Zelf een boot bedacht voor speciaal doel.

Ernst Grundmann

Forum veteraan
PH-SAM
Beste mensen ik heb een paar vragen over het ontwerp van een boot.
Voor een natuur foto project ben ik gevraagd of ik een op afstand bestuurbaar bootje kan maken om foto's vanaf het water te kunnen maken. Het is de bedoeling dat er gedurende ongeveer een jaar met enige regelmaat foto's worden gemaakt. In het gebied waar dat moet gaan gebeuren mag niet met gewone boten gevaren worden, het kan ook moeilijk omdat het nogal ondiep en begroeid is.
Ik heb toegezegd dat ik zou kijken wat ik kan doen en ben thuis aan de gang gegaan.

Omdat het ondiep is en er nogal wat planten groeien heb ik niet voor een schroefaandrijving gekozen. Die steekt onder de boot uit en kan makkelijk verwart raken in de planten. Daarom dacht ik dat een schoepenrad een betere keuze zou zijn. Ik denk aan twee stuks, aan elke kant één zodat er ook geen roer nodig is. Door beide raderen apart aan te drijven kan je het bootje sturen. Zo heb je geen roer waar van alles achter kan blijven hangen en kan je ook bij heel lage snelheid goed sturen.

Hieronder een grove tekening zoals ik het in gedachte heb. Nog geen details behalve de motoren want die zijn belangrijk voor de rest van het ontwerp.
full

Het is een rechthoekige platbodem van 25cm bij 60cm en een geplande diepgang van 2,5cm. De voor en achtersteven heb ik gewoon wat afgeschuind maar er verder geen gestroomlijnde rompvorm van gemaakt. Er is geen verschil tussen de voor en achtersteven want hij moet eigenlijk beide kanten op even goed kunnen varen. Nog een goede reden voor de schoepenraderen.

Ik ben een beetje gaan rekenen en kom aan een totaal gewicht van ongeveer 3kg om de geplande diepgang te krijgen. Dat zal waarschijnlijk wel genoeg zijn. Zo niet dan moet ik hem groter maken. De boot mag echter niet al te groot worden want er zijn plekken waar hij dan moeilijker zou kunnen komen.

De schoepenraderen zijn 10cm in diameter met 12 “bladen” van 2,5cm bij 2,5cm. Op de tekening ziet het er aardig uit maar is dat wel groot genoeg? Met de motoren die ik in gedachte heb zullen ze maximaal ongeveer 300 omwentelingen per minuut maken. Zal ik daar genoeg “stuwkracht” mee maken? Het moet geen speedboot worden maar hij moet natuurlijk wel vooruit komen. ;)

Heb ik de juiste gedachtes, zijn er betere oplossingen, zie ik nog iets over het hoofd?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat maakt te veel "herrie" ;) en er is moeilijk mee achteruit te varen. "Scherp sturen" is lastig met een propeller en de kans dat het geheel te hoog wordt is vrij groot.

Schoepen leveren ook een aardig splash geluid op, een onderwaterschroef blijft de stilste optie, maar ik snap dat die hier niet praktisch is.

Hallo Ernst,

Als je de plaatjes van (RC) zijwielers bekijkt, dan zijn die vaak breder dan wat jij hebt getekend.
Nu hoeft het niet erg hard te gaan, dus het zal wel wat meevallen, al is het rendement van star opgestelde schoepen niet zo erg hoog, vandaar dat de meeste 1:1 raderboten en ook sommige modellen een mechaniek in de raderen hebben, die de schoepen verticaal door het water bewegen.

Als het de bedoeling is om watervogels te fotograferen, houdt in het achterhoofd, dat wild gevogelte helemaal niks heeft met gemotoriseerde cameradragers, ze gaan er gewoon vandoor zodra je binnen de vluchtafstand komt.

Een zoom functie is een vereiste, wil je überhaupt iets fatsoenlijk in beeld krijgen.

Ik ben benieuwd hoe e.e.a. zal functioneren.

Groeten, Jan.

Ik zou overwegen om ipv de schoepenraden rubberen rupsbanden te gebruiken. als je deze heel iets onder de boot uit zou laten steken, zou die zichzelf ook nog over hindernissen heen kunnen trekken. word dan uiteraard meer een amfibie voertuig, maar dat mag de pret niet drukken denk ik.

[media=youtube]pgXxwqblsIg[/media]

Dat idee van Boris is een goede (volgens mij heeft Nikko dat zelfs ooit verkocht als speelgoed), maar er is een derde optie:

er worden voor zeer vervuild of begroeid water ook wel spiraalschroeven gebruikt. Die zijn gewoon geplaatst zoals een gewone schroef, maar in plaats van bladen hebben ze een soort van "schroefdraad" die een of twee omwentelingen rond gaat.

De randen zijn (vlijm)scherp, en er zitten een soort messen vóór de schroef, waardoor alle waterplanten en andere troep gewoon doorgesneden wordt en niet vastloopt.

In modelgrootte zijn ze niet te koop, maar wie weet kan er iemand wat maken....

Groet, Bert

... Het is een rechthoekige platbodem van 25cm bij 60cm en een geplande diepgang van 2,5cm. De voor en achtersteven heb ik gewoon wat afgeschuind maar er verder geen gestroomlijnde rompvorm van gemaakt. ...
Zijkant ook afschuinen voor het geval boot de plaats moet draaien wegens vastzitten, of voor pannen met camera? Soepbord/schotel vorm?

Kijk ook eens naar de reguliere voerboten, de meesten van die hebben afgeschermde schroeven of jetdrives..... Formaat zal ook nog wel gaan denk ik.

lol

Daarom zijn de ideeën uit de voerbotelarij wel te gebruiken; in beide gevallen is een stabiel platform nodig dat in ondiep water met waterplanten uit de voeten kan :)

Het is niet de bedoeling om watervogels te benaderen. Het is veel meer de bedoeling om te kunnen zoeken naar de nesten van muskusratten en naar het nest van een ijsvogel.
De muskusrat nesten kunnen ook van de kant wel gevonden worden maar vanaf het water lijkt dat wat makkelijker en we hoeven dan niet al die kanten langs te lopen en zo de boel te vertrappen. Als we weten waar die nesten zitten kan er gericht naar toe gegaan worden om de muskusratten te vangen en hopelijk ze zo helemaal uit het gebied te krijgen. Dat laatste lijkt mij vrijwel onmogelijk maar het is een goed streven.

In het gebied huist een ijsvogel, hij (zij?) wordt af en toe gezien. Ik heb ze wel eens gehoord maar nooit gezien. Een paar jaar geleden hebben ze er ook een keer gebroed maar het nest is nooit gevonden. Er zijn toen twee jongen gezien maar waar die gebleven zijn? Niemand die het weet. We hebben een idee waar het nest zo ongeveer zou moeten zitten maar het is nog niet steeds gevonden.
Nu is de hoop dat door langzaam en voorzichtig door die smalle sloten te varen en ondertussen film en foto opnames te maken er wat gevonden kan worden. Natuurlijk zal die ijsvogel er ook vandoor gaan als dit bootje in de buurt komt maar als er aan de hand van foto's en/of filmopnames een plek of meerdere plekken kan worden gevonden kan daar misschien een camera worden opgesteld die automatisch opnames maakt als er een vogel in beeld komt.
Of het zal lukken? Ik weet het ook niet maar ik vind het wel een leuk project.

Jan, ik heb inderdaad mooie plaatjes gevonden van die raderen met verstelbare "bladen". Om dat in deze vrij kleine raderen te maken is voor mij wat te veel van het goede. Het is een redelijk complex mechaniek met een soort drijfstang zoals er in een stermotor zit. Die zit op een excentrisch geplaatste as. Er zitten dus een heleboel extra scharnierpunten in die allemaal vast kunnen gaan zitten en zo voorts.
Schaufelrad.gif

Het "gewone" rad is veel simpeler en zal wel voldoen hoop ik. Dat het rendement niet erg groot is weet ik ook maar hopelijk wel voldoende.

Een rupsband geeft een veel slechter rendement lijkt mij. Wat de constructie aangaat is het ook een stuk lastiger en zijn er nogal wat plekken waar plantenresten tussen kunnen gaan zitten en zo de boel laten vastlopen.
Ceh9pJeD6QA[/media] credits EricSander - YouTube Dit is een boot met rupsbanden maar varen doet hij er niet mee. ;)

De "kurkentrekker" optie is wel leuk maar dat wordt ook erg lastig om te maken. Hoe maak je die dingen en hoe drijf je ze aan? Het is misschien wel een leuk project om uit te zoeken maar dan moet je daar wel de tijd voor nemen en de spullen ervoor hebben. Die tijd zal niet echt een probleem zijn maar de materialen en gereedschappen heb ik daar niet voor. Nog afgezien van de kennis die daar voor nodig is. Ik ben elektronicus en kan wel wat simpel draaiwerk op mijn mini draaibankje maken maar dit gaat een stapje te ver voor mij. ;)

Messcherpe schroeven zou ook nog kunnen maar daar kleven toch ook problemen aan denk ik zo. Zoals ik al schreef ik streef er naar dat er niets onder de romp uit steekt en ik wil zowel vooruit als achteruit even makkelijk kunnen varen. Om dat te kunnen doen zou ik bijvoorbeeld aan beide kanten een schroef kunnen maken maar dan zit ik nog met het roer of roeren. Overigens is het afsnijden van de planten niet helemaal te oplossing voor het vastlopen. Plantenresten kunnen om de as draaien en zo een klomp vormen waardoor de as uiteindelijk vast loopt.

Ik ga dus de "bladen" wat breder maken, 4cm misschien? Om die bladen te ondersteunen zal ik ook aan de buitenkant een schijf moeten maken denk ik. Moet te doen zijn.
De zijkanten afschuinen? Lijkt me ook wel logisch, ga ik dus doen. Wordt wel wat lastiger te bouwen maar dat mag de pret niet drukken.
Een voerboot? Daar is wel aan gedacht maar ook de ingang van de waterjets kunnen makkelijk vollopen met wier en draadalgen. Dat spul groeit daar behoorlijk veel. En met waterjets is achteruit varen vrij lastig. Daar komt bij dat een voerboot behoorlijk in de papieren gaat lopen.
Tot nu toe hoef ik alleen maar de motoren met vertragingen te kopen. Met wat zoekwerk heb ik er een paar gevonden die ongeveer €30 per stuk moeten kosten. Ik ga nog wat verder zoeken, misschien zijn ze nog wel goedkoper te vinden. Hout heb ik nog wel liggen. Wat lijm en ander klein spul heb ik ook nog wel. Zelfs een paar oude motorregelaars heb ik nog liggen. Maar terwijl ik dat schrijf bedenk ik me dat het vliegregelaars zijn, die kunnen niet achteruit. :oops: Die moet ik dan ook nog kopen. Ze hoeven maar iets van 3A te kunnen leveren dus veel hoeven die niet te kosten. Ik denk dat ik makkelijk onder de €100 kan blijven. Dat speelt natuurlijk ook nog mee, het mag nooit iets kosten. :mrgreen:

Nog meer ideeën of goede tips?

Hoeveel toeren? Ja, dat is nu net wat ik me ook afvraag!
De motoren die ik in gedachte heb komen ook bij Conrad vandaan en draaien ongeveer 320 toeren per minuut bij een voeding van 12V. Dat lijkt mij voldoende maar dat is slechts een "gevoel" en op geen enkele ervaring of technisch inzicht gebaseerd.
Als er dus mensen zijn die daar meer over kunnen vertellen dan graag! :):)

Op die boot komen een simpele videocamera en een compact foto camera. Geen down link of FPV of wat dan ook. Gewoon langs de kant varen en filmen. Op plaatsen waar we denken dat het nuttig kan zijn maken we ook een foto. Later bekijken we de beelden en bepalen dan of we op bepaalde plaatsen nog meer foto's gaan maken.

de glascow van graupner heeft ook rad aandrijving
misschien daar eens naar zoeken voor ideeën

Die speedboot valt wel mee hoor Boris. Ik ben wat op zoek geweest naar wat een juist toerental zou kunnen zijn. Een echte oplossing heb ik nog niet maar ik heb wel wat gevonden.
Als dit een auto zou zijn en ik zou met deze wielen op de weg rijden dan zou die auto bij 320omw/min net even sneller rijden dan 6km/uur. Dat valt dus nog wel mee. Nu is de vraag hoeveel "slip" zal dit wiel in het water hebben?
Natuurlijk zal ik geen 6km/uur halen maar haal ik wel 50% of te wel 3km/uur? Haal ik misschien wel 4km/uur? Of is het nog slechter en kom ik maar tot 2km/uur?
Ik zal nog verder moeten zoeken, morgen verder.

Back