ZELF EEN 140CC V8 BOUWEN.

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Ton van der Sluijs, 25 jun 2007.

  1. Hallo allemaal. Ik zit hier al maanden mee te lezen. Ik mis de rubriek motoren en stoommachines.
    Hier een paar foto's van mijn project. Ik ontwikkel en bouw een V8, 140cc met enkele bovenliggende nokkenassen.
    [​IMG]
    By vandersluijs

    [​IMG]
    By vandersluijs, shot with DSC-P41.

    [​IMG]
    By vandersluijs, shot with DSC-P41.
     
  2. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    gewoon volledig werkend???
    waar moet het in komen??
     
  3. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    zeer mooi !

    ook welkom op het forum.

    Patrick
     
  4. Deze motor moet 35 pk gaan leveren bij 13500 toeren/min. alle glijlagers zijn gegoten van witmetaal, gedraait en geschraapt. Een oliepomp gaat voor de smering zorgen. De door de krukas aangedreven dubbeltrapsblower draait dan 78000omw/min , welke in glijlagers m't labyrintafdichting zullen gaan draaien.
    Ik heb nogaltijd het idee om er een dragstar van 3meter onder te gaan bouwen, echter, het duurt nog wel even voordat hij loopt en dan begint het pas...... dan komt het beproeven en opvoeren

    [​IMG]
    By vandersluijs, shot with DSC-P41.

    [​IMG]
    By vandersluijs, shot with DSC-P41.
     
  5. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    Ton,

    je verkleint best de foto's wat. Ze komen te groot op het scherm en de tekst verspringt dan ook.

    met 35pk en 3 meter dragster... ga je er dan zelf op zitten of is het nog steeds telegeleid?

    Patrick
     
  6. rs4evo3

    rs4evo3 Guest

    wat is dit mooi spul zeg, allemaal zelf gefreesd en gedraait? of gebruik je ook veel spullen uit andere blokken. en is het toerental voor een 2 klepper niet beetje hoog?

    mvg jarno
     
  7. Mike

    Mike

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wow, wat een mooi project zeg ik abboneer gelijk op dit topic :)
     
  8. mogge Jarno. Nee, niets wordt gebruikt uit andere motoren. alleen boutjes en kettingen en O-ringen zijn koopdelen. Ik heb al eerdere motoren gebouwd en die lopen ook 13000 toeren.


    groeten Ton
     
  9. l4rsie

    l4rsie Guest

    Ik denk dat je al wat ervaring hebt op dit gebied, anders begin je niet aan zo'n project.
    Ik ben heel benieuwd wat het gaat opleveren.
     
  10. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Complimenten Ton, dat ziet er goed uit :D
    Zitten er nog axiaal lagers in de nokkenas? Waar sluit je 'm op?
    Waarom zijn de bouten van de lagerkappen hol? Ga je daar nog andere dingen op vast zetten? :?

    Ben benieuwd naar het geluid :D
     
  11. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    hallo ton

    als engineer kan ik zeggen: proficiat :D
    een vakman waardigl

    zelfde roots als Brunel:

    Isambard Kingdom Brunel (Portsmouth, 9 april 1806 - Londen, 15 september 1859) was een Brits ingenieur.
    Hij werd te Portsmouth geboren als zoon van de bekende ingenieur Marc Isambard Brunel (25 april 1769 - 12 december 1849). In 1826 werkte hij mee aan de aanleg van de Thames Tunnel in Londen, die zijn vader had ontworpen.
    Brunel werd in 1833 aangesteld als hoofdingenieur van de Great Western Railway Co. in Engeland. Hij bouwde de spoorlijn van Londen naar Bristol. Hij was een voorstander van brede sporen (7 ft 0.25 in = 2.14 m).
    In 1838 bouwde hij het stoomschip Great Western. Als aanvulling van de vloot bouwde hij in 1845 nog de SS Great Britain. Ook ontwierp Brunel een aantal bruggen, zoals de Royal Albert Bridge bij Plymouth en de Clifton Suspension Bridge in Bristol. Toen hij in 1859 bezig was aan de bouw van de Great Eastern, het grootste schip uit de wereld, stierf hij aan twee opeenvolgende hartaanvallen.
    De nagelaten werken van Brunel worden nog steeds zeer bewonderd. Bij de verkiezing van de Grootste Brit aller tijden in 2002 eindigde hij op de tweede plaats, na Winston Churchill, maar vóór mensen als William Shakespeare en Isaac Newton.



    vriendelijke groeten
    steffe
     
  12. Op onderstaande foto zie je het axiaallager van de voorste nok. De lagers worden geborgd met pennetjes van 2,5mm.


    [​IMG]
    By vandersluijs, shot with DSC-P41 at 2007-06-26

    De bouten van de kappen hebben M5 inwendig, omdat het de aantrekbouten zijn, die de cilinderkoppen én de nokkenashuizen aantrekken. De buitenkant is 1/4"inch en zijn tegelijk de centrering voor de lagerkappen.
    [​IMG]
    By vandersluijs, shot with DSC-P41 at 2007-06-26

    Even voor de duidelijkheid: ik hoop niet dat jullie me als een "showoff" bekijken; in tegendeel, ik zit hier vaak te lezen en ik dacht dat het leuk zou zijn om dit met medehobbyisten te delen.

    Ja, dat verhaal van Brunel ken ik; ik voel veel affiniteit met die man! bedankt voor het compliment!

    groetjes Ton
     
  13. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Met mooi werk mag je gerust te koop lopen!

    Je foto's wat verkleinen zou handig zijn, deze link leert je hoe je dit eenvoudig kan doen, foto's plaatsen lukt al aardig, dat stuk sla je dus maar over :wink: .
     
  14. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    ton

    heb je ook enkele foto's van jouw werklplaats??
    om een machine te maken met een nauwkeirige speling (+- 0.05 mm) heb je toch een goed machinepark nodig...?

    ik denk dat je de volgende werktuigmachines hebt: draaikbank, (CNC) freesmachine (met mantel, schijf, kop en walsfrezen) en schaaafbank.....

    en waarschijnlijk ook een CAD tekensysteem?


    steffe
     
  15. Hallo Steffe.. Ik heb een Colchester Student uit 1960 en een Bridgeport Series 1. Alles is conventioneel gemaakt en ontworpen op alles waar je maar op schrijven kan... Maar ik heb ook een gewone tekentafel :D

    Onderstaande foto laat zien dat je op een gewone draaibank ook kunt kotteren. Hier lijnboor ik de lagers van de nokkenassen op 21,5mm. Even iets over toleranties....+- 0,05mm is "ruim"te noemen; ik werk eerder met met begrippen van -0,00 +0.01mm Om een voorbeeld te geven: de witmetalen lagers zijn 0,02mm groter gedraaid als de huizen zijn gekotterd; door de kappen aan te trekken ontstaat een goed metallisch contact en een verzekerde borging.

    [​IMG]
    By vandersluijs, shot with DSC-P41 at 2007-06-26

    groetjes Ton
     
  16. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    mooi...... zeer mooi
    Vakmanschap is meesterschap

    ps: hou ons op de hoogte van de vooruitgang van jouw projekt

    groeten
    steffe
     
  17. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Hoi Ton, welkom hier.

    Je hoeft niet bang te zijn dat je hier als een showof wordt gezien. Modelbouwers (in alle soorten en maten) kunnen dit hooglijk waarderen. Ik zeker. Lijkt me leuk om er bij te zijn als hij klaar is en gestart gaat worden. Haarlem is ten slotte niet zo ver voor mij. Hoelang ben je er tot nu toe mee bezig en hoelang verwacht je nog bezig te zijn?

    Succes en blijf je mooie foto's plaatsen (wel even resizen :D)
     
  18. neoblader

    neoblader Guest

    Mooi stukje vakwerk dit.
    Echt knap als je dit kan!
    Het lijkt mij inderdaad ook gaaf om hem eens in het echt te zien en te zien lopen.

    Tjeerd
     
  19. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Bijzonder mooi :thumbsup:

    meteen een abo op dit draadje genomen

    Ferdy
     
  20. Sorry jongens voor de breedte. Ik heb ze al eens verkleind. als jullie het niet erg erg vinden laat ik ze zo.

    Onderstaand een foto van de cilinderbanken
    [​IMG]
    By vandersluijs, shot with DSC-P41 at 2007-06-27

    Hier kotter ik de pasranden uit van de koppen.
    [​IMG]
    By vandersluijs, shot with DSC-P41 at 2007-06-27
     

Deel Deze Pagina