Zelf een carbon as maken....

Hier even een korte uitleg over hoe je een goede carbon as maakt...

noot vooraf: bij het zagen en boren het stof niet inademen, desnoods met water over spoelen om het stof weg te voeren.

meet de diameter van de as
koop zo een volle carbon as, let op dat je geen andere neemt die veel buigzamer is (de naam ontgaat me even ) neemt.

zaag de as op lengte

zoek een blokje hard hout (zacht gaat ook maar hard hout is beter)

boor daar een gat in met de diameter van de as.

steek de orginele as erin en kijk hoever die erin gaat. leg nu de as op het blokje en meet op het blokje af waar je met het kleine2mm boortje moet boren.

zet de boor in een boorkolom of houd de boor langs een winkelhaak om te boren.
steek de originele as in het blokje.gaatje naar boven natuurlijk.
boor nu met het 2mm booorje haaks op het blokje en de as.het moet soepel gaan zodat je juist door het gaatje van de originele as gaat, is dit niet zo, opnieuw proberen en beter meten.

boor eruit halen en originele as ook.

je mal is nu klaar

je kan nu de carbon as erin steken en met het 2mm boortje het gaatje voor het kleine pinnetje boren.

let op dat je nog steeds zo recht mogelijk gaat, het hout helpt je enkel een beetje, je kan er natuurlijk nog steeds schuin mee boren...

als je een foto wilt vraag je het me maar...
ik hoop dat het zo duidelijk is.

Ik volg het toch niet helemaal, dus een foto ter verduidelijking zal wel van pas komen.

Groeten, Thomas

probeer ik voor te zorgen :D

EDIT

afb14742.jpg

afb14743.jpg

afb14741.jpg

Volgens mij is ie niet helemaal recht, of lijkt dat maar zo?? :)

:idea: Extra tipje: Als je je carbon as wilt zagen, rol er eerst wat plakband omheen. Dan splintert het niet.

Satoer zei:
:idea: Extra tipje: Als je je carbon as wilt zagen, rol er eerst wat plakband omheen. Dan splintert het niet.

In plaats van plakband kun je de as ook draaien tijdens het zagen. De kans dat je schuin zaagt wordt dan ook een stuk minder. Dit werkt ideaal bij grote diameters.

Waar kun je die assen kopen? Gewoon @ lhs? Of zijn ze ergens anders goedkoper te verkrijgen?
En aan welke prijs moet ik dan denken?

lhs of een vliegerwinkel

kijk wel, als er grote krachtenopkomen geen holle as kopen.
als je een as koopt met zo'n carbonmotiefje ben je voor 30cm 25€ kwijt maar een gewoon vol carbon as, heb je een goeie meter voor 10€

Als ik t dus goed lees ben je voor een vol carbonnen as Zonder motiefje €10 per meter kwijt.. ( ook gewoon te koop @ lhs??)

En het is voor de aandrijfas van mijn tb-01 dus hij moet wel vol zijn, anders knapt ie zodra ik gas geef ;)

oke thanks voor je info :D
Van de week toch maar eens navragen :) bij de lhs

tvs zei:
is een hole buis niet steviger als een volle? dit is wel bij alu
ik heb ze beide getest en de holle vloog zo aan diggelen.

bij alu is ook de vollle steviger!
het zou absurd zijn dat je met minder materiaal iets stevigers kan bouwen.
maar ik ga nu geen cursus sterkteleer neerpennen :lol:

cooper zei:
tvs zei:

Nee, dan had je geweten dat een holle as, lees buis, steviger was geweest.

H profiel balk hetzelfde das steviger dan een volledige dikke rechthoekbalk, etc.

Ik ben het met Psygho eens dat een Holle buis beter tegen tweaken en krachten kan, en dus sterker is.
Ik denk alleen de plek waar jij de pinnen in "boort" dat die het zwakste zijn, daar komt de meeste kracht op te staan en als er eenmaal speling in zit, zijn de gaatje zo uitgehoornd en zal hij of versplinteren of breken.

Groet Robert

Ben je zeker dat hol materiaal/profiel sterker is dan vol van dezelfde diameter? Of was het sterker met dezelfde oppervlakte in doorsnede?

psygho zei:
cooper zei:
tvs zei:

Nee, dan had je geweten dat een holle as, lees buis, steviger was geweest.

H profiel balk hetzelfde das steviger dan een volledige dikke rechthoekbalk, etc.

toch niet :roll: dat is om materiaal en geld te besparen, de H stukken zorgen dat er geen buiging/knik optreedt in en bepaald vlak

..en daarom steviger zijn als een masief geval.
Probeer het maar eens uit me teen alu buis,of dat soort spul.

Was bij ons de eerste les natuurkunde :D
H balken en buizen hebben we proefondervindelijk ondervonden dat die steviger zijn als het masieve variant van dezelfde materiaal, en dikte/ doorsnee.

En de H-Balk is bedacht om het gewicht kleiner te houden.

Een massieve balk van bv 10x10cm van 10m lang zou bezwijken onder zijn eigen gewicht.

Een H-Balk is veeeeel lichter, die dus niet.

Is de H-Balk nu sterker of is de massieve balk nu sterker?

Ligt er aan hoe je het bekijkt.

Back