Zelf gelcoat maken?

  • Topicstarter Topicstarter Ice
  • Startdatum Startdatum
I

Ice

Guest
Ik heb wellus gehoord dat je zelf gelcoat kan maken. Ik vraag me af wat daar allemaal precies bij komt kijken. € 10,- de liter vind ik namelijk nogal veel en als ik het zelf kan maken kan ik zoveel pakken als ik wil.

Deze meneer heeft dat wellus gedaan (zegtie in z'n filmpje):

DEa5_WHQZo0[/media] - How To Fiberglass #4 * Mold Making * Ed Norris

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gelcoat

hallo,

ik neem aan dat je het over polyester gelcoat hebt.
Je kan gewone lamineer polyesterhars indikken met aerosil, dan krijg je een gel achtige hars die op verticale oppervlakken blijft staan.
Die kan je dan eventueel nog inkleuren met pigment.
Dan heb je iets wat op gelcoat lijkt.

Normaal gesproken is gelcoat een andere soort hars, UV bestendig en wat flexibeler dan gewone lamineerhars.
Dus beste keuze is gewoon echte gelcoat kopen.

Even over de manier op dat filmpje, komt op mij nogal amateuristisch over.
Ik denk dat, als je een echte goede mal wilt maken je beter eens op een duits forum (rc-network) kunt gaan kijken of wat info inwinnen bij Ruud Zandvliet.



Gert-Jan
 
Laatst bewerkt:
dit is idd gewoon puur polyesterklooien...
Moet je gewoon Gelcoat voor kopen.

"nice and heavy"... oftewel, gooi er genoeg op, dan houd ie het echt wel! niet echt kritisch bouwen dus.

Hoe ver ben je met mallen maken / modellen bouwen? Wat wil je gaan maken /ben je aan het maken?
Als je nog moet beginnen zou ik eerst flink wat er over gaan lezen en dan idd eens bij Ruud Zandvliet gaan kijken.
Ik weet niet waar je ergens woont, maar ik ben nu op mijn werk een compleet vliegtuig van Glas aan het maken. Aardig wat delen ook met gelcoat. Dus als je vragen heb...
 
Gelcoat kun je NIET zelf maken. Verdikte polyester is geen gelcoat, want er kan maar 0,5% kleurstof in, in gelcoat is dat tot 15%. Maar niemand verplicht je om gelcoat te gebruiken, een mal en een boot alleen in polyester/glasvezel gaan prima. Tenminste als het een gladde romp is, details als klinknagels, ankerkluizen, berghouten, etc.. vereisen gelcoat. Een boot in polyester alleen moet achteraf nog opgeschuurd, geplamuurd en geschilderd worden. Ik heb al op de twee manieren gewerkt.
zie op mijn site: de Antwerpse sleper in het hoofdstuk "rompen" is met gelcoat, de Zinnia in "vloot" is zonder gelcoat.
http://home.scarlet.be/gilbertvl/index.html
 
idd, je hoeft geen gelcoat te gebruiken..
Er zijn meer manieren om een kleurtje aan te brengen :).
Het stabilo was oorspronkelijk van glas/polyester met gelcoat. Wel mooi hoe strak dat in 1 keer afgewerkt uit de mal komt. Maar vooral voor het gewicht kijken we nu ook naar andere oplossingen. Daarvoor hebben we een stabilo zonder gelcoat (en van epoxy ipv polyester) gemaakt zodat we wat dingen kunnen testen. Eerst proberen te een grote witte sticker erop te plakken. Anders misschien gewoon spuiten (verf dus).
Beide opties zijn een stukje lichter dan Gelcoat (die je vrij dik moet aanbrengen om goed dekkend te krijgen).
The Sirocco elevator

Mooie bootjes Gilbert!
 
Eigenlijk zoek ik een vervanger voor gelcoat die ik dus zelf kan maken. Voordelen hiervan zullen zijn dat het me ten 1e minder kost en ten 2e ik kan zoveel maken als ik zelf wil.

Ik ga het alleen gebruiken om mallen te maken en eventueel nog voor polyester producten zoals spatbordjes en wat kuipwerk (motoren). Het hoeft dus totaal niet UV bestendig te zijn. Kleur maakt opzich ook niet veel uit aangezien het toch maar voor een mal is.
Ik zou het ook zonder gelcoat kunnen doen maar ik ben bang dat er dan luchtbellen en de structuur van de glasweefsel in de mal komt te staan. Dat is natuurlijk niet zo gunstig omdat ik het dan moet nabewerken.


Dit is trouwens een mal die ik een aantal weken geleden heb gemaakt met witte gelcoat:

dsc05112mediumhq8.jpg
 
sietse, dat is erg volwassen werk, ook knap hoor.
ice, is dat een verkleuring van de foto, maar die mal ziet er grijs uit, niet wit?
Als je zonder gelcoat werkt, moet je schuren, plamuren en schilderen.
Als er luchtbellen in de polyester komen, staat dat los van de gelcoat, dat is een fout op zich. Meestal komt dit omdat de glasvezel zich slecht in (scherpe) bochten legt. Er zijn meerdere oplossingen: met kleinere stukjes glasvezel werken, meerdere dunne lagen vezelmat gebruiken, de open kant van het werkstuk aandrukken (met vacuum, of zandzakjes, zakjes water), misschien is de kwaliteit van de mat niet goed (te stijf bindmiddel, te herkennen aan het slecht bevochtigen van de mat met polyester).
Mijn gelcoat betaal ik tegenwoordig 20euro/liter, want de prestaties van de goedkope vond ik ondermaats, van die dure is het verbruik ook minder.
 
sietse, dat is erg volwassen werk, ook knap hoor.
ice, is dat een verkleuring van de foto, maar die mal ziet er grijs uit, niet wit?
Als je zonder gelcoat werkt, moet je schuren, plamuren en schilderen.
Als er luchtbellen in de polyester komen, staat dat los van de gelcoat, dat is een fout op zich. Meestal komt dit omdat de glasvezel zich slecht in (scherpe) bochten legt. Er zijn meerdere oplossingen: met kleinere stukjes glasvezel werken, meerdere dunne lagen vezelmat gebruiken, de open kant van het werkstuk aandrukken (met vacuum, of zandzakjes, zakjes water), misschien is de kwaliteit van de mat niet goed (te stijf bindmiddel, te herkennen aan het slecht bevochtigen van de mat met polyester).
Mijn gelcoat betaal ik tegenwoordig 20euro/liter, want de prestaties van de goedkope vond ik ondermaats, van die dure is het verbruik ook minder.

Het lijkt inderdaad een beetje grijs maar het is wel gewoon witte gelcoat.

Met luchtbelletjes doel ik meer op luchtbelletjes die in de hars zitten, van die hele kleine. Niet van die luchtbellen omdat de polyester de mal niet aanraakt, bv bij te scherpe hoeken idd.
Er schijnt een middel te zijn die de luchtbelletjes uit de hars/epoxy halen als het spul nog in het mengbekertje zit?
 
Ice, dat van die belletjes was een misverstand, maar dat maakt het probleem eigenlijk nog vreemder. Hoeveel harder gebruik je? Ik werk met de minimale hoeveelheid harder: 0,5%.
Met de prehistorische gietpolyester (30 jaar geleden) trad dit euvel wel op, er werd dan aangeraden om sigaretterook over de gietvorm te blazen. Het leek me niet erg gezond om te roken tijdens polyesterwerken.
 
Polyester gelcoat is te maken:

-neem een hars die geschikt is om gelcoat van te maken. (in het algemeen iets flexibeler dan normale hars)
-voeg aerosil toe tot de gewenste dikte
-voeg een middel toe om de vloei te verbeteren
-voeg evt een middel toe om de benatting van pigmenten te verbeteren
-voeg evt een middel toe om het uitzakken van pigmenten te voorkomen (pigmentseparatie, heel irritant verschijnsel)

Alles goed mengen, en 1 dag laten staan.
Nogmaals goed mengen, dan filteren. (bijv door een nylon kous)

We maken het regelmatig, maar het is een ***baan.

Nadeel voor de consument is dat alle zaken slechts in grotere hoeveelheden te verkrijgen zijn.

Luchtbellen in de hars? Zit er wellicht vocht in de verharder?

Overigens is er speciale gelcoat voor mallen. Harder, krasvaster, betere temperatuurbestendigheid.
 
Als je een andere manier zoekt om een "beschermlaag' te krijgen zijn er betere manieren dan Gelcoat.

Makkelijkst is vorgelat, een polyesterhars, beetje vergelijkbaar met gelcoat maar deze is zeer goed te verdunnen met styreen (tot 50%) en te spuiten met een verfspuit.
Heb ik zelf goede ervaringen mee.

Andere optie is 2K lak te gebruiken, ik heb zelf goede ervaringen met lesonal 2K lak.
Gewoon in de mal spuiten, uur of 2 laten drogen en dan lamineren.

Ook heb ik wel eens alkyd lak, in spuitbussen van Flexa, gebruikt.
Wisselend resultaat.

Succes
GJ
 
Vorgelat = gelcoat. en idd prima te verdunnen met styreen. Wel spuiten met een beetje afstand, je wilt de overtollige styreen in ieder geval voor een deel kwijt in de periode dat de gelcoat naar de mal vliegt.

Dun door de spuit, dik op de mal. Voorkomt zakkers.

Niet met aceton verdunnen, dan loop je het risico van een poreuze gelcoat.

Niet teveel styreen gebruiken, dan kan je gelcoat vergelen. (heeft te maken met vrije monomeer na uitharding)

Overigens is het maken van de perfecte koolstofplaat nog een hele klus. vrijwel alles, zo niet alles wat ik op beurzen zie is naderhand afgelakt.
 
Vorgelat = gelcoat. en idd prima te verdunnen met styreen. Wel spuiten met een beetje afstand, je wilt de overtollige styreen in ieder geval voor een deel kwijt in de periode dat de gelcoat naar de mal vliegt.

Dun door de spuit, dik op de mal. Voorkomt zakkers.

Niet met aceton verdunnen, dan loop je het risico van een poreuze gelcoat.

Niet teveel styreen gebruiken, dan kan je gelcoat vergelen. (heeft te maken met vrije monomeer na uitharding)

Overigens is het maken van de perfecte koolstofplaat nog een hele klus. vrijwel alles, zo niet alles wat ik op beurzen zie is naderhand afgelakt.

Over dat lakken...vult een blanke lak die kleine gaatjes op? Dus op plekken waar de vezels niet bedekt zijn met epoxy (waarschijnlijk door luchtbelletjes?).
 
Vorgelat is gelcoat, maar wel een andere soort dan de gebruikelijke "Polyservice".
Een normale gelcoat is niet verder te verdunnen dan 10%.

Blanke lak zorgt voor een strakke buitenlaag.
Het probleem met de luchtbelletjes moet je anders oplossen, dat heeft niets met een gelcoat of zo te maken, met blanke lak kan je het alleen beter "verbergen".

Vacumeren is de oplossing tegen luchtbelletjes.


GJ
 
Vorgelat is gelcoat, maar wel een andere soort dan de gebruikelijke "Polyservice".
Een normale gelcoat is niet verder te verdunnen dan 10%.

Blanke lak zorgt voor een strakke buitenlaag.
Het probleem met de luchtbelletjes moet je anders oplossen, dat heeft niets met een gelcoat of zo te maken, met blanke lak kan je het alleen beter "verbergen".

Vacumeren is de oplossing tegen luchtbelletjes.


GJ
Dat is juist wat ik doe?? 0,6 tot 0,7 bar zelfs. De vorm van het koolstof zit er dan goed in alleen die belletjes blijven maar hangen terwijl ik zeker weet dat er genoeg epoxy zat (van tevoren erop gesmeerd, daarna lamineren).

Dit probleem komt trouwens meer voor bij de verticale vlakken, horizontaal is dit veel minder. Zou dus kunnen dat de mat niet goed tegen de mal aan wordt gedrukt.

Hier even wat foto's ervan:

dsc05242largeov6.jpg


dsc05243largekq8.jpg


Detailfoto:

detailhb7.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Over dat lakken...vult een blanke lak die kleine gaatjes op? Dus op plekken waar de vezels niet bedekt zijn met epoxy (waarschijnlijk door luchtbelletjes?).

Ja, lak kan de gaatjes vullen. Het is echter wel een klus om alle gaatjes eerst een keer goed aan te stippen, dan te schuren, dan nogmaals geheel te lakken.

Ik had eens een bootromp (4 meter lang) van koolstof, en de nieuwe eigenaar wilde dee absoluut wit gelakt hebben. (niet iedereen vindt koolstof mooi...) Ik heb nog gewaarschuwd dat het mogelijk is dat er pinholes in de lak terechtkomen. Uiteindelijk gebeurde dat slechts op een stukje van 10x10cm. De eigenaar over de rooie, en wilde dat de boot (op mijn kosten) nog een keer gelakt zou worden. Ik heb toen witte schoensmeer in de pinholes gesmeerd.....

Zou je in dit geval ook kunnen doen, met zwarte schoensmeer...

De vertikale delen zijn lastiger, omdat je daar de mat en de mal minder nat kan maken. Zoals in de PM verteld, van de meeste pinholes kom je af door harstransport te creeren, dus eerste laag goed nat lamineren (wat dus vertikaal minder makkelijk is), tweede en derde laag normaal. Heb je trouwens een ontluchtingsrollertje? Goed de eerste laag ontluchten wil ook helpen.
 
Vorgelat = gelcoat. en idd prima te verdunnen met styreen. Wel spuiten met een beetje afstand, je wilt de overtollige styreen in ieder geval voor een deel kwijt in de periode dat de gelcoat naar de mal vliegt.

Dun door de spuit, dik op de mal. Voorkomt zakkers.

Niet met aceton verdunnen, dan loop je het risico van een poreuze gelcoat.

Niet teveel styreen gebruiken, dan kan je gelcoat vergelen. (heeft te maken met vrije monomeer na uitharding)

Overigens is het maken van de perfecte koolstofplaat nog een hele klus. vrijwel alles, zo niet alles wat ik op beurzen zie is naderhand afgelakt.

Ik ben van plan m'n volgende koolstof werkstuk te gaan voorzien van een UP vorgelat. Deze wil ik erop gaan spuiten en kan ik dus verdunnen met styreen. Probleem is dat ik totaal niet weet waar ik 't styreen kan halen? En tot hoever kan ik het maximaal verdunnen?
 
Ik heb nu een EP gelcoat die ik wil gaan verdunnen om 'm te gaan spuiten. Waar kan ik deze EP gelcoat mee verdunnen? Dit zal niet gaan met styreen toch?
 
Nou heb ik eigenlijk nog 'n vraagje. Het lamineren zelf gaat al vrij goed, dit lukt al zonder pinholes. Alleen als ik er scheurweefsel, gaatjesfolie, 2 lagen keukenpapier op leg gaat het fout. Blijkbaar zuigen die 2 dunne laagjes keukenpapier teveel epoxy op?!
Dit gebeurd al bij één laag koolstofvezel + één laag glasvezel die flink nat zijn (laagje epoxy bovenop).

Ik zoek nu dus eigenlijk de oorzaak hiervoor, en ook graag 'n oplossing. Een gaatjesfolie die wel lucht maar geen hars doorlaat, dahltexx?

Bij voorbaat dank!
 
Back
Top