Zelf maken van uitlaatbuis

• Topicstarter Topicstarter Roy_Cabrio
  • Startdatum Startdatum
R

Roy_Cabrio

Guest
Hoi hoi,

Ik ben momenteel nog steeds aan het bouwen aan dat nitro racer geval (okee okee, ik heb leukere dingen gezien en ondertussen begint het me wel erg lang te duren :p, maar heb ondertussen me wel er al veel in kunnen verdiepen) maar ik vroeg me eigenlijk af in hoeverre het mogelijk is om zelf een uitlaat te maken?

In principe is de uitlaat bij deze wagen niet meer dan een standaard rubbertje wat vanaf de uitlaat die aan het blokje zit onder de wagen verdwijnt. Maar ik wil de uitlaat aan de achterkant van de wagen hebben (nee het heeft geen nut maar het lijkt me gewoon leuk :p).

Nu valt wel wat te fabriceren van een buisje die gewoon naar achteren loopt, maar hoe zijn de ervaringen ivm met de tegendruk die je dan opbouwt, of is het nemen van een nogal ruime buis voldoende om dat effect tegen te gaan?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Roy

Het principe van een uitlaat en tegendruk is al bekend.

Maar ik vraag me af wat de mate van invloed is van zo'n zelfgemaakte buis. De demper die aan het motorblok vast zit laat ik zitten, ik wil alleen een buis plaatsen daar waar normaal het rubbertje zit. En in plaats van dat deze naar de bodem loopt wil ik deze naar de achterkant van de wagen laten lopen.
De diameter kan ik zelf bepalen, maar als er iemand het al geprobeerd heeft en het daar niet werkte doordat er toch teveel tegendruk ontstond dan leer ik natuurlijk graag van die ervaring.

Gegroet,

Roy

hoi
leuk idee , ik heb het zelf ook gedaan bij mijn protech.
2 dtm uitlaatjes aan de achterzijde van de auto.
ik heb ong. 8 mm koperen leiding gebruikt (te halen bij de plaatselijke loodgieter) dit is makkelijk te buigen en te solderen en geen problemen met tegendruk en mindere prestaties. staat wel leuk trouwens 2 werkende uitlaten onder je auto. ik kreeg er ook veel reacties op.
succes Sander

thanx, ik ga eens uitvogelen hoe ik die leiding laat lopen, ik denk onder de wagen, 1 leiding naar achteren en daar splitsen met een T stuk, 2 leidingen kom ik denk ik helemaal niet kwijt.

Verandert het geluid dan ook? ;-)

Roy

Roy_Cabrio zei:
Hoi hoi,

Maar ik wil de uitlaat aan de achterkant van de wagen hebben (nee het heeft geen nut maar het lijkt me gewoon leuk :p).

Dat heeft volgens mij wel degelijk nut:P....het ligt er voornamelijk aan hoe je je bocht buigt...of heb ik nu de verkeerde bocht in gedachten!? je hebt het hopelijk niet over zo'n standaard poep ding waarmee je echt geen druk in kan opbouwen :lol:

Roy_Cabrio zei:
thanx, ik ga eens uitvogelen hoe ik die leiding laat lopen, ik denk onder de wagen, 1 leiding naar achteren en daar splitsen met een T stuk, 2 leidingen kom ik denk ik helemaal niet kwijt.

Verandert het geluid dan ook? ;-)

Roy

Ja het geluid verandert volgens mij wel :wink: en als je een T splitsing wilt gebruiken dan zou ik dat geribbelde pvc gaan gebruiken. Dat heeft een maat van me ook gedaan en dat zag er best tricky uit :)

Suc6

no-excuse zei:
Dat heeft volgens mij wel degelijk nut:P....het ligt er voornamelijk aan hoe je je bocht buigt...of heb ik nu de verkeerde bocht in gedachten!? je hebt het hopelijk niet over zo'n standaard poep ding waarmee je echt geen druk in kan opbouwen :lol:

Nou het is nog een volledig originele uitlaat jah, ik ga alleen het rubber wat normaal richting de bodem loopt vervangen voor een stukje buis richting de achterkant van de wagen.

no-excuse zei:
Ja het geluid verandert volgens mij wel :wink: en als je een T splitsing wilt gebruiken dan zou ik dat geribbelde pvc gaan gebruiken. Dat heeft een maat van me ook gedaan en dat zag er best tricky uit :)

Suc6

Geribbeld pvc?

hmmzz okeej die valt bij mij ff niet helemaal.
Ik was gewoon aan het denken aan een hardgesoldeerd koperen t splitsing

Roy

Roy zei:
hmmzz okeej die valt bij mij even niet helemaal.
Ik was gewoon aan het denken aan een hardgesoldeerd koperen t splitsing

Roy

Nou....je hebt voor VERLEGGING ( dus niet vervanging ) van de uitlaat oftwel kun je beter gewicht sparen inplaats van een zwaar koperen buis in je auto :) En dat plastice geribbelde pvc buis kun je buigen hoe je wilt zonder te veel moeite te doen...en je bespaart gewicht.. maar het is immers jouw project :wink:

Yoow

de koperen buis die ik in de protech gebruikt heb is in z'n geheel niet zwaar, maar als je plastic geribbeld buis neemt gaat dat waarschijnlijk smelten.als je de buis buigt moet je er alleen op letten dat hij niet knikt, want dan knel je je uitlaat af en loopt hij slecht.
ik heb hem trouwens gesoldeerd boven het gasfornuis met tin van een soldeerbout :lol: werkt erg goed.je kan de koperen buis dmv. dat stukje rubber aan je uitlaat mooi aan je uitlaat bevestigen.
ik hoop als je klaar bent dat je wat foto's plaatst lijkt me leuk
gr.Sander

ik heb ook ooit een achteruitlaat op mijn mt2 gemaakt, met een siliconenbuisje.
het enige nadeel was dat er altijd wat brandstof in de uitlaat bleef zitten omdat het spruitstukje naar boven was gericht.
de prestaties waren exact hetzelfde gebleven, ik merkte zelfs dat hij een klein beetje harder optrok.

hpi_mt_115.sized.jpg

greetzz
sander (2) :wink:

met het zelf solderen van een koperleiding krijg je met het probleem te maken dat de leiding te heet wordt en daardoor weer uit elkaar valt.
ik heb zelf ook een dubbele pijp gemaakt voo mijn savage, maar binnen 2 minuten kon ik de originele uitlaat weer monteren.

en het geluid, is een stuk luider met alleen een open (12mm) pijp.

Ik dacht het door middel van hardsolderen (of zoiets heette dat) op te gaan lossen. Is dus niet dat met dat tin wat je zelf (bijv. boven je gasfornuis :roll: ) kunt doen, maar ik laat dat doen door iemand die dat handig op het werk kan fixen en daar wat handiger is dan ik ben :p

Roy

hallo
had vandaag een beetje tijd over dus ik ging een uitlaat maken
voor me auto:
435.JPG

ik heb er alleen geen demping in gemaakt dus maakt nu egt een
takken herrie weet iemand hoe ik een demping er in kan maken?

hier een foto van de achterkant:
434.JPG

kijk niet hoe scheef hij ligt heb net me auto namelijk
tegen de regenpijp aan gezet dus draagarm links voor
afgebroken :? :? effe minder

Ziet er wel goed uit zo, maar denk er wel aan dat je een stijle bocht maakt vanaf je uitlaabocht naar boven.

Daardoor kan het zijn dat niet alle brandstof eruit kan en erin blijft zitten, dus regelmatig leegschudden dan!

En je moet er nog een nipple aanmaken voor je slangetje naar de tank.

zoiets was ik idd ook al over aan het denken :-)

Alleen bij mij komt dit na de demper, dus ik kan de nippel voor de tank gewoon vergeten :D

Roy

ik moet idd effe een nippel maken maar ik heb egt geen
kracht nu meer dus die word een showuitlaat voor fotos
enz want meer heeft hij niet
er loopt idd veel brandstof in die pijp jmmr

Je kunt altijd een gaatje in de onderkant boren, zodat de restbrandstoffen eruit lopen. Je zult dan niet zo veel last hebben van brandstofgassen die eruit komen, want warme lucht stijgt...

Jasper van Ittersum zei:
Je kunt altijd een gaatje in de onderkant boren, zodat de restbrandstoffen eruit lopen. Je zult dan niet zo veel last hebben van brandstofgassen die eruit komen, want warme lucht stijgt...

Dan moet warme lucht wel de kans krijgen natuurlijk om te stijgen...
Als de gassen onder druk staan zullen ze er echt wel uit komen natuurlijk, (en dat is in dit geval)

Als de theorie namelijk zou kloppen moeten de uitlaat gassen eerst afkoelen om uit deze uitlaat te komen ;)

jah of je moet gewoon hard gas geven :lol: :lol:
maar ik weet dat dat slangtje van je uitlaat naar je tank
de tank onder druk zet maar soms schoot hij er af en bleef
gewoon lopen moet ik hem er wel op maken?
en weet er iem hoe ik een demping er in kan maken?
hij heeft nu totaal geen druk :?

Back