zelf een catamaran maken... HOE?

HALLO,

ik en mischien ook anderen willen graag weten hoe je het best een catamaran kan bouwen, welke materialen en onderdelen je nodig hebt, en hoe je ze het best in elkaar kan zetten.
zelf heb ik er al een beetje over nagedacht, hoe je nou een romp kan maken. ik weet niet of dit handig/goed is maar probeer het maar (kben maar 12 jr) als je nou de vorm van de 2 huls uit piepschuim(of soortgelijks) snijd/schuurt en er dan van dat carbon of dergelijke overgaat, zou je dan al een goede vorm hebben. en als je dan de huls hebt, deze met carbon/alu buizen aan elkaar verbinden er een tussenstuk in maakt voor de mast. (de holle buizen voor het touw erdoor voor de zeilen) of zou dit te onstevig zijn.
graag hoor ik van jullie tips, eigen bouwverslagen, waar je de onderdelen vandaan hebt en eigen ideeen.

mvg

matthijs (12jr)

Zo da's een serieus ambiteus plan gezien je leeftijd!

In principe is een catamaran idd niet meer dan 2 "buisvormige" drijvers die onderling verbonden zijn, met een mast in het midden op 1 van die bevestigsbeugels.

In de praktijk zal het echter allemaal niet zo eenvoudig zijn natuurlijk.

Om te beginnen wil je 2 drijvers die exact gelijk zijn, zelfde vorm, zelfde ronding, zelfde gewicht.... elke afwijking onderling gaat een slecht zeilend model geven.

Er zijn erg veel verschillende manieren om deze drijver te maken. Je kan ze uit schuim gaan snijden en bekleden met glasmat (ga aub niet aan de slag met carbon - het is een stuk lastiger te bewerken/verwerken dan glasmat, en het kost bakken meer geld!!)

Je kan ook houten spanten (dwarsdoorsneden) zagen en gekleden met houten latjes (zoals er hier op het forum vaker boot rompen gebouwd worden)

Welke manier je kiest is afhankelijk van welk gereedschap je hebt, wat je zelf kan, eventueel budget,....

De snelste en eenvoudigeste manier om 2 drijvers te verbinden is met alu-buis profiel denk ik.

Wat eventueel een optie zou kunnen zijn, zeker voor een eerste model dat misschien meer als proef-project gaat dienen (om van te leren) zou je eventueel ook gewoon PVC-buis kunnen neme voor de drijvers, achteraan gewoon een stop erin, en vooraan met een stukje piepschuim een "boegje" eraan maken. Werkt snel, geeft snel resultaat, en dan kan je goedkoop al gaan experimenteren met de mast en zeilen.

Hou er ook rekening mee dat RC catamarans wel moeilijk te besturen zijn. In tegenstelling tot mono-hulls hebben ze geen ballast, en slaan dus makkelijk omver. Bouw daarom ook niet te klein - een grote catamaran is stabieler dan een kleintje...

zou het ook met polyester kunnen?
en ik zou graag een filmpje willen hoe ze laten zien hoe het moet

ben net even aan het denken geweest en heb hier volgens mij nog een soort plan liggen van vorig jaar, maar daar had ik de romp zo gemaakt: een soort rechthoek van hout/plastic, dan de voorkant naar elkaar toe gevouwen en dan vastmaken.
het is inderdaad wat je zecht om te proberen, want het moet voor mij niet een te dure grap worden. zou het dan kunnen met plastic en de verstevigen met houtspanten/alu/stalen ringen of is dit te kwetsbaar.

M & N ,Leuk idee van je om een catamaran te bouwen , maar kan je zeggen ga inplaats van experimenteren met allerlij materiaal ,gewoon eens langs / lid worden van een modelbouw vereniging , en begin vandaar met begeleiding ,je boot te bouwen is veel leuker en je heb ook meer resultaat (vaarend) en dan zul je zien dat dat ook nog eens veel goedkoper word , en wat jij allemaal opschrijft is nog nooit een boot geworden is niet negatief bedoeld ,maar veel tijd veel geld beland heel vaak in de kliko.

maar verder sucses

zou iemand mij kunnen helpen met het maken van de romp? maakt niet uit van welk materiaal. zelf zou ik het ook wel willen kopen (het materiaal) als het niet te duur is.
het zou bij mij kunnen of bij u (niet verder dan 50 km)

Heb je wel eens met een zeilboot gevaren , volgens mij denk je dat alles wil, kan je zeggen ,wat ik boven geschreven heb (club) heb je vvvvvvvvvvvvvvvveeeeeeeeeeeeeel meer aan dan hier dat continu maar te vragen (staat vrij) maar, anders eens op marktplaats staat volgens mij nog een trimaran te koop , is iets eenvoudiger te zeilen als een catamaran , of begin met een gewoon zeilboot , zit je direct mee op het water (MM) kun je eens zien of het wat voor je wordt dat varen ,want je foto geeft alleen aan auto`s ,toch iets heel anders dan varen hoor , hopelijk ben je niet eigenwijs genoeg om dit eens op tepakken .

veel plezier en een klein beetje sucses met vinden van een bouwer/koper .

Als je ECHT handig bent, ik heb ALS HET GOED IS nog een catamaranromp liggen. Deze is van hout, moet geschuurd, geprimerd en gelakt worden (met DD lak) waarna je een mal kan maken van polyester. In de mal kan je dan weer 2 rompen maken. (met de houten romp kan niet gezeild worden.)

Ik moet echter kijken of de romp nog bestaat, hij staat bij mijn vader op de vliering, als mijn demente (alzheimer) moeder hem niet te pakken heeft gehad. (en hij dan bij mijn vaders portomonnee ligt....)

ik hoop dat je hem kan vinden, dat zou ons een hoop moeite besparen.
en opzig kan mijn vader goed overweg met polyester en epoxy, dus volgens mij moet dat dan wel lukken.

Laatst bewerkt:
ik ga proberen om het met piepschuim te doen.
goed 2 dezelfde rompen maken en daarna overdoen met epoxy/polyester.
hij wordt rond de 80/90 cm lang, maar weet nog niet hoe breed hij moet worden als ik dit doe.
suggesties???

catamaran

Geef je nog een tip ,maak dit schip langer 1m of meer , als je te klein bouwt ,en je elektronica erin wilt plaatsen heb je meer gewicht vandat dan de boot als je licht bouwt , ik weet niet hoe goed je bent ,maar ik ben ietsjes ouder en bouw geregeld trimarans en gewicht v/d elektronica is het probleem, en als je schuim gebruikt absolut geen polyester erop ga je huilen want lost schuim op ,dus EPOXY .

sucses

En heb je al eens goed op internet gekeken Googlen vind je een hele boel antwoorden op je vraag over een model en maten waaruit je iets kunt bedenken gebruiken .

Ik weet niet of het persé een catamaran moet zijn, je zou mss ook een trimaran kunnen bouwen (vaart net iets makkelijker, heeft ook net iets meer ruimte voor de electronica)

Een gratis plan van een trimaran waarvan geweten is dat ie ook goed vaart:
RCSails - Product Information - Nightmare MKVIII - Mini40 Class Trimaran Plans
--> de nightmare mk VII, plan is gratis te downloaden gewoon via de website even toevoegen aan winkelkarretje en "afrekenen" van 0$, heb je zo de plannen.

Nooit proberen te lopen voor je kan stappen...

ALS ik de mini40 zou maken, zou ik dat dan ook met piepschuim kunnen doen, wil het niet gelijk al te moelijk doen, omdat dit mijn eerste echte bouwproject wordt.
zal vanmiddag even registreren en downloaden.
bedankt.

Als dat te moeilijk word een TRI !!! dan zou ik als ik jou was met je 12jaar ff ook geen Cat !! gaan bouwen ,want dit zijn juist de moeilijkste boten om er een zeilend model van te maken voor de bouw van Cat/Tri ,heb je veel tijd en gedult nodig ,ga gewoon eens eerst een gewone zeilboot bouwen ,en dan kijken of je verder wilt , dat is wat hier op wil zeggen .

sucses

catamaran

Als dat te moeilijk word een TRI !!! dan zou ik als ik jou was met je 12jaar ff ook geen Cat !! gaan bouwen ,want dit zijn juist de moeilijkste boten om er een zeilend model van te maken voor de bouw van Cat/Tri ,heb je veel tijd en gedult nodig ,ga gewoon eens eerst een gewone zeilboot bouwen ,en dan kijken of je verder wilt , dat is wat hier op wil zeggen .

sucses

of je bent geen 12j maar ouder ,en als ik je ++++STATISTIEKEN++++ lees ,vraag je alles ,kunt niks ,en verlangt van een medebouwer alles door te brabbelen en evt kant en klaar bij je voorduur afgelevert!!!!! , zou eerst maar eens alles afmaken voor je hier aan begint ,en dat er verder door de forumleden niet veel op gereageerd word/wilt, want dit heeft geen zin in mijn ogen ,Leuk mooi dat er nieuw bloed in de modelbouw wereld komt natuurlijk ,maar zo hoeft het ook niet in mijn ogen .

Jammer maar sucses

Laatst bewerkt:
Back