mallen, en dan ga ik ook een manier verzinnen dat die helften mooier op elkaar te zetten zijn. Voor nu ben ik allang blij dat ik iets gefabriekt heb wat er van 5 meter afstand als een tank van een Bell 47 G uitziet...

Ik heb wel een strook van 0.5 cm ongelakt gelaten, zodat ik het brandstofpeil kan zien (idee komt van de oude jaren 70 Ducati' racers waar men dit met poyester benzinetanks deed, werkte beter dan een benzinemeter....)

En we zijn hollander, dus wat kostte het nou?
Alles bij elkaar was ik ongeveer 70 Euro kwijt aan hars (300 gram), glasmat (1 meter 220 grams tijkgeweven doek), loswas, losfilm, 50 gram Aerosil (geleermiddel), 1 L Aceton, en een stuk of tien kwasten. Die krijg je namelijk lastig schoon, en als er harde plekken in een kwast zitten is hij al onbruikbaar om glasmat mooi op zijn plek te krijgen.

Als de mallen er eenmaal zijn, is een werkstukje van deze afmetingen (tankjes wegen plm 60 gram per stuk) te maken voor minder dan een tientje aan materiaal per stuk, maar je bent per tankje wel minimaal een uur of 8 bezig, verdeeld over meerdere dagen. En het levert een enorme troep op aan kleine stukjes glasvezel van het knippen, mengbekers met restanten hars etc etc.
Conclusie: het is niet iets voor de gemiddelde hobbykamer (dus mijn huiskamer is op dit moment een slagveld) en hoewel ik een volgende keer weet hoe het moet, is het niet zo dat ik nu voor ieder wissewasje denk: "laat ik maar eens effe een setje mallen maken"

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Oei, ik zie dat dit al een tijdje geleden is....

Voor wie het interesseert:
De geleerden hadden deels gelijk: Methanol tast Epoxy aan. Het lost niet echt op, maar het haalt wel de sterkte eruit.
De tankjes uit het laatste bericht doen nog steeds dienst, maar ze worden zacht van de brandstof. Daardoor is er hier en daar op zwakke plekken een lekje geweest, en ik heb ze een paar maanden opzij gelegd. Omdat ze toch weer (kei)hard werden, harder dan ik me herinnerde na die twee weken uitharden in zonlicht, ben ik er de afgelopen tijd toch maar weer mee gaan vliegen, na het dichten van de lekken.
Lekken doen ze niet meer maar ze worden nog steeds zacht in de loop van de vliegdag, en een week later zijn ze dan weer min of meer hard....
Dat beviel me niet....
Ik lijm mijn heli's met UHU Endfest 300 in elkaar, en aangezien er in het verleden door diverse oorzaken wel eens brandstof in deze of gene romp rondgeklotst had zonder nadelige gevolgen (wat voor mij reden was aan te nemen dat ALLE Epoxy brandstofbestendig zou zijn), kreeg ik een idee...
Na wat bellen, verklaard de firma UHU dat "UHU Endfest 300" volgens hen, blijvend brandstofbestendig is, zonder sterkte te verliezen.

Je raad het al, de volgende set tankjes worden op dit moment gemaakt met deze lijm als hars.
Uiteraard is dat een dure grap, maar het heeft een voordeel, en dat is dat je veel minder verlies hebt. Waar je met gewone epoxy een hoeveelheid hars aanmaakt en het restant na lamineren weg kunt gooien, kun je met UHU vrijwel verliesvrij werken. Helaas gaat er nog steeds alleen al aan hars op deze manier zeker voor 35 Euro in een setje tankjes zitten..... (4 setjes van 2 x 15 ml, ofwel 4 x 8.85 Euro)
Het werkt heel anders als met lamineer epoxy, maar tot mijn grote verbazing lukte het me in een keer om bruikbare, vloeistofdichte schalen uit de mallen te trekken (wat me met lamineerepoxy achteraf gezien niet echt lukte gezien de kleine lekjes die ik steeds bleef vinden). Het werkt ook vlotter met de UHU, en de glasmat blijft veel beter op zijn plek zitten tijdens het inleggen. De vorige tankjes kostten me minimaal twee tot drie dagen voor ze uit de mal konden, met UHU lukte dat nu de volgende ochtend al.

Ik ben nog niet klaar, heb net alle tankhelften op vloeistofdichtheid gecontroleerd, morgen of overmorgen heb ik de helften gekoppeld, en gaan we verder met afwerken. Ik heb er opnieuw goede hoop op.
Dat de tankjes dicht gaan worden ben ik dit keer niet bang voor, maar die claim van UHU dat dit spul brandstofbestendig is......

Jullie lezen vanzelf meer.... (kan effe duren)

Groet, Bert
 
Helaas heb ik niet de beschikking over een fototoestel.
Aangezien ik nogal lomp werk, had dat ook OF weinig leerzame foto's opgeleverd, OF een fototoestel wat onder de hars en glasvezelresten zit....:D

Hoever zijn we nu?
De helften zitten op elkaar, en zijn dicht. Ik heb er nog niet mee kunnen vliegen, maar al wel een paar keer het model afgetankt en zo een half uurtje laten staan.
De takjes blijven ook dicht, in tegenstelling tot de vorige exemplaren.
Die vertoonden op de gekste plekken lekkages, deze niet.

De tankjes zijn nog maar ongeveer anderhalve week uit de mal, mogelijk worden ze nog harder.
De brandstof heeft nog steeds invloed op de tanks, maar ik heb sterk de indruk dat dit lang zo erg niet is. De vorige tankjes voelden echt een beetje zacht en week aan, deze exemplaren worden wat flexibel, meer niet. Ze houden hun vorm goed vast.

Het uiterlijk is nog steeds niet om over naar huis te schrijven, maar het is en blijft een hele verbetering t.o.v. de originele ABS schalen met hun lelijke "flens" op de deellijn en de lelijke aansluitingen van de Kavan-tankjes die er aan de voorkant uitstaken.
Van een meter afstand begint het er leuk uit te zien, van dichtbij is het nog huilen, maar wie weet maak ik ooit nog eens nieuwe mallen en dan nieuwe tankjes die er wél goed uit zien ook van dichtbij.

Ik weet nu in elk geval hoe het moet, en hoe het niet moet.

Edit: tsja, dan moet je er wel bij zetten HOE he?

Mallen insmeren met was en losmiddel blijft hetzelfde als met gewone epoxy uiteraard, maar de verwerking van de hars is toch wat anders als met lamineerhars. Waar je met lamineerhars de boel mengt in een beker en aanbrengt met een kwast, gaat dit totaal niet met UHU plus; veel te dik dat spul.
Wat heb ik gedaan: gewoon de hars rechtsstreeks in de mal mengen. Niet te veel uiteraard, en je hebt tijd genoeg, je kunt zo wat bijmaken als het nodig is. Vervolgens gewoon met de vingers de hars helemaal uitsmeren in de mal, gewoon een lekker "dikke" laag (paar tiende mm denk ik). Nu leg je de mallen een kwartiertje op een goed warme radiator, of in de oven op 50 graden, de boel trekt nu mooi glad. Eventueel naar beneden gezakte hars weer wat opstrijken. Je laat de mal nu wat afkoelen, en de lijm is nu aardig aan het indikken. Je legt nu de glasmat in de mal, en die blijft nu prima op zijn plek zitten. Beter als met lamineer-epoxy. De glasmat goed aandrukken, zodat hij overal goe in de mal aanligt. Nu maak je weer een redelijke hoeveelheid lijm aan (iets meer als nodig is om de eerste keer de mal aan te strijken) maar dit kun je beter buiten de mal doen, anders trek je de glasmat weer van zijn plek. Hiermee strijk je de glasmat goed in. ook weer gewoon met de vingers, maar je moet het als het ware wat in masseren om ervoor te zorgen dat de mat goed doordrenkt is en alle (grotere) luchtbellen weg zijn.
De mal gaat nu weer een kwartiertje in de oven, en weer strijk je nadat hij uit de oven komt alle hars weer even goed in de mat. Nu leg je de tweede laag glasmat in, op dezelfde manier. Ook de derde laag hars weer op dezelfde manier aanbrengen. Echter, en nu komt het tricky gedeelte: nu moet je de mal in je oven zo horizontaal mogelijk opstellen. Je legt een opengeknipt boterhamzakje in de mal, met zo weinig mogelijk (liefst geen) lucht tussen hars en plastic. Nu vul je dit zakje met HEET water, zodat er wat druk op de hars uitgeoefend word. Dit voorkomt dat de hars naar beneden zakt, en dat de glasmat mogelijk loslaat van de mal. Pas wel op dat er geen water tussen het plastic en de hars komt, want dan krijg je heel lelijk resultaat, wat waarschijnlijk ook it vloeistofdicht word. Nu laat je de boel ongeveer 4 uur in de oven uitharden op 70 graden, en dan is de boel hard. In principe kun je nu al proberen te lossen, maar het is beter voor de zekerheid te wachten tot de volgende dag.
Voor je de helften koppelt, kan het handig zijn om ze op vloeistofdichtheid te testen door ze een of twee uurtjes tot de rand gevuld met water weg te zetten. Naderhand wel zorgen dat ze kurk en kurk droog zijn....
Om de helften te koppelen, eerst de twee helften zo goed mogelijk aansluitend maken. Dan een beetje UHU plus aanmaken, voldoende om de naad dicht te smeren. De pasranden tonen wat openliggend glasvezel, dit smeer je eerst aan, zodat het glasvezel in de schalen volledig geseald is straks. Je drukt nu de helften op elkaar en fixeert ze, en legt langs de naad nog een dun rupsje lijm. Dit blaas je voorzichtig aan met een warme föhn zodat het mooi vloeit. Laten uitharden, en de tanks zijn dicht. Nu maak je nog weer wat lijm aan, en dikt dit behoorlijk in met aerosil peoder, net zover dat het (nagenoeg) niet meer vloeit. Hiermee smeer je de naad nog een keer na, en je kunt deze laag mooi vlak strijken. Ook deze laag kun je nog even met de föhn aanblazen, maar pas op dat hij iet gaat uitzakken. Na uitharding moet je nu een stevige en dichte tank hebben, waar je alleen nog maar vuldop en zuigaansluiting in hoeft aan te brengen.

Epoxy is geen vriendelijk spul voor je huid, dus draag handschoenen. NIET met de blote vingers uitsmeren!
Losmiddel geeft smerige damp af dus goed ventileren als je de mallen laat drogen.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top