Zelf een TEK-buisje maken

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 14 aug 2008.

  1. Maniakske

    Maniakske

    Lid geworden:
    20 nov 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    België
    aansluiting vario en duze

    Misschien heb je hier wat aan.
    zweefvlieginstrumenten
    Eigenlijk kunnen we dit geheel overnemen in een modelzwever ook.
    Het aan te sluiten instrument is in ons geval de vario (eender welk type)
    De thermos haalt de knuppel uit het signaal. (Kleine gasflesjes?)
    Snelheidmeting zou pas een uitkomst zijn.
    De grotere en dure modelzwevers kunnen dan op een vaste snelheid cirkelen, net boven de stolspeed en bij de landing overtrek je hem niet meer.
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Een thermosfles is niet voor compensatie van knuppelthermiek!
    De thermosfles zoals die gebruikt wordt in de grote zwevers is nodig omdat dat puur mechanische drukinstrumenten zijn. Als je stijgt (buitenluchtdruk daalt) stroomt er lucht van buiten naar de fles, als je daalt stroomt er lucht uit de fles naar buiten. Deze luchtstroom wordt gemeten en geeft de stijg- of daalsnelheid aan. Dit is niet gecompenseerd. Daarvoor heb je alsnog een venturibuis of ander systeem voor nodig (die dan de 'buitendruk' levert).
    'Onze' vario's werken met een absolute drukmeting dmv een elektronische sensor. Door deze meting te differentieren (het verloop in de tijd te berekenen) krijg je het drukverloop = stijgen/dalen. Overigens werken de akoustische vario's op de grote zwevers ook zo. Die zijn ook niet aangesloten op een thermosfles.
     
  3. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Alleen stroomt de lucht bij dalende buitendruk de fles uit en bij stijgende buitendruk de fles in. ;)
    Er zijn overigens ook electrische vario's die wel de luchtsroom meten. Bijvoorbeeld door twee NTC weerstanden te gebruiken in een brug van wheatstone. Lucht koeld de weerstanden wat dus een maat word voor de luchtstroom. Bij dit soort vario's is het huis vaak meteen ook de fles. Je ziet er dus aan de buitenkant niets van.

    Groeten Halmar
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    :oops:

    Zelfs ik maak fouten ;)
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Heren,
    Inmiddels heb ik een prima werkende normale TEK-sonde (zo'n voorovergebogen buisjes met twee gaatjes aan de achterzijde, zoals bij te in de handel verkrijgbare een V-tail TEK heet) maar mijn venturi wil niet werken (zie mijn Bouwverslag Gwealt ASW20). Als iemand slimme ideeën heeft hoe ik dat aan kan pakken....
     
  6. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Persoonlijk zou ik de venturi als volgt bouwen.
    Voor de horizontale buis zou ik een metalen (messing) dunwandige buis gebruiken, iets in de orde van 9 mm (binnen) denk ik. Lengte zo rond de 25 mm. Voor de verticale buis een 3 mm messing buisje. In dikke een gaatje op 1/3 van de voorzijde, waar je het 3 mm buisje doorsteekt, en zo vast solderen dat het aan de binnenzijde 3 mm doorsteekt. Van te voren natuurlijk de bovenzijde al mooi haaks en glad maken. Precies tegenover het buisje (waarschijnlijk makkelijker om dat voor het solderen te doen) een gaatje maken waar M3 schroefdraad in zit. Deze zo tappen dat een M3 boutje strak past. Misschien is het handig om voor het afstellen aan de bovenzijde wat meer houvast te krijgen, bijvoorbeeld door hier een moertje op te solderen. Ligt er aan hoe dik de wand van het buisje is. Voor de schaal kun je nog een ring aan de achterzijde solderen. Natuurlijk ook het boutje een mooi vlak en haaks kantje geven. Met het boutje kun je de venturi afstellen.
    Als het niet werkt denk ik dat ik die venturi op onze ASK13 maar es aan de tand ga voelen.

    Groeten Halmar
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, lijkt me mooi. Het enige waar ik nog mee zit is hoe ik de aanstroming goed krijg. Het buisje moet natuurlijk precies recht aangestroomd worden. En dat is lastig omdat ik niet goed kan zien hoe de vliegstand precies is, snap je wat ik bedoel? Maar ik ga het nog eens proberen binnenkort.
     
  8. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja, ik snap wat je bedoeld. Op zich moet dit niet heel anders zijn als de sliphoek, die invloed word ook door de ring beperkt. Overigens is die hoek natuulijk voor elke snelhijd anders, immers daar regel je de snelhijd mee.
    Ik zou een horizontale lijn bepalen aan de hand van de invalshoek van de vleugel. Ik weet niet met wat voor hoeken je normaal vliegt, maar ik gok dat je zo rond de 5 graden wel goed genoeg moet zitten. Misschien zijn er wel mensen die daar nog wat meer van weten.

    Succes, Groeten Halmar
     

Deel Deze Pagina