Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
hoe bedoel jet teveel epoxy? less(epoxy) is more(strength)![]()
Hoi,
Als je alles wilt weten over polyesterharsen - epoxyharsen - glasweefsels e.d. kijk dan bij www.harjon.nl. Dit bedrijf zit in dordrecht en heeft en weet alles van deze materialen. Ze hebben ook een e-mail adres: harjon@hetnet.nl
pinholes blijf je meestal houden. zelfs professionele bedrijven hebben er last van. je kan er voor kiezen om er minder vacuum op te zetten. maargoed, ik ga meestal voor gewichtsbesparing
met een laag kijk e er ook meestal dwars doorheen. is het geen mogelijkheid om een legsel te gebruiken?
Hoi Ice,
Is het zo dat de miniscule luchtbelletjes die je hebt bij het lamineren door het vacuum groter worden? Ik bedoel dat de luchtbellen groter gezogen worden, omdat de druk erop afneemt. Hoe je een complexe vorm kunt maken in carbon zonder belletjes is mij een raadsel, mij is het nog niet gelukt.
Het enige idee dat ik nog heb is het hele product in een druktankje leggen en opblazen tot 1,5 a 2 bar en de vacuum zak die normaal met een slangetje naar de pomp gaat, nu door de tankwand naar buiten voeren zodat de vacuumzak op 1 bar blijft. De luchtbelletjes worden nu kleiner i.p.v. groter. Nadeel is natuurlijk wel, hoe kom je aan een drukvat met een grote opening?
Wat ik ook wel eens gelezen heb is dat er epoxy met vacuum in het laminaat gezogen wordt, wellicht is dit een goede methode.
Bij de eerste roeren die ik bouwde voor mijn echte zeilboot en voor die van anderen had ik ook iedere keer last van luchtbelletjes en/of pinholes. Wat ik nu doe om dit te voorkomen is een laagje met silica ingedikte hars in de mal smeren, even wachten zodat het begint te geleren. Dit heeft eigenlijk hetzelfde effect als gelcoat. Daarna leg ik eerst een laag fijn glasvezel in de mal voordat ik begin met het insoppen van de dikke lagen triaxiaal glasvezel. Tussen de lagen door goed rollen met een ontluchtings roller. Als alle vezel in de mal liggen dan peel-ply, gaatjes folie en bleeder mat erover waarna alles onder vol vacuum de heaterbox ingaat. Door de warmte word de epoxy extreem dun en vloeit dus lekker makkelijk door het laminaat en alle overtollige epoxy word zo ook makkelijker weggezogen.
Zoals je hieronder ziet vertoon thet oppervlak geen pinholes of luchtbellen.
![]()
![]()
Misschien dat dit voor jouw ook kan werken. Dus eerst ingedikte hars in je mal en daarna een dun laagje glasvezel(25gram m2 oid)in de mal.
Maar misschien is alleen warmstoken al genoeg, hierdoor word de hars dunner en kan het makkelijker vloeien, hierdoor kunnen volgens mij de luchtbelletjes zich ook makkelijker verplaatsen.
succes er mee.
Groeten,
Jeroen