Zelf leren vliegen

Beste Modelbouwers,

Ik ben totaal nieuw hier en ben de afgelopen tijd aan het inlezen geweest. Wat spulletjes van Hobbyking gekocht en een modeletje van mikeysrc (de trainer natuurlijk). Schuim plaatje bij wentink gekocht en aan de slag gegaan met een lijmpistool.
Gister voor het eerst wezen vliegen. Dat wel na 7 uur trainen in een simulator maar toch nog niet zo gek veel. Ik moet toegeven dat het zelf weggooien nog moeilijk gaat omdat ik eigenlijk aardig wat gas moet geven en hij dus al aardig trekt en dan ook nog mijn ehhh, elavator, hoogteroer? moet gebruiken om netjes weg te komen. Dus toen ik de eerste twee keer zo eigenwijs was dat wel te doen crashte hij twee keer. Had tot gevolg dat ik nu een nieuw rompje moet maken, maar dat maakt niet uit, schuim is goedkoop.
Eenmaal in de lucht ging het erg goed. Hij kwam recht omhoog, was na zeer weinig trim geheel los te laten. Erg leuk om te doen, ik moest er wel aan wennen dat mijn rolroeren wat gevoelig waren maar dat is ook wel weer goed als je een keer snel moet reageren.
Toch viel het me wel op dat er vaak wordt gezegt dat je naar een club moet, iemand om hulp moet vragen, nee dat kan je echt niet alleen........ eigenlijk, het ging verassend simpel. Het kan zijn dat de simulator genaamt Aerosim geholpen heeft, oke dat staat eigenlijk wel vast. En het zou kunnen helpen dat ik vroeger veel om microsoft flight simulator heb geoefent, of dat ik vroeger wel wat silverlit vliegtuigjes en een keer een iets groter maar nog steeds speelgoed model heb gevlogen. (Nou beveel ik het nog steeds aan om als je nog echt niks van vliegen/electronica afweet hulp te zoeken!)
In ieder geval was het erg leuk en had ik het perfecte weer, lekker warm, niet te warm voor electronica, bijna windstil, wind die er stond de juiste kant op. Hier wat fototjes van de vlucht.

https://www.dropbox.com/s/6f1w5zokgrz60md/IMG_8427.JPG
https://www.dropbox.com/s/me0xjzhj2yy32e5/IMG_8431.JPG
https://www.dropbox.com/s/3hpcqp9yi12sf3p/IMG_8433.JPG
https://www.dropbox.com/s/934ovk6f0miqqh1/IMG_8439.JPG

Als er echt intresse is naar de setup wil ik die wel hieronder neer zetten, al mag de prop nog wel wat meer pitch hebben. Die is nu 4.7, hij komt namelijk op vol gas makkelijk omhoog (verticaal) maar hij moet wel op 65% gas hebben om nog wat speling te hebben als hij horizontaal vliegt.

Ga in ieder geval vaker vliegen :D, zo leuk om te doen.

In ieder geval bedankt aan iedereen die heeft meegewerkt om dit deel van het forum vol waardevolle en nuttige informatie te zetten en daar tijd in te steken. Het mij heeft erg geholpen om mij een idee te geven van hoe en wat het moest worden.

PS: Ik vlieg in de uiterwaarden tussen de bruggen tussen Arnhem Noord en Zuid.

Bedankt,
Maurice

Hoi Maurice,

Leuk om te horen dat je zonder hulp lekker heb gevlogen.
Je bent een van de uitzonderingen, gefeliciteerd!

Een kleine tip, op de laatste foto zit je wel behoorlijk dicht bij de bebouwde kom, mischien kan je de volgende keer beter iets verder fietsen.

Mocht je gedesorienteerd raken wil je nooit in het verkeer terecht komen (ongeluk veroorzaken)

Check voor de zekerheid de verzekering van je ouders even of modelvliegen erbij staat!

Veel plezier!

dat is dus juist 1 van de redenen om ff bij een club te rade te gaan...

het hele "gevaar"en "veilig" verhaal.
Daarnaast zijn er niet veel mensen die het zo kunnen leren. veel hebben toch wat hulp nodig.

Maar maakt niet uit.
houdt je omgeving in de peiling, ga er van uit dat wanneer je toestel schade aan iemand of iets maakt, jij verantwoordelijk bent.
dus niet over wegen vliegen, en niet over achtertuinen of groepen mensen

Nou je het zegt over bebouwde kom. Het een beetje vertekend beeld. Als je op maps kijkt kan je het wel zien. Er zit nog wat uiterwaarden en een rivier tussen..... Dus viel opzich reuze mee. Als je het wilt zien zoek je even naar arnhem, en kijk je tussen de twee grote bruggen. Ik vloog dicht bij die 'beroemde' boogbrug. Het lijkt inderdaad boven
de stad, maar daar was ik op een accu niet gekomen als ik nog terug zou willen.

@ student Ja, daar ben ik me inderdaad van bewust. Soms lopen er mensen door het veld die dan door lopen om hun hond uit te laten. Ik probeer er zo veel mogelijk uit de buurt te blijven of als het vliegtuig nog aan de grond is gewoon te wachten tot ze weg zijn. Het scheelt dat ie vrij klein is,500 gram en de spanwijdte 1m is maar toch kan ie nog lelijke dingen veroorzaken met zn prop. Nieuwe schuimplaat is binnen. Morgen me maar eens uitleven.

En over die verzekering is een grapje zeker? (toch even checken)

T gaat op zich wel aardig goed, als ik vrij schuin van rechts aankom moet ik nog wel uitkijken met de rolroertjes, even
Niet bij nadenken en vanzelf laten doen. Dan gaat het altijd goed. Als ik ga nadenken doe ik het nog wel eens verkeerd.

Maurice

Dat van die verzekering is geen grap!

Zelf leren vliegen is met behulp van een simulator best mogelijk, ik heb het zelf ook gedaan. Je rijd ook RC auto's zo te zien, dat geeft je ook al veel voordeel.

Ben zelf wel na een paar weken (toen ik dus al redelijk goed kon vliegen) toch naar een club gegaan en heb daar geen spijt van, maakt het nog veel leuker. Wildvliegen blijf ik soms nog wel doen met kleine parkflyers. Maar bij een club gaan voegt wel veel meer toe aan de hobby!

En over die verzekering is een grapje zeker? (toch even checken)

Maurice

geeen grapje... ik ben u wel overal bij (FAI en VML , zijn de nodige zaken in belgie) om mezelf in te dekken, maar in mijn familiale verzekering staat inderdaad dat ik ook gedekt ben bij zaken zoals modelbouw...

geeen grapje... ik ben u wel overal bij (FAI en VML , zijn de nodige zaken in belgie) om mezelf in te dekken, maar in mijn familiale verzekering staat inderdaad dat ik ook gedekt ben bij zaken zoals modelbouw...

FAI heeft niets met verzekering te maken, u dient enkel een FAI sportlicentie aan te vragen indien U wedstrijden vliegt in een door de FAI erkende wedstrijdtak.

verzekering is geen geintje..

je bent nl met iets bezig wat in potentie verschrikkelijk veel schade kan maken..
moet er niet aan denken als een vliegtuig (wat voor maat ook) op een rijdende auto valt, en deze als gevolg 2 anderen meeneemt..

Ons veld van de club zit naast een snelweg.
Daar wil ik helemaal niet weten wat er gebeurt wanneer een rc toestel een kettingbotsing veroorzaakt

Normaal ben je verzekerd voor een toestel met een vlieggewicht van minder dan 20 kg, ligt aan de verzekering
staat ergens in de polisvoorwaarden, en is een uitsluiting op een uitsluiting als ik mij niet vergis
maar er staat ook een regeltje over goed gebruik..

Oke, dan ga ik dat vanmiddag is navragen. Al zal dat wel even zoeken worden aangezien mn ouders het ook wel niet zullen weten.

@vlammy; Bedankt :)

Fototje:
presentatie1h.jpg

Laatst bewerkt:
Dat is bij de stadsblokken, ruimte zat, ik heb er regelmatig gevlogen, goed te doen, tegenwoordig vlieg ik wel eens bij de vuil verbranding bij Giesbeek.

Groet Ruward.

Jep :), gister weer even gevlogen, maar sinds mijn vorige vliegtuigje een beetje kapot was had ik toch maar even een nieuwe gemaakt. Probleempje, vliegt soms raaaar, oke, ik moet mn rolroer even wat beter maken want na nader onderzoek is ie net niet helemaal gelijk aan beide kanten...... Maar toch, apart ding, stall speed ligt ook erg erg laag..... Kan je dan het zwaartepunt ietsje voren plaatsen? Of moet ie dan toch echt gewoon wat zwaarder worden? In ieder geval mn eerste looping is succesvol gelukt :cool:. Was een beetje moeilijk met dat rolroertje, daar ga ik dan ook maar wat aan knutselen. Trouwens wel apart, zn stalspeed is toch aardig langzaam, maar als ik weg vlieg stort hij, veel meer als de vorige, die een hogere stall speed had, naar beneden. Zelf snap ik niet helemaal waar het vandaan komt, hij is lichter, ietsje kleiner (5cm spanweite en 4cm romp), duikt sneller, maar heeft een lagere stall speed....... zou het kunnen zijn dat mn achterste vleugel net niet helemaal horizontaal zit? Dat hij daardoor zo duikt? Kan natuurlijk zijn dat er wat wind was die over de dijk kwam maar ik voelde bijna niks. Als iemand iets weet graag.

even toch een vraagje, ik sprak iemand die me vertelde dat je daar helemaal niet mag vliegen...... klopt dat? en waar zit dan die grens, met een intertoys silverlit ding zullen ze je er niet mee weg slepen, maar een 15kg 3d stuntvliegtuig is weer een heeeel ander verhaal.

Verhaal was dat je een boete van 120 euro kreeg! :neutral: en je spullen werden meegenomen:rolleyes:.

En als dat dan waar is, is de kans dat je er echt problemen mee krijgt groot of is het meer een soort gedoogt iets?

Ik had er zelf nog nooit van gehoord, wel dingen als 25kg, niet boven publiek en niet verder als je kan kijken, verder dat er een wet zou kunnen komen dat je niet boven de stad mocht vliegen en dat er wel eens gevallen zijn dat het luchtruim wordt afgesloten, maar dit was even nieuw voor mij.

die 25 kilo is een waarde die in de verzekeringspapieren vaak genoemd word. En boven de 25 kilo wordt het regeltechnisch een "echt" vliegtuig, met alle rompslomp van dien.
Grens is er niet echt. die silverlit en een 15 kg toestel vallen beide onder hetzelfde kopje
alleen zal niemand een probleem maken van een silverlit

Of het mag of niet..
Nee, in principe niet.
Je mag wettelijk alleen buiten de bebouwde kom vliegen, en alleen met toestemming van de eigenaar van het land waar je boven vliegt.
Binnen de bebouwde kom mag het gewoon niet, tenzij er bijzondere dingen zijn opgesteld voor dat ene stukje grond (vliegclub bv)

Dus in dat opzicht kan de beste man best gelijk hebben. Grond heeft altijd een eigenaar, en zonder toestemming mag je dus officieel niet vliegen. en die had je niet.

In principe wordt er nooit op wildvliegers gecontroleerd. En dat moeten we zo houden...
Meestal als ze echt gaan controleren, zijn er ongelukken gebeurt.
Het is niet echt dat ze het gedogen, de meeste agenten weten gewoon niet wat op dit gebied wel of niet mag.
Laat staan dat ze weten wat ze er mee moeten als strafmaatregel.

Persoonlijk heb ik nog niemand gehoord die werkelijk een boete heeft gehad. wel mensen die er op zijn aangesproken.
Geen idee wie die man was? was het een toevallige voorbijganger, eigenaar, agent, BOA?

even toch een vraagje, ik sprak iemand die me vertelde dat je daar helemaal niet mag vliegen...... klopt dat? en waar zit dan die grens, met een intertoys silverlit ding zullen ze je er niet mee weg slepen, maar een 15kg 3d stuntvliegtuig is weer een heeeel ander verhaal.

Verhaal was dat je een boete van 120 euro kreeg! :neutral: en je spullen werden meegenomen:rolleyes:.

En als dat dan waar is, is de kans dat je er echt problemen mee krijgt groot of is het meer een soort gedoogt iets?

Ik had er zelf nog nooit van gehoord, wel dingen als 25kg, niet boven publiek en niet verder als je kan kijken, verder dat er een wet zou kunnen komen dat je niet boven de stad mocht vliegen en dat er wel eens gevallen zijn dat het luchtruim wordt afgesloten, maar dit was even nieuw voor mij.
Het gebied waar jij "IK" bij gezet hebt ligt (net als zowat geheel Arnhem) binnen de CTR van vliegveld Deelen, en daarbinnen is vliegen verboden (of je moet een convenant met de desbetreffende luchthaven/vliegbasis hebben, maar als individu zal je dat niet makkelijk voorelkaar krijgen :( ) ... boetes kunnen oplopen tot € 1250,-- ...

owkeee, en moet ik me daar zorgen om maken en echt 10km gaan fietsen?.............. klinkt nogal ehhh, afschrikkend, maar toch hoorde ik wel vanmiddag dat er wel vaker mensen komen vliegen. Onder andere quadcopters, helis en ook gewoon vliegtuigen, sprak zelfs iemand die er wel vaker vliegt.

ja ik ken ze ja, ben er ook al wel eens langs geweest. Grootste probleem is mn vliegtuig op mn rug.... maar ik zal er eens over na denken.

:)

het is nu nog een geheel, misschien van de week een keer weer een lijmpistool pakken en gaan knutselen met wat schuim.

Back