Zelf gelcoat maken?

  • Topicstarter Topicstarter Ice
  • Startdatum Startdatum
pinholes blijf je meestal houden. zelfs professionele bedrijven hebben er last van. je kan er voor kiezen om er minder vacuum op te zetten. maargoed, ik ga meestal voor gewichtsbesparing ;)
met een laag kijk e er ook meestal dwars doorheen. is het geen mogelijkheid om een legsel te gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
pinholes blijf je meestal houden. zelfs professionele bedrijven hebben er last van. je kan er voor kiezen om er minder vacuum op te zetten. maargoed, ik ga meestal voor gewichtsbesparing ;)
met een laag kijk e er ook meestal dwars doorheen. is het geen mogelijkheid om een legsel te gebruiken?

Bedoel je meerdere lagen? Dit doe ik namelijk al. Alleen die extra lagen kunnen de epoxy van de eerdere lagen natuurlijk ook weer opzuigen.

't Probleem zit echt bij de bleeder. Bij het lamineren zie ik geen pinholes (doe 't op 'n glasplaat voorlopig). Bij het vacumeren ontstaan de pinholes pas. Daarom zoek ik naar Dahltexx.
 
Ik heb een EP gelcoat die ik graag wil verdunnen om te spuiten.Weet iemand waar ik deze epoxy gelcoat mee kan verdunnen?
 
Zo...vd week weer 's wat gemaakt van carbon. 't Resultaat is alleen wat minder...hier en daar nog wat pinholes (minder dan normaal), wat te harsrijke plekjes, teveel luchtbellen in die hars en wat flink droge plekken.

De reden voor 't slechte resultaat is denk ik te wijden aan het te haastig werken. De epoxy was niet echt geschikt (harde te snel uit). Daardoor ging ik wat te haastig te werk.....niet goed aandrukken in de hoekjes, teveel hars erop blijven smeren (was bang voor de pinholes)....etc. etc.

Nu zat ik zo te denken...is het niet mogelijk om de 1e laag te lamineren en deze daarna te vacuumbaggen? Zo kan ik me eigen 100% concentreren op de 1e laag en deze dus 100% goed leggen voordat de epoxy begint te harden. Ook hoop ik zo de pinholes beter onder controle te krijgen...Na deze 1e laag te hebben gebagged en uit heb laten harden zou ik dan de verstevigingen aan gaan brengen. Oftewel verder lamineren.

Hier trouwens 'n plaatje van het product:

dsc05647mediumxx3.jpg
 
Weer 'n nieuw product! Dit keer uit 'n testmal die ik vorig weekend heb gemaakt. Anders moet ik elke keer...of rechte plaatjes maken (saai en niet representatief) of 'n spatbord maken waar van alles fout kan gaan.
Dus daarom 'n kommetje van carbon:

dsc05654mediumqx4.jpg

dsc05649mediumzv0.jpg

dsc05653mediumqy9.jpg
 
Hoi Ice,

Is het zo dat de miniscule luchtbelletjes die je hebt bij het lamineren door het vacuum groter worden? Ik bedoel dat de luchtbellen groter gezogen worden, omdat de druk erop afneemt. Hoe je een complexe vorm kunt maken in carbon zonder belletjes is mij een raadsel, mij is het nog niet gelukt.

Het enige idee dat ik nog heb is het hele product in een druktankje leggen en opblazen tot 1,5 a 2 bar en de vacuum zak die normaal met een slangetje naar de pomp gaat, nu door de tankwand naar buiten voeren zodat de vacuumzak op 1 bar blijft. De luchtbelletjes worden nu kleiner i.p.v. groter. Nadeel is natuurlijk wel, hoe kom je aan een drukvat met een grote opening?

Wat ik ook wel eens gelezen heb is dat er epoxy met vacuum in het laminaat gezogen wordt, wellicht is dit een goede methode.
 
De bedoeling van het vacuum is precies om de luchtbellen groter te maken, zodat ze beter kunnen ontsnappen.
 
Hoi Ice,

Is het zo dat de miniscule luchtbelletjes die je hebt bij het lamineren door het vacuum groter worden? Ik bedoel dat de luchtbellen groter gezogen worden, omdat de druk erop afneemt. Hoe je een complexe vorm kunt maken in carbon zonder belletjes is mij een raadsel, mij is het nog niet gelukt.

Het enige idee dat ik nog heb is het hele product in een druktankje leggen en opblazen tot 1,5 a 2 bar en de vacuum zak die normaal met een slangetje naar de pomp gaat, nu door de tankwand naar buiten voeren zodat de vacuumzak op 1 bar blijft. De luchtbelletjes worden nu kleiner i.p.v. groter. Nadeel is natuurlijk wel, hoe kom je aan een drukvat met een grote opening?

Wat ik ook wel eens gelezen heb is dat er epoxy met vacuum in het laminaat gezogen wordt, wellicht is dit een goede methode.

Ik heb wellus een aantal carbonplaatjes gemaakt op 'n glasplaat. Deze had ik ook vacuum gezogen. 't Was zo dat als ik de vacuum eraf haalde er pinholes ontstonden door 'n tekort aan epoxy. 't Weefsel moest dus stevig tegen de glasplaat gedrukt worden.

Jouw idee is 'tzelfde als 'n autoclaaf toch? Zonder de verwarming dan? Lijkt mij ook wel ideaal.
Bij mij is meer 't probleem dat er teveel epoxy uit wordt gezogen. Ik heb hier nu Dahltexx voor en dat werkt al wel 'n stuk beter dan gaatjes folie. Misschien moet ik 't maar 's doen zonder opzuigmateriaal als keukenpapier ofzo.

Hier nog 'n foto van 'n testproductje:

 
Bij de eerste roeren die ik bouwde voor mijn echte zeilboot en voor die van anderen had ik ook iedere keer last van luchtbelletjes en/of pinholes. Wat ik nu doe om dit te voorkomen is een laagje met silica ingedikte hars in de mal smeren, even wachten zodat het begint te geleren. Dit heeft eigenlijk hetzelfde effect als gelcoat. Daarna leg ik eerst een laag fijn glasvezel in de mal voordat ik begin met het insoppen van de dikke lagen triaxiaal glasvezel. Tussen de lagen door goed rollen met een ontluchtings roller. Als alle vezel in de mal liggen dan peel-ply, gaatjes folie en bleeder mat erover waarna alles onder vol vacuum de heaterbox ingaat. Door de warmte word de epoxy extreem dun en vloeit dus lekker makkelijk door het laminaat en alle overtollige epoxy word zo ook makkelijker weggezogen.

Zoals je hieronder ziet vertoon thet oppervlak geen pinholes of luchtbellen.
GroteFoto-RZ3HX64R.jpg



GroteFoto-H3GA4CYU.jpg

Misschien dat dit voor jouw ook kan werken. Dus eerst ingedikte hars in je mal en daarna een dun laagje glasvezel(25gram m2 oid)in de mal.

Maar misschien is alleen warmstoken al genoeg, hierdoor word de hars dunner en kan het makkelijker vloeien, hierdoor kunnen volgens mij de luchtbelletjes zich ook makkelijker verplaatsen.

succes er mee.

Groeten,
Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Met carbon/epoxy heb ik geen ervaring (voor alle duidelijkheid), maar het lijkt me dat de pinholes ontstaan, omdat er net iets te zuinig epoxy is gebruikt. Bekijk maar eens plaatjes in de modelbouwwinkel, die zijn behoorlijk verzadigd met epoxy. Bij glasvezel/polyester, kunnen ook problemen ontstaan in scherpe bochten, de glasvezel gaat zich terug strekken en er komen luchtbellen onder. Carbon is wel soepeler, maar toch gaat dit effekt ook meespelen in de bochten. Ik los dit eventueel op door de polyester nog wat te verdikken met aerosil, en leg er een zeer dunne plasticfolie (afdekfolie voor schilders) in, en vul op met zand. Hopelijk kun je hier wat van gebruiken bij het carbon.
 
Bij de eerste roeren die ik bouwde voor mijn echte zeilboot en voor die van anderen had ik ook iedere keer last van luchtbelletjes en/of pinholes. Wat ik nu doe om dit te voorkomen is een laagje met silica ingedikte hars in de mal smeren, even wachten zodat het begint te geleren. Dit heeft eigenlijk hetzelfde effect als gelcoat. Daarna leg ik eerst een laag fijn glasvezel in de mal voordat ik begin met het insoppen van de dikke lagen triaxiaal glasvezel. Tussen de lagen door goed rollen met een ontluchtings roller. Als alle vezel in de mal liggen dan peel-ply, gaatjes folie en bleeder mat erover waarna alles onder vol vacuum de heaterbox ingaat. Door de warmte word de epoxy extreem dun en vloeit dus lekker makkelijk door het laminaat en alle overtollige epoxy word zo ook makkelijker weggezogen.

Zoals je hieronder ziet vertoon thet oppervlak geen pinholes of luchtbellen.
GroteFoto-RZ3HX64R.jpg



GroteFoto-H3GA4CYU.jpg

Misschien dat dit voor jouw ook kan werken. Dus eerst ingedikte hars in je mal en daarna een dun laagje glasvezel(25gram m2 oid)in de mal.

Maar misschien is alleen warmstoken al genoeg, hierdoor word de hars dunner en kan het makkelijker vloeien, hierdoor kunnen volgens mij de luchtbelletjes zich ook makkelijker verplaatsen.

succes er mee.

Groeten,
Jeroen

Verplaats je zo 't probleem niet dan? Ik heb ook wellus gebruik gemaakt van 'n gelcoat. Toen zaten de pinholes achter de gelcoat. Dus eigenlijk 'n verplaatsing van 't probleem. Probleem komt trouwens meer voor bij de verticale delen, komt dus neer op 'n epoxytekort.

Ik zit er nu aan te denken om eerst één laag carbon erin te leggen en deze daarna vacuum te zuigen zonder gaatjesfolie en bleeder.
Als deze is uitgehard zou ik dan de volgende lagen doen.
 
De pinholes zitten dan achter 'n laag gelcoat. Dus dan zie je ze door de gelcoat heen (transparante gelcoat). 't Gaat uiteindelijk wel om 'n optisch productje.
 
ik las net dat je eerst hars in de mal smeert, en daarna pas de doek gaat lamineren. probeer eens de doek er in te lamineren zonder eerst hars te smeren, bij mij voorkwam dat die droge plekken die je ook op de foto ziet, rechtsboven bij de ronding.
 
Omdat ik met hetzelfde probleem zit met carbon heb ik Ruud Zandvliet eens geraadpleegt. Zijn conclusie is dat je de eerste laag carbon onzettend goed moet ontluchten, niet vacuum zuigen. Ontluchten door met een kwastje alle belletjes uit het laminaat te werken. Echt een pokke klus dus. Met 80 grams carbon had ik het probleem trouwens veel minder, omdat de mat veel gladder tegen de mal ligt. Daarom vind je bij fijne glasweefsels dit probleem ook niet terug. Alleen vind ik de grove carbon mat (160gr.)beter passen qua look voor wat grotere producten.
 
Ik ben nu 'n testproduct aan 't maken op de manier die ik eerder heb beschreven, dus één laag carbon en die vacumeren (zonder peelply etc.), enkel 'n folie erover zodat de epoxy niet weg kan.

Wat mij opviel was dat de epoxy er tussen uit werd "geknepen". De epoxy ging naar de buitenkanten van de mal, 't werd dus uit 't product geknepen.
Dit zag ik vooral bij de plooien in 't plastic van de bag. De zuurstofbelletjes zal je trouwens ook in de epoxy, die werden mooi weggezogen.

Wat is trouwens 't effect van 'n lek in je bag?

@ carbonglider: Je doet dus eerst 'n laag lamineren en deze uit laten harden? Daarna pas 't product echt verstevigen?
 
Als je direct meerdere lagen direct lamineert krijg je de luchtbelletjes helemaal niet meer weg.
Ik gebruik altijd eerst een laag up-vorgelat, omdat het product anders niet UV-bestendig wordt. De up-vorgelat moet eerst helemaal uitgehard zijn voordat je het carbon lamineert, i.v.m. goede hechting.
 
Back
Top