Om welk merk auto gaat het?
Los van welke steun dan ook. Servo om de koppeling in te trappen.
Zoek maar eens op clutch servo... etc.
https://www.google.nl/search?q=clut...eE7ga--YCYDw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1113&bih=723
electronic clutch actuator...
https://www.google.nl/search?q=elec...2nO8u07gaqmoHgDQ#q=electronic+clutch+actuator
Een elektrische deurvergrendelaar gaat niet werken. Niet sterk genoeg, te slappe constructie. Heb ze in onderdelen in handen gehad.
Andere methode is via het inlaat-aanzuig-vacuum van de motor. De gelijk de rembekrachtiger. Dan moet daar ruimte voor zijn onder de kap. Krijg je een super licht pedaal. Ontkoppelen zou ook via een handle kunnen verlopen. Maar het blijven alle serieuze ingrijpende aanpassingen.
Is de koppeling hydraulisch of met kabel?
Bij een kabel (inmiddels ouderwets geloof ik) valt zeker iets te verzinnen met een takeling.
Zo ook bij hydraulisch. Dan heb je 2 cilinders. Master en slave. Zet er een derde cilinder bij.
http://www.ziptied.com/forums/index.php?topic=41456.0
https://www.google.nl/search?q=line...Fforums%2Findex.php%3Ftopic%3D41456.0;779;392
Dit soort schakelzaakjes zijn al uitgevonden. Conventionele versnellingsbakken edoch electronisch geschakeld geregeld. Duurdere merken... flippers aan het stuur...
Halfautomatische versnellingsbak - Wikipedia
mechatronic...
AMT (Automated Manual Transmission) | Magneti Marelli
Om dat in te bouwen, moet je echt weten wat je doet. Computer gestuurd...
Dat doe je niet 1.2.3... allen wel in gedachten, dan is het direct klaar.
Alleen meesterknutselaars komen zover. Maar dan heb je het eigenlijk al over professionals.
Ik heb niet naar de kosten en aansluitingen gezocht... Maar 100% DIY? Wellicht in Kentucky USA, Moonshine racers

Daar mag eigenlijk alles...
In het filmpje wordt een best slimme oplossing aangereikt. Alleen lijkt het niet goed doseerbaar... gaat het om een prototype.
Bij een stram pootje, klinkt als nare handycap, door te mogen rijden. Is mogelijk een gezondheidsverklaring nodig, moet er met een aanpassing in de auto worden gereden, die RDW is goedgekeurd. Die voorzieningen worden meestal professioneel ingebouwd, met alle redenen. Beunen loont eigenlijk niet.
Een autootje heeft altijd waarde. Automaatjes heb je in allerlei formaten.
Inruilen is makkelijker... soms de bakens verzetten, helaas
Gr Bas