Interesse in hoe een depron modelvliegtuig maken? Kijk dan even bij onze buitenlandse collega op: http://www.careliawin.com/tyson/ Hij is echt goed bezig! m.vr.gr. Olaf
Rob, Deze text van een mail naar jouw is mogelijk voor anderen interessant (aangepast). Ga voor eerste zelfbouw eens uit van de slomo. Voor de 280 motoren/accu's die je noemt een stukje groter (1.1 keer). Vleugel 100 cm of ietsje meer, contante breedte rond 25-30cm. Maak een mooi rompje en laat het op een fokker, piper of zoiets lijken. Bij "piper" kan je vleugelsteunen gebruiken en dan kan de vleugel weer wat makkelijker. De vleugel is sterk genoeg als je het op 1 derde van de tippen op kan tillen met een pak koffie (500g) erop. (heb je ongeveer 3 G). je kan wel bouw technieken van ennu toepassen, maar je hebt eigenlijk niet zoveel koolstof nodig. In de link http://www.careliawin.com/tyson/ staan een aantal ideetjes, maar die zijn ontworpen voor de lichtere GWS motoren, voor speed280 dus iets groter (1.1 - 1.2) bouwen. Deze indoorvlieggroep heeft ook leuke idee-en voor depron bouw: http://www.unisport.tu-bs.de/~modellflug/klaustrophobia/klaust.htm Heeft leuke citabria, maar ik zie niet precies hoe groot. Mischien iets groter maken, maar je hebt wat idee-en. Tip: Als je nu geen passende slang kan vinden dan 1.5 mm koolstof dikkermaken met krimpkousje of plastik buisje erop lijmen. Dan kan je brandstofslang gebruiken. Dikker koolstof is alleen maar zwaarder. Bamboe (tuincentrum) is een goedkoop alternatief voor koolstof. Stokjes te kort? Gewoon aan elkaar plakken met een overlap ven een paar cm (en met garen er omwikkelen). Dikke stokjes splijten. Of hebben jullie nooit vliegers gemaakt voordat er koolstof op de markt was?
Of even bij mij kijken op www.geocities.com/rc_pittsspecial De tekeningen heb ik in AutoCad gemaakt en meer bedoelt als richtlijn, je moet dus zelf het een en ander invullen. De Stuntflyer vind ik goed vliegen, maar me Pitts kan nog wel verbeterd worden. Persoonlijk denk ik langere romp en grotere richtingsroer, tevens de voorkant romp rond maken ipv vierkant. De Vleugel van mijn Stunt Flyer heb ik simpel met een balsa hoofdligger en balsa rips gemaakt. De ribs heb ik gewoon zo getekend dat je eenvoudig het depron erom heen kan lijmen. De voorkant even iets rond vijlen en vervolgens alles intapen met blank breed inpak tape. De leading edge is wel wat scherp, maar hiervan ondervind ik niets met vliegen! 8) Ik ben nu bezig met een tweede Stuntflyer met een iets grotere voorkant romp voor wat makkelijker accu's verwisselen. Deze heb ik ook met viltstift een kleurschematje meegegeven en alles wee ingetaped, hiervan krijg je soort mettalic lak. Binnenkort zet ik de foto's op me site. Greetings Olaf. :wink:
Nog een paar linkjes: de "DEPRONAL" ......http://www.medata.de/buschpiloten/depronal.htm de "DRENALYN" ........http://www.lecreusot.net/aeromodelisme/drenalyn/index.htm En verder op Indoor pagina van de "Buschpiloten" nog ...............................http://www.medata.de/buschpiloten/indoor.htm de duitse uitvoering van de "DRENALYN" en de "ElevON 1" Nietecht beginners kistjes, wat vliegen betrefd dan :wink:
De Drenalyn had ik bij mij in Den Bosch. Dit toestel vliegt vrij goed. De Depronal is ook een leuk ontwerp en moet ook goed vliegen. Maar kijk eens wat hun voor aandrijvingen gebruiken. Speed 300 5,..:1 vertraging met 8 tot 10 cellen terwijl wij dit met 7 cellen doen in de Ennu. De Elevon 1 is een project van hun waar ze zelf niet zo zeer tevreden over waren en waarmee ze gestopt zijn. Ik heb hun verschillende mailtjes gestuurd om aan schetsen en tekeningen te komen van de Elevon en toen kwamen ze met het bericht dat ze niet teverden waren. De redenen hebben ze niet vermeld.