Helaas heb ik niet de beschikking over een fototoestel.
Aangezien ik nogal lomp werk, had dat ook OF weinig leerzame foto's opgeleverd, OF een fototoestel wat onder de hars en glasvezelresten zit....
Hoever zijn we nu?
De helften zitten op elkaar, en zijn dicht. Ik heb er nog niet mee kunnen vliegen, maar al wel een paar keer het model afgetankt en zo een half uurtje laten staan.
De takjes blijven ook dicht, in tegenstelling tot de vorige exemplaren.
Die vertoonden op de gekste plekken lekkages, deze niet.
De tankjes zijn nog maar ongeveer anderhalve week uit de mal, mogelijk worden ze nog harder.
De brandstof heeft nog steeds invloed op de tanks, maar ik heb sterk de indruk dat dit lang zo erg niet is. De vorige tankjes voelden echt een beetje zacht en week aan, deze exemplaren worden wat flexibel, meer niet. Ze houden hun vorm goed vast.
Het uiterlijk is nog steeds niet om over naar huis te schrijven, maar het is en blijft een hele verbetering t.o.v. de originele ABS schalen met hun lelijke "flens" op de deellijn en de lelijke aansluitingen van de Kavan-tankjes die er aan de voorkant uitstaken.
Van een meter afstand begint het er leuk uit te zien, van dichtbij is het nog huilen, maar wie weet maak ik ooit nog eens nieuwe mallen en dan nieuwe tankjes die er wél goed uit zien ook van dichtbij.
Ik weet nu in elk geval hoe het moet, en hoe het niet moet.
Edit: tsja, dan moet je er wel bij zetten HOE he?
Mallen insmeren met was en losmiddel blijft hetzelfde als met gewone epoxy uiteraard, maar de verwerking van de hars is toch wat anders als met lamineerhars. Waar je met lamineerhars de boel mengt in een beker en aanbrengt met een kwast, gaat dit totaal niet met UHU plus; veel te dik dat spul.
Wat heb ik gedaan: gewoon de hars rechtsstreeks in de mal mengen. Niet te veel uiteraard, en je hebt tijd genoeg, je kunt zo wat bijmaken als het nodig is. Vervolgens gewoon met de vingers de hars helemaal uitsmeren in de mal, gewoon een lekker "dikke" laag (paar tiende mm denk ik). Nu leg je de mallen een kwartiertje op een goed warme radiator, of in de oven op 50 graden, de boel trekt nu mooi glad. Eventueel naar beneden gezakte hars weer wat opstrijken. Je laat de mal nu wat afkoelen, en de lijm is nu aardig aan het indikken. Je legt nu de glasmat in de mal, en die blijft nu prima op zijn plek zitten. Beter als met lamineer-epoxy. De glasmat goed aandrukken, zodat hij overal goe in de mal aanligt. Nu maak je weer een redelijke hoeveelheid lijm aan (iets meer als nodig is om de eerste keer de mal aan te strijken) maar dit kun je beter buiten de mal doen, anders trek je de glasmat weer van zijn plek. Hiermee strijk je de glasmat goed in. ook weer gewoon met de vingers, maar je moet het als het ware wat in masseren om ervoor te zorgen dat de mat goed doordrenkt is en alle (grotere) luchtbellen weg zijn.
De mal gaat nu weer een kwartiertje in de oven, en weer strijk je nadat hij uit de oven komt alle hars weer even goed in de mat. Nu leg je de tweede laag glasmat in, op dezelfde manier. Ook de derde laag hars weer op dezelfde manier aanbrengen. Echter, en nu komt het tricky gedeelte: nu moet je de mal in je oven zo horizontaal mogelijk opstellen. Je legt een opengeknipt boterhamzakje in de mal, met zo weinig mogelijk (liefst geen) lucht tussen hars en plastic. Nu vul je dit zakje met HEET water, zodat er wat druk op de hars uitgeoefend word. Dit voorkomt dat de hars naar beneden zakt, en dat de glasmat mogelijk loslaat van de mal. Pas wel op dat er geen water tussen het plastic en de hars komt, want dan krijg je heel lelijk resultaat, wat waarschijnlijk ook it vloeistofdicht word. Nu laat je de boel ongeveer 4 uur in de oven uitharden op 70 graden, en dan is de boel hard. In principe kun je nu al proberen te lossen, maar het is beter voor de zekerheid te wachten tot de volgende dag.
Voor je de helften koppelt, kan het handig zijn om ze op vloeistofdichtheid te testen door ze een of twee uurtjes tot de rand gevuld met water weg te zetten. Naderhand wel zorgen dat ze kurk en kurk droog zijn....
Om de helften te koppelen, eerst de twee helften zo goed mogelijk aansluitend maken. Dan een beetje UHU plus aanmaken, voldoende om de naad dicht te smeren. De pasranden tonen wat openliggend glasvezel, dit smeer je eerst aan, zodat het glasvezel in de schalen volledig geseald is straks. Je drukt nu de helften op elkaar en fixeert ze, en legt langs de naad nog een dun rupsje lijm. Dit blaas je voorzichtig aan met een warme föhn zodat het mooi vloeit. Laten uitharden, en de tanks zijn dicht. Nu maak je nog weer wat lijm aan, en dikt dit behoorlijk in met aerosil peoder, net zover dat het (nagenoeg) niet meer vloeit. Hiermee smeer je de naad nog een keer na, en je kunt deze laag mooi vlak strijken. Ook deze laag kun je nog even met de föhn aanblazen, maar pas op dat hij iet gaat uitzakken. Na uitharding moet je nu een stevige en dichte tank hebben, waar je alleen nog maar vuldop en zuigaansluiting in hoeft aan te brengen.
Epoxy is geen vriendelijk spul voor je huid, dus draag handschoenen. NIET met de blote vingers uitsmeren!
Losmiddel geeft smerige damp af dus goed ventileren als je de mallen laat drogen.
Groet, Bert